دسته‌بندی نشده

خواص تاثیرگذار مصرف گندم سیاه برای کودکان و نوزادان

گندم سیاه برای کودکان : گندم سیاه همواره ملکه از غلات و حبوبات به نام شده است. این “عنوان” آن را برای تعداد زیادی از عناصر، مواد معدنی و ویتامین در ترکیب داده شد. گندم سیاه می تواند بسیاری از غذاهای خوشمزه مانند فرنی یا کوفته، که در آن چاشنی به جای برنج به این درشت اضافه پخته شده است.

پدر و مادرهای جوان دوست دارند که همه چیز را در مورد نحوه تغذیه درست کودک خود بدانند، زیرا نوع غذا، لباس یا محیطی که کودک در آن قرار میگیرد، بر روند رشد و سلامت او تأثیر بسزایی دارد.

بر این اساس، اگر شما هم در تلاش برای ارائه بهترین خدمات در هنگام مراقبت از فرزند کوچک خود هستید، باید نسبت به قبل بیشتر تلاش کنید.

در این مورد، شناسایی گروههای غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامینها یکی از مسئولیتهای اصلی هر پدر و مادری است، زیرا این کار به الگوی رشد مناسب کودک شما کمک شایانی خواهد نمود.

فراموش نکنید که مادران بهترین کسانی هستند که میدانند مصرف چه مواد غذایی برای کودک آنها مناسب بوده و او به چه نوع مواد غذایی حساسیت دارد.

در ادامه این مقاله، در مورد مزایای قرار دادن گندم سیاه در برنامه غذایی کودکان صحبت شده است. این ماده غذایی یک منبع عالی برای تغذیه کودک شما در دوران رشد به شمار میرود.

گندم سیاه چیست ؟

بیشتر مردم گندم سیاه را با عنوان “گندم معمولی” اشتباه میگیرند. به یاد داشته باشید که این نوع گندم حتی از خانواده غلات نبوده و به شکل بذر میباشد. این ماده غذایی فوقالعاده دارای ویتامینهای ضروری و مواد معدنی مورد نیاز برای بهبود روند رشد کودک شما بوده و برای حفظ سلامت او بسیار ضروری میباشد.

گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه برای کودکان چه خاصیتی دارد ؟

فواید گندم سیاه برای نوزادان

غلات گندم سیاه را می توان بعد از 8 ماهگی برای نوزادان استفاده کرد. از آنجا که کاملاً فاقد گلوتن است، برای نوزادانی که از عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک رنج می برند، بسیار مناسب است. همچنین برای کودکانی که حساسیت به پروتئین گندم دارند نیز مفید است.

گندم سیاه، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B2، پتاسیم، فولات، کلسیم، منیزیم و نیاسین است. این مواد مغذی، گندم سیاه را برای تغذیه سالم برای نوزادان مناسب ساخته و برای رشد کلی کودک بسیار مناسب است.

املاح معدنی گندم سیاه برای کودکان

  • گندم سیاه 18 درصد پروتئین در خود دارد و دارای آمینو اسیدهای ضروری می باشد که فرآیند هضم را برای کودکان آسان می کند.
  • گندم سیاه از این رو برای کودکان مفید است که دارای 60 تا 80 درصد کربوهیدرات است و میزان قند خون را به هیچ وجه افزایش نمی دهد ، به این دلیل به گندم سیاه ، گندم سخت نیز می گویند.
  • گندم سیاه ویتامین های فراوانی مانند ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین E و… را در خود دارد و موجب بهبود عملکرد رگ های خونی و تجمع ویتامین C در بدن کودکان می شود.
  • گندم سیاه دارای مواد معدنی فراوانی مانند آهن و مس ، کلسیم و فسفر و … است. آهن و مس ماده ای ضروری در جلوگیری از خون ریزی و تشکیل هموگلوبین هستند و کلسیم و فسفر برای رشد استخوان های کودکان نیازمی باشند.
  • گندم سیاه برای تشکیل منیزیم که برای قلب، بافت های بدن و اعصاب کودکان نیاز است، مفید می باشد.
  • گندم سیاه 3 درصد چربی دارد که برای متابولیسم بدن کودکان بسیار مفید است و میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

گندم سیاه برای کودکان

آیا گندم سیاه برای کودک ضرر دارد ؟

خواص گندم سیاه برای کودکان

تاثیر گندم سیاه برای بیماری سلیاک در کودکان

گندم سیاه گلوتن ندارد بنابراین کودکانی که دچار مشکل عدم تحمل گلوتن یا هستند می توانند از آن استفاده کنند.

تاثیر گندم سیاه در آلرژی کودکان

گندم سیاه برای کودکانی که به پروتئین گندم سفید آلرژی دارند، مفید است. مصرف گندم سیاه برای کودکانی که از پروتئین بالای بدن خود رنج میبرند، به جای گندم معمولی مفید است.

تاثیر گندم سیاه برای آسم کوکان

برخی از کودکان مبتلا به آسم دچار کمبود بعضی از مواد مغذی ضد التهاب مثل منیزیم و ویتامین E هستند ،گندم سیاه با دارا بودن مقادیر فراوان از این مواد از کودکانی که ازآسم رنج می برند، محافظت می کند.

تاثیر گندم سیاه برای استخوان سازی کودکان و نوزادن

روی (زینک) و سلنیوم برای رشد بهتر استخوان های کودکان مفید است ، گندم سیاه به میزان فراوان دارای این دو ماده مغذی است بنابراین مصرف گندم سیاه برای کودکان مفید بوده وبه بدن کمک می کند استخوان های آسیب دیده را بازسازی کند. سلنیوم موجود در گندم سیاه برای استحکام ناخن ها و دندان ها نیز مفید است.

تاثیر گندم سیاه برای کم خونی کودکان

کمبود آهن باعث کم خونی در دوران کودکی می شود که با علائمی مانند سردرد، خستگی، اختلالات ذهنی و … همراه است. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون نیاز است. گندم سیاه غنی از آهن است بنابراین برای کودکان مبتلا به کم خونی مفید بوده و موجب افزایش جریان خون می شود.

تاثیر گندم سیاه برای بی اشتهایی کودک

گندم سیاه یک ماده غذایی خوشمزه و اشتهاآور است که اشتیاق کودکان را برای دریافت سایر مواد غذایی افزایش میدهد.

گندم سیاه برای کودکان

طرز تهیه فرنی با گندم سیاه برای نوزادان

تهیه غذای کودک با استفاده از گندم سیاه

در هنگام معرفی گندم سیاه به برنامه غذایی کودک، ابتدا آن را به فرنی ساده فرزند خود اضافه نمایید. همچنین، در ادامه این مقاله، روش خوشمزهای جهت استفاده از گندم سیاه برای تهیه غذای کودکان ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  1. غلات مختلف
  2. پودر گندم سیاه
  3. 4 فنجان آب گرم

تمامی مواد بالا را با هم ترکیب نموده و خوب بپزید. سپس، فرنی گندم سیاه را ​​با ماست مخلوط نموده و در ظرف دربدار بریزید بریزید. همچنین، میتوانید برای بهتر شدن طعم فرنی، مقداری از پوره انواع میوههای را به آن اضافه کنید.

راههای آماده سازی بدن کودک برای خوردن گندم سیاه

مادران عزیز میتوانند غلات مختلف از جمله گندم سیاه را برای معرفی به رژیم غذایی کودک خود، بعد از پایان 8 ماهگی شروع کنید، زیرا بدن او در این دوره آماده مصرف مواد غذایی جامد میباشد.

نکته مهم این است که شما باید قبل از غذاهای حاوی گندم سیاه به کودک خود، طعم و بافت آن را با استفاده از مواد غذایی و میوه تازه دیگر تغییر دهید.

اگر کودک شما برای مدت طولانی در مورد خوردن این نوع مواد غذایی نافرمانی کرده و از خوردن آن اجتناب میکند، بهتر است زیاد اسرار نکنید، زیرا او را بیشتر دل‌زده خواهید نمود.

سعی کنید برای آخرین بار طعم و مزه فرنی گندم سیاه کودک خود را با مواد طعمدهنده و شیرین تغییر دهید. اگر باز هم نوزاد به خوردن آن نه گفت، میتوانید با استفاده از روشهای مختلف دیگر گندم سیاه را در رژیم غذایی کودک خود قرار بدهید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا