دسته‌بندی نشده

آیا استفاده از ظروف رویی (روحی) خواص درمانی دارد؟

فواید استفاده از ظروف رویی برای بدن

به گزارش دلگرم : همواره نظرات مختلفی درباره‌ی ارتباط جذب آهن، مس و روی در ظروفی که این غذاها پخته می‌شوند وجود دارد. عده ای ظروف تفلون را بیماری زا و مسموم می‌دانند و بر این باور هستند که ظروف سنتی و بدونِ روکش، به جذب بیشتری آهن و روی کمک می‌کند
شاید قدیمی‌تر ها بیشتر به یاد داشته باشند که در بعضی آشپزخانه‌ها، هنگام پخته شدنِ غذا، یک عدد میخ فلزی کوچک در ظرف قرار داده می‌شد تا با جذب شدنِ آهن در غذا در درمان بیماری هایی مثل رنگ‌پریدگی، مفید واقع شود. البته این ایده‌ی بسیار کهن و قدیمی هیچ توجیه علمی و پزشکی ای ندارد و حتی در طب سنتی نیز چنین مسئله‌ای بطور جدی مطرح نشده است.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا پختنِ غذا در ظروف رویی باعث جذب این فلزات به بدن می‌شود یا خیر؟ پاسخ بلی است. به ‌طور کلی یک مقدار از املاح فلزی قابلمه‌های مسی یا حتی روی و آهنی در زمان پخت‌وپز وارد غذا می‌شود. اما این مساله قابل توجه است که تکرار این روش می‌تواند باعث افزایش دریافت این املاح شود و حتی می‌تواند منجر به مسمومیت شود؛ چرا که همه افراد به یک اندازه به یک ماده نیاز ندارند و دریافت بیش از اندازه آن بیمارشان می‌کند. تمام افراد یک خانواده مثلا کمبود آهن یا مس یا روی ندارند که بخواهند با پخت غذا در قابلمه خاصی مشکلشان حل شود.

به ‌طور کلی پخت غذا در ظرف‌های فلزی می‌تواند منجر شود تا املاح فلزی از داخل قابلمه وارد غذا شود. با این حال نمی‌توان یک نسخه یکسان برای تمام قابلمه‌ها پیچید اما می‌توان گفت که پخت غذا در برخی ظرف‌ها در طولانی‌مدت خطرناک است، مثل قابلمه‌های مسی یا قابلمه‌های تفلون. ظروف رویی موجود در بازار از مقدار زیادی آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده است که استفاده‌ی مکرر از آن هم می تواند برای سلامتی مضر باشد. بهترین راه برای استفاده از ظروف ایجاد تناوب و گردشی کردن آنهاست. مثلا یک‌ بار در پیرکس، یک‌بار در ظرف مسی، یک‌بار تفلون اما خب این کار مقرون به صرفه نیست و همه این ظرف‌ها را ندارند.

فواید ظرف روحی برای بدن

ظروف آلومینیوم در بازار به نسبت ظروف دیگر دارای قیمت پایین تری می باشد به دلیل سبک بودن و اینکه حرارت را به طور یکنواخت پخش می کند طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، اما به همین دلیل سبک بودن، به راحتی با مواد غذایی واکنش می دهند. جوشیدن آب در این ظروف باعث سیاه شدن آن می شود برای از بین بردن آن می توانید در هنگام پخت با اضافه کردن چند قطره آب لیمو یا سرکه آن را برطرف کنید و یا مقداری پودر لباسشویی را با آب در آن بجوشانید تا سیاهی آن از بین برود، البته ایجاد لک و یا تغییر رنگ در این ظروف هیچ تاثیری بر روی کیفیت غذا ندارد.

حتماً بخوانید:

3 روش جادویی برای سفید کردن ظروف روحی

3 روش جادویی برای سفید کردن ظروف روحی

ظروف روحی مثل قابلمه و ماهیتابه، پس از مدتی استفاده سیاه می شوند و ظاهر قبلی خود را از دست می دهند. در این مقاله از مجله دلگرم نحوه سفید کردن ظروف…

کمبود روی در کودکان، خانم های شیرده و باردار و جوانان زیادتر دیده می شود. روی نقش مهمی در خنثی سازی فلزات سمی که وارد بدن شده است دارد مثلا در هوای آلوده تهران سرب یا سایر فلزات سنگین وارد بدن می شوند بنابراین روی این مواد را خنثی می کند استفاده از ظروف رویی باعث افزایش سطح سرمی یون روی در بدن ما می شود، که می تواند مفید باشد با وجود مفید بودن اما استفاده از مقادیر زیادی روی باعث ایجاد مسمومیت در بدن می شود و همچنین نگهداری غذا در ظروف رویی و تراشیدن باقی مانده غذا از این ظروف موجب ورود مقادیر زیادی روی در بدن می شود و باعث بروز مسمومیت از قبیل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد در بدن می شود.

معایب ظروف رویی یا روحی

ظرف های روحی امروز عمدتا از جنس آلومینیوم می باشند که برای بدن ضرر دارد و حتی نگه داشتن مواد غذایی اسیدی ، ترش و یا شور در این ظرف های آلومینیومی موجب ورود آن به بدن می شود و عوارضی مانند یبوست، اختلالات گوارشی، آلزایمر و پوکی استخوان را به دنبال دارد و حتی در اثر پخت غذا در این ظروف یون های که آزادشده اند وارد غذای پخته شده می شود و باعث ایجاد بیماری های مانند غش، کم خونی مفرط، و مشکل در راه رفتن ایجاد می شود هرچقدر غذا به مدت طولانی در این ظروف بماند یون های زیادی وارد غذا می کند البته از ظرف مسی هم نباید استفاده کرد، زیرا به خاطر نرم بودن فلز مس به راحتی وارد غذا می شود و در مدت طولانی اگر استفاده شود مس اضافی روی اندام داخلی بدن تاثیر بدی می گذارد ،و باعث از کارافتادن کبد و در نهایت مرگ فرد می شود و در صورت استفاده از این ظروف باید قلع اندود باشند از نظر بعضی کارشناسان، ظرف استیل را برای پخت غذا مناسب می دانند.

نکته : ظرف روحی که در اصل آلومینیوم هستند در مقابل نمک طعام هیچ مقاومتی ندارند ،بنابراین در آن ها برنج خیس نکنید و با آب نمک نگه ندارید. به هیچ وجه ظرف آلومینیومی را جرم گیری نکنید، زیرا این جرم ها مانع از ورود آلومینیوم به بدن می شود.

جایگاه ظروف رویی در منابع طبّ سنّتی ایران

و ظرف صفر یعنى رویین، مانند ظرف مسى است و همچنین ظرف رصاصى .کتب طب سنتی، از سویی ظروف مسی سفیدکرده را جزء بهترین ظروف می‌دانند و از سویی در صورت خدشه یا نبود اندود قلع، آنها را بسیار مضر می‌دانند؛ این که تشبیه ظروف رویی به ظروف مسی، ناظر به کدام یک از این دو وجه است، نکته‌ای است که باید توسط متخصصین متون طب سنتی معلوم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا