دسته‌بندی نشده

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

سازمان خیریه بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای که در آن از رهبران جهان انتقاد کرده می‌افزاید: واکنش جهانی به شیوع این بیماری تاکنون از نظر کاربرد توانایی‌هایی که عمدتا در اختیار نیروهای مسلح است، ناکافی بوده است.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

طبق اعلام این سازمان، کشورهای جهان از غرب آفریقا روی گردانده‌ تا به این وسیله خطر ورود ابولا به درون مرزهایشان را کاهش دهند. از زمان شیوع بیماری ابولا که از گینه آغاز شده بیش از 1550 تن جان خود را از دست داده‌اند.

دست‌کم 3000 نفر به ویروس ابولا مبتلا شده‌اند اما سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که شمار مبتلایان میتواند به بیش از 20 هزار نفر نیز برسد.

دکتر «جوآن لیو»، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، در یک سخنرانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: درخواست‌های کمک برای مقابله با ابولا همگی نادیده گرفته شدند.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

لیو گفت: شش ماه پس از بدترین اپیدمی ابولا در تاریخ، جهان برای مهار این بیماری در حال شکست خوردن است.

وی افزود: اعلامیه سازمان جهانی بهداشت در روز هشتم اوت مبنی بر اینکه اپیدمی ابولا به بروز شرایط اضطراری و نگرانی بین‌المللی گسترده دامن زده، باعث نشد که اقدامی قاطع صورت گیرد و در عوض کشورهای جهان در «ائتلاف جهانی انفعال» به همدیگر پیوستند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید: هر چه سریعتر به تیم‌های نظامی و غیرنظامی با قابلیت کار در فجایع بیولوژیک نیاز است زیرا شیوع ابولا بدون اعزام نیروی گسترده متوقف نخواهد شد.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

این سازمان همچنین افزایش تشکیل بیمارستان‌های صحرایی مجهز به بخش‌های قرنطینه، کادرهای مجرب پزشکی آماده برای اعزام و پشتیبانی هوایی برای انتقال بیماران و پزشکان در منطقه غرب آفریقا را خواستار شده است.

به گفته رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، کشورهایی که از ظرفیت لازم برخوردارند مسوولیت بشردوستانه و سیاسی دارند تا با پیشقدم شدن برای کنترل این ویروس مرگبار به این فاجعه روبه‌گسترش در برابر دیدگان جهان، واکنشی مناسب نشان دهند.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

جوآن لیو افزود: این قبیل کشورها به جای واکنش محدود به مبتلایانی که وارد مرزهای‌شان شده‌اند باید از این فرصت منحصر به فرد استفاده کرده و جان انسان‌هایی را نجات دهند که در غرب آفریقا واقعا به کمک آنها نیاز دارند.

به گزارش طبنا؛ به نقل از بی‌بی‌سی‌، از نشانه های بیماری تب بالا، خونریزی و اختلال در سیستم عصبی است. نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به ابولا ممکن است به 90 درصد برسد اما با وضع شیوع فعلی این ویروس، نرخ مرگ و میر ناشی از آن حدود 55 درصد است. دوره نهفتگی ویروس در بدن بین دو تا 21 روز است. تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای ابولا کشف نشده است.

در روزهای بستری شدن، روش‌های مراقبتی نظیر آب دادن به مبتلایانی که اسهال و استفراغ دارند می‌تواند مفید باشد.

خفاش‌های میوه خوار، که در برخی کشورهای غربی آفریقا وجود دارند به عنوان میزبان طبیعی ویروس ابولا محسوب می‌شوند اما خود آنها علایم بیماری را نشان نمی‌دهند.

انتقادهای سازمان پزشکان بدون مرز، انعکاس دیگری از اظهارات اخیر رئیس بانک جهانی درباره شیوه برخورد با شیوع بیماری ابولا محسوب می‌شود.

«جیم یانگ کیم»، رئیس بانک جهانی، اخیرا با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت که اگر ابولا از شهری در جهان غرب آغاز شده بود تا به حال به راحتی مهار می‌شد.

به نوشته رئیس بانک جهانی، کشورهایی که منابع کافی برای کمک رسانی در اختیار دارند بحران غرب آفریقا را با یک «واکنش ناکافی فاجعه بار» از اولویت خارج کردند.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

رییس بانک جهانی در واشنگتن پست نوشت: به سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای ثروتمند که از منابع و دانش لازم برخوردارند نیاز است تا در همکاری با کشورهای غرب آفریقا واکنشی هماهنگ و جدی به این بیماری نشان دهند.

همچنین «مارگارت چان»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با سخنرانی در سازمان ملل متحد گفت: ابولا به تهدیدی جهانی بدل شده که اقدام قاطع جهانی در همبستگی با کشورهای آسیب دیده را می‌طلبد.

چراجهان در برابر ابولا منفعل است؟

چان افزود: پیش از آنکه بهبودی در وضعیت مقابله با ابولا به وجود آید شیوع این بیماری وخیم‌تر می‌شود و برای توقف آن واکنشی سریع، قاطع و فراگیر لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا