دسته‌بندی نشده

چرا و چگونه بدن تب‌ تولید می‌کند؟

تب از آن مسائلی است که رازهای زیادی در درون آن وجود دارد، اما در کنار چیزهای ناشناخته‌، آنچه ما می‌دانیم این است که همه پستانداران، برخی از پرندگان و حتی تعداد کمی از بی مهرگان و گونه‌های گیاهی، چیزی تحت عنوان تب را احساس می‌کنند. جالب است بدانید که به ازای هر 1 درجه‌ی سانتیگراد افزایش دما در بدن انسان، 12.5 درصد افزایش انرژی مورد نیاز است که معادل با 20 دقیقه دویدن است. اما چرا و چگونه بدن تب تولید می‌کند؟

چرا بدن تب‌ می‌کند

مکانیسم تنظیم حرارت بدن به چه شکل است؟

در حالت کلی دمای بدن انسان از طریق تنظیم حرارت مجموعه‌ای از فرآیندها که معمولاً بدن را در حدود 37 درجه سانتیگراد نگه می دارند، حفظ می‌شود. این مکانیسم ها توسط هیپوتالاموس مغز کنترل می‌شوند که تغییرات دقیقه‌ای دما را تشخیص می‌دهد و بر این اساس سیگنال هایی را در سراسر بدن ارسال می‌کند. اگر بدن بیش از حد گرم شود، هیپوتالاموس سیگنال هایی تولید می‌کند که غدد عرق را فعال یا رگ های خونی را گشاد می‌کند. در همین راستا حرکت خون به سطح پوست گرما را آزاد و فرد را خنک می‌کند. در عین حال اگر بدن خیلی سرد شود، هیپوتالاموس دستور می‌دهد که رگ‌های خونی شما منقبض شوند. همچنین ممکن است فرد شروع به لرزیدن کند که به تولید گرما می‌انجامد.

چرا بدن تب‌ می‌کند

زمانی که بدن قصد شروع تب را داشته باشد، تعادل دمای معمول خود را بر هم می‌زند و دمای بدن را بالای 38 درجه سانتیگراد قرار می‌دهد. البته در همین حال، مکانیسم هایی برای جلوگیری از بیش از حد بالا رفتن دما همچون لرز، در نظر گرفته شده است. بنابراین، دلیل ایجاد تب می‌تواند در این مساله خلاصه شود که سلول‌های ایمنی‌ای که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد تب شوند. به این شکل که سلول‌های ایمنی آبشاری بیوشیمیایی را طی مبارزات خود ایجاد می‌کنند که در نهایت به هیپوتالاموس برای افزایش دمای پایه‌ی بدن دستور می‌دهد.

چرا بدن تب‌ می‌کند

چرا تب می‌کنیم؟

اگر چه پاسخ به این سوال با بحث‌های زیادی همراه است اما به نظر می‌رسد که دلیل اصلی ایجاد تب، القای سریع یک پاسخ ایمنی به کل بدن باشد. همچنین این ایده مطرح است که با قرار گرفتن بدن در دمای داخلی بالا، برخی از سلول‌ها پروتئین‌هایی تحت عنوان HSP را آزاد می‌کنند که به لنفوسیت‌ها، (یکی از چندین نوع گلبول‌های سفید بدن)، به منظور سریع‌ترین رسیدن به محل عفونت کمک می‌کند.

چرا بدن تب‌ می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا