دسته‌بندی نشده

پلاسما درمانی برای بیمار مبتلا به کرونا چگونه انجام می شود ؟

تاثیر پلاسمای خون بیماران بهبود یافته بر درمان بیماران کرونایی

ویروس کرونا COVID-19 در حال حاضر تهدید بزرگی برای سلامتی جهان است. با این وجود هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان آن در دسترس نیست.

در این کار ، امکان سنجی انتقال خون پلاسما بکار رفته (CP) برای نجات بیماران شدید را بررسی می کنیم.

نتایج حاصل از 10 مورد از بیماران بزرگسال مبتلای شدید به کرونا نشان داد که یک دوز (200 میلی لیتر) از پلاسمای خون بیمار بهبود یافته را به خوبی تحمل می کنند و می تواند پادتن های خنثی کننده را در یک سطح بالا افزایش یا حفظ کند ، و منجر به ناپدید شدن ویروس در خون در 7 روز می شود.

در همین حال ، علائم بالینی و معیارهای پاراکلینیکی به سرعت در 3 روز بهبود می یابد. معاینه رادیولوژیکی درجات مختلفی از جذب ضایعات ریه را در مدت 7 روز نشان داد. این نتایج نشان می دهد که CP یا پلاسمای خون بیمار بهبود یافته می تواند به عنوان گزینه امیدوار کننده برای درمان بیماری شدید COVID-19 موثر باشد.

این درمان که پادتن ها را از خون فردی که از ویروس بهبود یافته می گیرند و پادتن ها را به شخص بیمار مبتلا به آن ویروس منتقل می کنند ، مدت هاست که به عنوان راهی برای کمک به شروع سیستم ایمنی فرد استفاده می شود.

پلاسمای خون بیماران بهبود یافته چیست؟

پلاسمای خون شامل انتقال برخی از مؤلفه ها از خون افرادی که ویروس کرونا COVID-19 داشته اند به افرادی که دچار بیماری با این ویروس شده اند یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند ، می باشد.

پلاسمای خون بیماران بهبود یافته چگونه کار می کند ؟

در حالی که مردم با ویروس COVID-19 مبارزه می کنند ، پادتن هایی تولید می کنند که به ویروس حمله می کنند. پادتن ها ، پروتئین هایی هستند که توسط سلول های ایمنی بدن موسوم به لنفوسیت های B ترشح می شوند ، و در پلاسما یا همان قسمت مایع خون یافت می شوند که در صورت لزوم به لخته شدن خون کمک می کند و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

هنگامی که شخصی ویروس داشته و بهبود یابد ، آن شخص پادتن ایجاد کرده است که در صورتی که بهبود یابد ، می تواند در خون آنها بماند. پادتن ها ، وقتی به فرد دیگری که مبتلا به این بیماری است تزریق می شود ، ویروس را به عنوان چیزی برای حمله تشخیص می دهند.

پلاسمای خون بیماران بهبود یافته چگونه کار می کند ؟

پلاسمای خون بیمار بهبود یافته به چه کسانی کمک میکند ؟

محققان امیدوارند که پلاسما برای معالجه افرادی که شدیدترین علائم ویروس را دارند ، موثر باشد. علاوه بر این ، امید می رود که بتواند افرادی را که در معرض ویروس COVID-19 هستند را ، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

پلاسما همچنین به عنوان پادتن درمانی شناخته می شود ، به این معنی که می تواند بلافاصله پادتن را برای مبارزه با ویروس فراهم کند ( پادتن ها تنها مدت کوتاهی در بدن گیرنده می مانند.)

پزشکان امیدوارند که پادتن ها بتوانند با ویروس مقابله کنند تا زمانی که فرد سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کند.

چه تعداد از بیماران را می توان با یک پلاسما از یک اهدا کننده درمان کرد؟

اهدای پلاسمای یک نفر می تواند دو دوز از مواد مورد نیاز برای انتقال را تولید کند.

آیا پلاسما درمانی یک درمان جدید است؟

ایده استفاده از پادتن های یک نفر برای کمک به شخص دیگری برای مبارزه با ویروس چیز جدیدی نیست. گزارش ها نشان می دهد که در دهه 1890 ، نوعی از این روش درمانی مورد آزمایش قرار گرفت. برای درمان سرخک و اوریون از روش درمان پلاسمای بیمار تازه بهبود یافته استفاده شد.

نکته منفی این درمان این است که از نظر تعداد اهداکنندگان محدود و هزینه بر است، زیرا یک اهدا کننده فقط می تواند دو دوز درمانی را ایجاد کند.

چه کسی می تواند پلاسمای خونش را اهدا کند؟

شخصی که می تواند پلاسمای خونش را اهدا کند باید شرایط زیر را داشته باشد :

  • حداقل 17 سال سن دارند و حداقل 50 کیلو گرم وزن دارند.
  • از سلامتی کامل برخوردار باشد.
  • آزمایش تشخیص اولیه COVID-19 را داده باشد.
  • حداقل 14 روز قبل از اهدای پلاسما بیماریش درمان شده باشد.

اگر تمام معیارهای فوق را داشته باشید و مایل به اهدای پلاسما باشید ، صلیب سرخ از شما می خواهد که فرم درخواست اهدا کننده را تکمیل کنید.

چه کسی می تواند پلاسمای خونش را اهدا کند؟

چگونه پلاسمای خون را اهدا می کنند؟

طبق گفته هوستون متدیست که اولین مرکز پزشکی دانشگاهی در ایالات متحده شد، پلاسما اهدا شده را از یک بیمار بهبود یافته COVID-19 به بیمار مریض می توان منتقل کرد ، روند اهدا پلاسمای خون مشابه اهدا خون است و حدوداً یک ساعت طول می کشد.

اهداکنندگان پلاسما به یک دستگاه کوچک وصل می شوند که پلاسماها را جدا می کند و همزمان سلول های قرمز خون را به بدن خود باز می گرداند. بر خلاف اهدا خون منظم ، که در آن اهدا کنندگان باید منتظر بمانند که گلبول های قرمز بین اهداء ها دوباره شارژ و پر شود ، می توان پلاسما را بیشتر از هفته ای دوبار اهدا کرد.

آیا پلاسما درمانی موثر است ؟

طبق گفته FDA ، “در حال حاضر مشخص نیست که آیا پلاسمای خون بیمار بهبود یافته می تواند یک روش مؤثر در برابر ویروس COVID-19 باشد” ، اما گزارشات موفق بودن این روش درمانی در سراسر جهان نوید بخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا