دسته‌بندی نشده

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

بیوگرافی پرویز بهرام

پرویز بهرام دوبلور سرشناس کشور متولد 4 مرداد سال 1312 و اهل تهران و اصالتا بابلی است. وی زندگی در تهران از سن هفت سالگی آغاز کرده است. بهرام در گفته هایش به بابلی بودنش مفتخر است.

پرویز بهرام پس از تولد و تا سن 7 سالگی در محله ی بی سر تکیه ی شهر بابل ساکن بوده است . خانواده پرویز بهرام به دلیل شغل گچبری پدر سالها در شهرهای مختلف مازندران ساکن بوده اند. پرویز بهرام در مورد خانواده اش گفته است : خانواده‌ی ما در بابل دوستان زیادی داشتند ، تا حدّی که پس از اینکه همزمان با آغاز مدرسه رفتنم بابل را ترک کردیم ، مادرم هر صبح پنجشنبه به تنهایی با اتوبوس به بابل می‌آمد و پس از بازدید دوستان بابلی‌‌اش جمعه به تهران بر‌می‌گشت. گاهی من هم در این سفرهای آخر هفته همراه ایشان بودم. برای مادر و پدرم بابل یک بهشت بود و مظهر خاطرات.

separator line

پدر پرویز بهرام

علی اکبر بهرام پدر پرویز بهرام از هنرمندان سرشناس در رشته گچبری و آینه کاری بوده که نمونه های کاری وی در کاخ گلستان موجود است . همینطور از آثاز وی میتوان از گچ‌بری ‌های کاخ رامسر ، میدان ساعت ساری و مجسمه ‌‌ی دو شیر درِ ورودی هتل قدیم رامسر یاد کرد .

پدر پرویز بهرام سواد چندانی نداشت. با این‌ حال علاقه‌ی عجیبی به ادبیات فرانسه داشت. در سالهای کودکی پرویز، شبهای چلّه همگی دور کرسی می‌نشستند و پدر از داستانهای مشهور فرانسه مانند بینوایانِ هوگو که تمام دیالوگهایش را از بر بود، برایشان قصه‌گویی می کرد.

دلبستگی عجیب پدر به داستانهای فرانسوی به قدری بود که آدمهای اطرافش را با شخصیت‌های این داستانها تطابق می‌داد. مثلاً اگر پاسبان بدجنسی را می دید می گفت: « این شبیه بازرس ژاوِر است! » این علاقه‌ی‌ زیاد پدر به مقوله‌ی داستان، در گرایش پرویز به ادبیات نمایشی بی تأثیر نبود

separator line

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

همسر و فرزندان پرویز بهرام

پرویز بهرام ازدواج کرده و صاحب دو فرزند پسر به نام های کامبیز و آرش و یک فرزند دختر به نام نوشین است . کامبیز مقیم آمریکاست. نوشین متاهل و ساکن ایران، آرش هم که کار آهنگسازی می‌کند ، در یک سریال به‌ عنوان بازیگر حضور داشته است.

تحصیلات پرویز بهرام

پرویز بهرام در رشته کارشناسی حقوق قضایی تحصیل کرده است و سالها در دادگستری به عنوان وکیل مشغول به کار بوده است. حضور وی در این شغل سالها به صورت عام المنفعه بوده است و نظرش در مورد انتخاب شغل وکالت این است که ارتباط دراماتیکی بین شغل وکالت و گویندگی وجود دارد. زیرا که یک وکیل باید بیان خوبی داشته باشد. حرفه هنرپیشگی و بیان خوب بخشی از کار وکالت است . وی در این باره نیز گفته است که یبیشتر پروندهای خلّاق را قبول می‌‌کنم؛ پرونده‌هایی که بیشتر به واقعیت نزدیک باشد.

بعد ها وارد هنرستان هنرپیشگی و هنرهای دراماتیک دانشکده ادبیات شد و پس از تعلیم زیر نظر مدرّسان برجسته‌ای چون پرفسور کوئین بی و دیوید سین در رشته‌ی کارگردانی، بازیگری و نویسندگی تئاتر فارغ التحصیل شد.

separator line

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

پرویز بهرام و تئاتر

علاقه پرویز بهرام به هنر تا حدّی بود که از همان آغاز دوره‌ی دبیرستان، ضمن تحصیل، با گروهی که تشکیل داده بود، جمعه ها تئاتر و نمایشنامه های زیادی را به روی صحنه می‌برد. این گروه خودشان دکور می‌ساختند، سالن تئاتر کرایه می‌کردند و بلیط فروشی هم می‌کردند. البته پول زیادی نصیبشان نمی‌شد، ولی به هر حال رقمی بود که با آن زندگی می‌کردند.

سپس با هم دوره‌ای‌های هنرستان هنرپیشگی مانند علی نصیریان، عباس جوانمرد، جعفر والی، جمیله شیخی، فهیمه راستکار، بیژن مفید و جمشید لایق، با تشکیل گروهی به نام “هنر ملی” در زمینه‌ی تئاتر به فعّالیت پرداخت. در سال 1337 و همزمان با تأسیس تئاتر “آناهید” در کنار هنرمندان دیگری چون محمدعلی کشاورز ، سیروس ابراهیم‌زاده و مسعود فقیه کارهای نمایشی را ادامه داد.

تئاترهایی که پرویز بهرام در آن به هنرنمایی پرداخته است:

  1. بیلی باد
  2. تله
  3. اتلو
  4. نادر پسر شمشیر
  5. نگاهی از پل
  6. امپراطور جونزف شهر ما

separator line

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

پرویز بهرام و دوبله

در سال 1329 هنگام تحصیل در هنرستان هنرپیشگی ، یک روز با دوستان تئاتری‌اش در لاله زار در حال قدم زدن بودند که با آقای رضایی، کارگردان فیلم خانه‌ی ‌خدا و مدیر دوبلاژ استودیوی ایران ‌فیلم که در محلّ خانه‌ی سینما قرار داشت، برخورد کردند. دوستانش، والی و لطیف پور، که از قبل با آقای رضایی در زمینه دوبله همکاری داشتند با ایشان شروع به گفت‌وگو کردند . برحسب تصادف وقتی که پرویز صحبتش را آغاز کرد، آقای رضایی از صدایش خوشش آمد و همان‌جا بهرام را به کار دوبله دعوت نمود. از آن زمان به بعد، در همان استودیوی ایران ‌فیلم به کار دوبله مشغول شد و به مرور بزرگترین رُل‌های سینمای جهان را گفت و در سال 1331 اوّلین کارش را به عنوان مدیر دوبلاژ ارائه داد.

separator line

مستند قدیمی اصفهان با صدای پرویز بهرام

از جمله فیلم های خارجی که پرویز بهرام در آنها به عنوان دوبلور حضور داشته است به شرح زیر هستند:

  1. کرک داگلاس (اولیس ساخته ماریو کامرینی)
  2. سرگئی بوندارچک (اتللو ساخته سرگئی یوتکویچ)
  3. لورنس اولیویه(هنری هشتم، اتللو)
  4. آنتونی هاپکینز(تله تئاتر اتللو)
  5. جیمز میسون (آنتونی کلوئوپاترا، ژولیوس سزار ساخته جوزف ال منکیه ویچ، مادام بوواری ساخته وینسنت مینه لی)
  6. اورسون ولز (مرد سوم)
  7. هربرت لوم (جنگ و صلح ساخته کینگ ویدور)
  8. پجیسون روباردز (فیلادلفیا جاناتان دمی)
  9. ریشار ژوردان (سریال بی نوایان به نقش ژان والژان)
  10. ناصر ملک مطیعی (سریال سلطان صاحب قران (علی حاتمی) به نقش امیر کبیر)

پرویز بهرام در سال 1333 به دعوت آقای معینیان وارد رادیو شد و بیست سالی در آنجا در برنامه‌‌های داستان شب و جمعه بعد‌ازظهر به ‌ اجرای نمایشنامه پرداخت.

separator line

مستند جاده ابریشم با صدای پرویز بهرام

بهرام در گویندگی و مدیریت دوبلاژ فیلم های مستند نیز بسیار زبردست بوده و صدای او در فیلم مستند جاده ابریشم آشنای گوش ایرانیان است. این فیلم مستند که نام کامل آن “راوی جاده ابریشم” است از زندگی ایشان به مدت زمان ۵۰ دقیقه، توسط بابک مینایی ، مستندساز ایرانی، کارگردانی و تهیه شده است که پرتره ای از زندگی شخصی و ارتباطات و فعالیتهای هنری این پیشکسوت عرصه دوبلاژ ایران، به شمار می رود.


صدای ماندگار پرویز بهرام


separator line

تقدیر و تجلیل از پرویز بهرام

مراسم تقدیر از چهره های برجسته عرصه دوبلاژ همچون پرویز بهرام، احمد رسول زاده و ژاله علو که در سه دوره از همایش چهره های ماندگار معرفی شده بودند، عصر روز ۱۳ آذر 89 به همت انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم در محل ساختمان این انجمن برگزار شد.

همچنین از وی در هفتمین جشنواره مستند کیش تجلیل شد.

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

نسبت خونی پرویز بهرام و پانته آ بهرام

پانته آ بهرام بازیگر محبوب کشورمان در مصاحبه ای در مورد نسبت خونی وی با پرویز بهرام سخن گفت . وی در این رابطه گفت که پرویز بهرام پسر عموی پدر من است. نسبت بسیار نزدیکی نیست اما در نهایت نسبت خونی به شمار میرود و صدای خوب در ژن خاندان بهرام وجود دارد.

separator line

پرویز بهرام : بیوگرافی کامل پرویز بهرام دوبلور + تصاویر

بیماری و فوت پرویز بهرام

پرویز بهرام از سال 1393 با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم کرده است . مدتی در بیمارستان بستری بود و شیمی درمانی شد . اردیبهشت ماه سال جاری در بیمارستان امید بستری شد و پس از گذراندن دوره ای بیماری نهایتا 6 خردادماه دار فانی را وداع گفت

نمونه ایی از صدای زنده یاد پرویز بهرام را بشنوید :


separator line

تهیه و گردآوری در : مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا