دسته‌بندی نشده

چرا نگهداری دندان عقل مهم است و فواید آن چیست؟

دندان عقل چه فایده ای دارد؟

معمولا زمانی که دندان عقل در افراد رشد می کند و در لثه نمایان می شود، مشکلا زیادی را برای افراد به وجود می آورد. به عنوان مثال: ممکن است که رشد این دندان باعث ایجاد دندان درد در افراد بشود و یا باعث خراب شدن و یا کج شدن سایر دندان های آنها گردد که در این صورت نه تنها دندان های دیگر آسیب می بینند، بلکه بر اثر کج شدن دندان های دیگر، زیبایی افراد نیز به خطر می افتد.

بر اساس این عوامل عموم مردم این دندان را یک به عنوان یک دندان مضر می پندارند و در زمانی که با آن مواجه می شوند، به سرعت برای کشیدن آن اقدام می کنند و آن را به صورت کاملا اضافی در نظر می گیرند.

اما با در نظر گرفتن این مطالب، به مسائل مهمی در خصوص فواید دندان عقل و علل آفریده شدن آن با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد که مطمئنا برای شما جذاب خواهد بود.

انسان همواره انواع مختلفی از دندان ها را در طول تکامل و رشد خود مشاهده می کند که یکی از انواع این دندان ها، دندان عقل است. دندان عقل در بسیاری از مواقع همراه با عوارضی برای انسان است و وجود آن در دهان مزاحمت ایجاد می کند. اما علاوه بر آن این دندان فوایدی نیز دارا می باشد که لازم است تا همگان از فواید این دندان نیز اگاه شوند. زیرا بیشتر افراد عوارض دندان عقل را در نظر می گیرند و اینگونه مرسوم شده است، که به محض رشد این دندان، اشخاص مختلف برای کشیدن و جراحی آن اقدام می کنند.

دندان عقل

دندان عقل چیست؟

دندان عقل به صورت کلی به دندانی گفته می شود که بر خلاف سایر دندان ها از سنین بلوغ تازه شروع به رشد می کند. هر انسانی باید چهار دندان عقل داشته باشد که هر یک از آنها در یک گوشه از فک و در قسمت آخر فک رشد می کنند. به گونه ای که آخرین دندان در لثه دندان عقل خواهد بود.

معمولا دندان های عقل از سنین 17 الی 25 سالگی در دهان رشد می کنند. اما در بسیاری از مواقع دندان عقل به صورت کامل رشد نمی کند و در استخوان فک به شکل نهفته و نیمه نهفته باقی می ماند.

انواع دندان عقل

دندان عقل همان طور که در بخش فوق اشاره شد، بر اساس نوع رشد آن دارای انواع مختلفی است که انواع آن به شرح زیر هستند:

دندان عقل آشکار

دندان عقل آشکار به دندان عقلی گفته می شود که به صورت کامل رشد کرده باشد و کاملا از استخوان فک بیرون آمده باشد.

دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل نیمه نهفته به نوعی از دندان عقل گفته می شود که به شکل کامل از استخوان فک بیرون نیامده است و نیمی از آن در داخل استخوان فک باقی مانده و نیمی از آن از استخوان فک خارج شده است. معمولا علت رشد دندان های عقل به شکل نیمه نهفته این است که این دندان فضای کافی برای رشد کامل نداشته و به صورت نیمه نهفته رشد کرده است.

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته به نوعی از دندان عقل گفته می شود که به صورت کامل داخل استخوان فک باقی مانده است و اصلا به هیچ وجه قابل مشاهده نیست بلکه تنها راه برای پی بردن به وجود آن عکسبرداری از دندان ها است.

دندان عقل نهفته هیچ گونه فضای کافی برای رشد نداشته و در زیر لثه رشد کرده است. اما معمولا علائمی وجود دارند که با بررسی آنها می توان به وجود این دندان پی برد. به عنوان مثال: متورم شدن لثه در قسمت آخر دهان و یا احساس درد در این قسمت از جمله علائم وجود دندان عقل نهفته هستند.

فواید دندان عقل

دندان عقل چه فایده ای دارد؟

این دندان به میزانی که فکر می کنید، بی فایده و مضر نیست و مسلما علتی برای آفرینش آن وجود دارد.

در رابطه با علت ها و فواید آفرینش این دندان می توان گفت که:

در زمان های اولیه و قبلا از کشف آتش و توانایی پخت غذا که انسان ها از گوشت خام به عنوان غذا استفاده می کردند، وجود دندان عقل بسیار مفید واقع می شده است و برای جویدن و گاز زدن غذا به انسان ها کمک می کرده است.
زیرا عدم وجود دندان عقل و استفاده از دندان های آسیاب برای جویدن غذا به تنهایی کافی واقع نمی شده است.

البته در این خصوص لازم به ذکر است که نه تنها در زمان های گذشته بلکه امروزه نیز در بسیاری از کشور ها حتی کشور ایران خوردن بعضی از غذاها به صورت خام همچنان رواج دارد و هنوز نیز می توان از دندان عقل در این خصوص استفاده کرد.

همچنین از دیگر فواید این دندان می توان گفت که در صورتی که دندان های خلفی به هر دلیلی از دست بروند، می توان از دندان عقل برای جویدن غذا استفاده کرد.

در خصوص اینکه ( دندان عقل چه فایده ای دارد؟ ) باید گفته شود که تمامی مزایای و فواید این دندان در صورتی پدیدار می شود که دندان به درستی در سر جای خود رشد کند و هیچ مشکلی را برای افراد به وجود نیاورد و در غیر این صورت کشیدن این دندان یک امر واجب و ضروری تلقی می شود.

همان طور که گفته شد همه دندان های عقل نمی توانند مفید واقع شوند و از طرف مقابل امکان آسیب رساندن آنها به دندان های دیگر و ایجاد مشکل وجود دارد.

انواع دندان عقل که فاقد از فایده می باشند، عبارتند از:

دندان های پنهان : که قابل مشاهده نیستند اما با عکسبرداری مشخص می شود که در لثه به صورت نهفته رشد کرده اند.
دندان های نیمه نهفته : به گونه ای هستند که نیمی از دندان از لثه بیرون آمده و نیمی دیگر از آن به علت کمبود فضا در فک افراد قادر به بیرون آمدن نیست و در لثه باقی می ماند.

آیا وجود این دندان مفید تر است و یا کشیدن آن؟

همان طور که گفته شد، در صورتی که دندان عقل به صورت کاملا صحیح در جای خود بگیرد و مزاحمتی برای دندان های دیگر ایجاد نکند، فواید ذکر شده در قسمت های فوق را برای انسان ها خواهد داشت.

اما در صورتی که این دندان به صورت نهفته و یا نیمه نهفته رشد کند، نه تنها فوایدی را در بر نخواهد داشت، بلکه مضراتی نیز ایجاد می کند که در این صورت می توان کشیدن دندان عقل را امری مفید تر تلقی کرد.

معایب دندان عقل

عواملی که باعث می شوند کشیدن دندان عقل مفید باشد، عبارت اند از:

جلوگیری از عفونت و التهاب لثه : زمانی که دندان عقل تحت فشار قرار بگیرد، فاصله موجود در میان دندان و لثه محیط مناسبی برای رشد باکتری ها خواهد شد و در این صورت ممکن است که باعث ایجاد عفونت در دهان شود.

جلوگیری از روی هم قرار گرفتن و نامنظم شدن دندان های مجاور : اگر فضای مورد نیاز برای بیرون آمدن دندان عقل از لثه کم باشد، زمان بیرون آمدن دندان فشار زیادی به دندان های مجاور وارد می شود که بر اثر این فشار ممکن است دندان های دیگر کج شوند و روی هم قرار بگیرند.

جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان های نزدیک به آن : کمبود فضا در لثه برای رشد دندان عقل باعث آسیب دیدن دندان های مجاور آن، ایجاد حفره های دندانی و ساییدگی و از بین رفتن استخوان فک می شود.

جلوگیری از ایجاد کیست : از دیگر عواملی که بر اثر فشار حاصل از دندان عقل به دیگر دندان ها ایجاد می شود، ایجاد کیست و تورم در دندان است.

تمامی موارد ذکر شده در قسمت فوق اهمیت کشیدن دندان عقل و لزوم این کار را تایید می کنند.

در چه مواقعی باید دندان عقل را کشید؟

دندان عقل همان طور که در بخش های فوق گفته شد، در صورتی که رشد صحیحی داشته باشد و مشکلی را برای دندان های دیگر ایجاد نکند، نیازی به کشیدن آن وجود نخواهد داشت. اما در صورتی که این دندان باعث بروز هر یک از مشکلات زیر شود، باید آن را کشید و از لثه خارج کرد:

چنانچه دندان عقل باعث آسیب دیدن دندان های مجاور و یا سایر دندان ها شود باید آن را کشید زیرا در این صورت ممکن است که دندان عقل باعث کج شدن و یا لق شدن سایر دندان ها شود.

حتماً بخوانید:

کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟

کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟

آیا کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا بدانید آیا کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟ چرا دندان عقل را بايد کشيد؟ دندان عقل آخرین…

در صورتی که دندان عقل باعث ایجاد عفونت در دهان شود و یا حفره ای را ایجاد کند که در آن ذرات غذا تجمع کنند نیز باید برای کشیدن آن اقدام کرد.

در صورتی که دندان عقل باعث ایجاد مزاحمت برای شخص شود و شخص با رشد دندان احساس درد و یا تورم لثه داشته باشد نیز بهتر است که این دندان را بکشید و آن را از لثه خارج کند.

از دیگر مسائلی که باعث می شوند تا به کشیدن دندان عقل نیاز باشد، رشد دندان عقل به شکل نهفته است زیرا در این شرایط معمولا دندان باعث ایجاد عوارضی برای دندان های دیگر و لثه می شود و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

منبع : دندانپزشکی فرایش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا