دسته‌بندی نشده

چرا باید از غار داملاتاش آلانیا بازدید کنیم؟

معرفی غار داملاتاش آلانیا

شهر آلانیا به دلیل آب و هوای معتدل، قیمت های مناسب، سواحل شنی، کوه‌های مرتفع، مراتع سرسبز، فلات‌ها و رودخانه‌ها، اماکن تاریخی و غذای خوب یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه است که سهم قابل توجهی در گردشگری کشور دارد. با ظهور گردشگری در این شهر که در دهه 1980 آغاز شد، شهر شکل فعلی خود را به دست آورد و صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی آلانیا تبدیل شد.

نکته جالب در مورد ترکیه این است که حدود ۳۰۰۰ غار در این کشور کشف و بررسی شده‌اند و شهر آلانیا نیز در بین غارهای طبیعی رتبه اول را دارد.
غار داملاتاش با قدمت 15000 ساله در سال های اخیر به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده است. جدا از زیبایی خیره کننده، این غار یک مکان مهم برای گردشگری درمانی است؛ زیرا اعتقاد بر اینست که به درمان بیماری های ریوی مانند آسم کمک می کند. پس در ادامه همراه ما باشید تا با داستان شنیدنی این غار آشنا شوید.

غار داملاتاش آلانیا

تاریخچه کشف غار داملاتاش

غار داملاتاش (Damlatas Cave) در مرکز آلانیا قرار دارد و دقیقاً در غرب قلعه تاریخی آلانیا واقع شده است. به نظر می‌رسد این غار مکانی برای حفاری سنگ‌هایی بوده که برای ساخت بندر مورد استفاده قرار گرفته است. در ورودی غار داملاتاش آلانیا گذرگاهی به طول ۵۰ متر و عرض ۱۵ متر وجود دارد که اگر از آن عبور کنید به اتاقی با سقف بلند می‌رسید و از آنجا می‌توانید به انتهای غار بروید.

این غارها به طور تصادفی در سال ۱۹۴۸ هنگام ساخت بندر آلانیا به دلیل انفجار دینامیت برای استخراج سنگ کشف شدند. در طول جنگ جهانی دوم، چندین سرباز آلمانی در این غار پنهان شده بودند و از قضا یکی از این سربازان مبتلا به آسم بود و در این مدت در غار تحت درمان قرار گرفت.

این امر منجر به مداخله متخصصان آلمانی و حفاظت از غار شد، سپس مطالعات متعددی در این زمینه آغاز شد که پس از چندین سال تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسیدند که هوای داخل غار داملاتاش درمانی است، از آن زمان بسیاری از گردشگران به این شهر سفر کردند و پایگاه گردشگری آلانیا آغاز شد.

ساختار غار داملاتاش

بر اساس مطالعات انجام شده، باران نقش بسزایی در شکل‌گیری غار داملاتاش داشته است و قطرات باران در لایه‌های سنگ آهک سوراخ ایجاد کرده است، سپس سوراخ‌های عظیمی ایجاد شده و برخی قطرات کوچک باران در داخل سوراخ‌ها یخ زده و بلندتر شده و به هم پیوسته که ستون‌های غار را تشکیل داده‌اند.

داملاتاش در زبان ترکی به معنای سنگ افتاده است؛ دلیل نام گذاری این غار نیز ریزش قطره ها در داخل غار است!

در ورودی غار داملاتاش حفره ای استوانه ای به قطر ۱۳ متر و ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد؛ این غار مملو از استالاکتیت ها و استالاگمیت‌ها است که طول آن ها ۲۰ تا ۳۰ متر است و در طول ۱۵۰۰۰ سال ایجاد شده اند. استالاگمیت‌ها از دیوار غار به شکل لوسترهای یخی آویزان هستند.

استالاگمیت‌ها کوه‌های گردی هستند که به دلیل رسوبات آب معدنی در کف غار تشکیل شده‌اند. برای عبور گردشگر، دو سطح با سوراخ استوانه ای وجود دارد که گردشگر را به قسمت پایین راهنمایی می‌کند.
مساحت غار داملاتاش، 180-200 متر مربع و حجم کلی آن حدود 2500 متر مکعب در هر دو سطح می باشد. هوای غار دارای مقدار نسبتا بالایی دی اکسید کربن است که حدود 10 تا 12 برابر بیشتر از هوای معمولی است و رطوبت آن 95 درصد است. دمای هوای غار بدون توجه به فصل های مختلف سال همواره 22 تا 23 درجه سانتی گراد است.

امکان ریزش در غار داملاتاش وجود ندارد؛ زیرا کل دیواره‌های غار ۱۰ متر ضخامت دارند که در لایه‌های ششم و هفتم زمین واقع شده است. بنابراین نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید با آرامش خاطر از این مکان بی نظیر لذت ببرید.

درمان آسم با تنفس هوای غار داملاتاش

برخی بر این باورند که این غار برای درمان آسم بسیار مؤثر است. به همین دلیل، سالانه بیش از ۲۰۰۰ نفر برای درمان آسم از غار داملاتاش آلانیا دیدن می‌کنند. این غار به دلیل تأثیر بسیاری که دردرمان اختلالات تنفسی و آسم دارد به “غار درمانی آسم” معروف است. در حقیقت، اکثر بازدیدکنندگان اولیه این غار افراد مبتلا به آسم بودند.

تصاویر غار داملاتاش آلانیا

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط شهرداری آلانیا در سال ۲۰۱۰ ، تعداد بازدید کنندگان این غار در طول هفت ماه به ۱۱۴۰۰۰ گردشگر رسیده بود که از این تعداد ۲۱۰۰ نفر مبتلا به آسم بودند که در سال ۲۰۱۴، تعداد بازدیدکنندگان مبتلا به آسم به ۴۰۰۰ نفر رسید.

همان گونه که بیان شد، هوای داخل غار دارای ۹۵ درصد رطوبت است و دمای هوا بدون توجه به فصل ۲۲-۲۳ درجه سانتیگراد (۷۲ -۷۳ درجه فارنهایت) است. هوای داخل غار داملاتاش از ۷۱ ٪ نیتروژن، ۲۰% اکسیژن، ۱% یون‌های رادیواکتیو و مقادیر جزئی دی اکسید کربن تشکیل شده است.

با توجه به تعداد بالای گردشگران این غار، مسئولین زمان بندی ویژه‌ای را برای بیماران مبتلا به آسم ارائه کردند. این برنامه شامل چهار ساعت در روز در غار به مدت ۲۱ روز است. هر روز بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، غار فقط برای بازدیدکنندگان مبتلا به بیماری‌های تنفسی قابل استفاده است.

بیمارانی که برای درمان در این غار به آلانیا سفر می‌کنند باید تحت نظر پزشک باشند و از وی اجازه بگیرند. بیمارانی که بیش از ۱۰ سال آسم داشته‌اند پس از اتمام دوره به طور موقت احساس بهتری خواهند داشت و بیماران بین ۴۰ تا ۶۰ سال که کمتر از ۱۰ سال آسم داشته‌اند می‌توانند به طور کامل درمان شوند.

غار داملاتاش کجاست ؟

موقعیت غار داملاتاش

غار داملاتاش، در غرب شهر آلانیا ترکیه و در قسمت شرقی ساحل کلئوپاترا در دریای مدیترانه واقع شده است.

آدرس: Çarşı, Damlataş Cd. No:81, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

لازم به ذکر است که فرودگاه قاضی پاشا آلانیا در ژوئیه 2010، برای استفاده داخلی با پروازهای روزانه بوراجت از استانبول افتتاح شد. این فرودگاه جدید تنها 30 دقیقه با جاده آلانیا فاصله دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا