دسته‌بندی نشده

پرسش و پاسخ + سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان

فکر میکنم تاثیر نامطلوبی که بوی بد دهان در شخصیت یک فرد میگذارد با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد . خاطره بدی که از فردی که بوی دهان بدی ازش دیدید شاید ماهها در ذهنتان بماند یا شده که احساس کنید که خودتان دهانتان بو میدهد آیا در این صورت میتوانید با یک شخصیت معتدل و سالمی با اطرافیان ارتباط بر قرار کنید. مطمعناً پاسخ منفی است . حال با سوالاتی که شما از ما پرسیدید روبرو و پاسخگوی آنها شدیم. تا انتها با دلگرم همراه باشید.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : منشأ بوی بدن دهان چیست ؟

جواب : بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از آن علل به بحث دهان و دندان باز می گردد . افزایش سن یکی از علل مهمی است که بر روی بوی بد دهان موثر است . بطور کلی هرچقدر که سن افزایش پیدا می کند باکتریهایی که باعث بوی بد دهان می شود بیشتر می شوند . به همین خاطر در بچه های کوچک شما احساس می کنید که دهان آنها بوی خوبی دارد و هرچقدر که سن بالاتر برود در کهن سالی یک مقدار این بو آزارنده تر می شود .

بیماری ها می توانند در این مسئله موثر باشند . بیماری هایی که باعث خشکی دهان می شوند مانند بیمارانی که به علل مختلف رادیو تراپی انجام می دهند و غدد بزاقی آنها مشکل پیدا می کند . چون ترشحات بزاقی این افراد کم می شود بوی بدی از دهان آنها استشمام می شود. بیماری های گوارشی نیز به میزان کم موثر است

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

پرسش : در طب سنتی برای رفع بوی بد دهان چه توصیه هایی دارید؟

پاسخ: بوی بد دهان، گاهی از فاسد شدن لثه است و گاهی از خرابی دندان که قابل دیدن هستند و گاهی به علت عفونت در سینوسهاست و علامتش این است که در هنگام ایستادن بیشتر است و نیز حس بویایی کم می شود و آب بینی نیز از حالت عادی خارج میشود و گاهی به خاطر وجود بلغم عفونی است که در معده است و علامتش این است که وقتی چیزی بخورند بوی دهان کم می شود. معمولا احساس بوی بد در دهان توسط خود بیمار و یا اطرافیان درک می شود.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : آیا نوع بوی بد دهان می تواند نشان دهنده ی منشأ آن باشد ؟

پاسخ : بصورت کلی نمی توان گفت اما در برخی از بیماری ها مانند دیابت می توان تشخیص داد . چون از دهان بیماران دیابتی یک مقدار بوی اوره استشمام می شود . اما بطور کلی وقتی بیمار مراجعه می کند نمی توان گفت که حتماً بوی بد دهان او ناشی از چیست . ابتدا باید بیمار یک چکاپ کلی بشود و از عللی که شایع تر است شروع کنیم و به سمت علل های نادر تر برویم . شایع ترین علل، بیماری های ناشی از مشکلات دهان و دندان است.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : منشا بوی دهان که تحت هر شرایطی آزار دهنده است چیست ؟

جواب : بوی موادی که احتمالا در طی روز مصرف کرده باشیم از قبیل سیر، پیاز، سیگار و …

بوی نامطبوع ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف

بوی ناشی از حلق و لوزه ها و سینوس های فکی که در کل تحت نام مجاورات دهان و دندان از آنها یاد می شود.

بوی ناشی از بیماریهای سیستمیک از قبیل آبسه های ریه، دیابت، ناراحتی های گوارشی و …

اگر عفونت دهان و دندان یا سینوزیت و یا ناراحتی معده و ریه نداشته باشید رعایت موارد زیر مفید است البته رعایت بهداشت دهان و دندان بصورت مرتب لازم است.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : چه بیماری هایی برای لثه شایع است و باعث بوی بد دهان می شود؟

پاسخ : بیماری های لثه شامل التهاب خود لثه و یا بافت های عمیق تراست . وقتی که عفونت به بافت های عمیق تر سرایت می کند معمولاً بوی دهان خیلی بیشتر می شود . به این علت که هم عفونت در آن مکان ایجاد می شود و هم بافت های طبیعی بدن شروع به از بین رفتن می کنند و مرگ سلولی در آن ناحیه بوجود می آید .

مرگ سلولی باعث عفونت درآن ناحیه شده و بوی بدی را در دهان ایجاد می کند .

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

پرسش : مواد خانگی خوش بو کننده دهان کدامند ؟

پاسخ :

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : آیا برای شستشوی دهان می توان ازشوینده های سنتی استفاده کرد؟

پاسخ : وقتی که شما مواد غذایی بودار مانند سیر و پیاز مصرف می کنید باعث می شود که بوی بد دهان ایجاد شود . در کنار آنها شما می توانید موادی استفاده کنید که بوی بد دهان را کمتر کند . مثلاً اگر شما از مرکبات و سبزیجات معطر مانند نعنا ، پونه و جعفری استفاده کنید می تواند بوی بد دهان را کم کند . هر دهان شویه ای که بتواند دهان را معطر کرده و آلودگی های دهان را کم کند موثر است .

بهترین چیز برای برطرف کردن بوی بد دهان این است که بعد از وعده های غذایی دهان خود را با آب ولرم و یا آب نمک رقیق شستشو دهید . آب نمک رقیق به این خاطر که یک حالت ضد عفونی کننده دارد می تواند هم محیط دهان را پاک سازی کرده و هم بوی بد دهان را از بین ببرد و هم یک مقدار خشکی دهان را از بین ببرد.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

پرسش : آقای دکتر چه مشکلاتی در حلق و سیستم سینوس ها می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

پاسخ : یکی از اصلی ترین علل بوی بد مشکلاتی است که در حفره ی دهان و ناحیه ی زبان و حلق تحتانی می تواند ایجاد شده باشد . مخصوصاً در مورد افرادی که مشکلات پاتولوژی در دهان آنها وجود ندارد شایع ترین علت آن باقی ماندن مواد غذایی است که به یک شکلی در فضاهای مختلف حفره ی دهانی و حلق باقی می ماند

این کار باعث می شود که مواد غذایی که در بین دندان ها باقی مانده و معمولاً با مسواک تمیز نمی شوند، از بین برود. یکی از مشکلات دیگر، تورم لوزه ها و یا وجود لوزه های سوراخ دار و حفره دار است

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : یک لثه ی طبیعی از نظر رنگ و ظاهرباید چه شکلی داشته باشد؟

پاسخ : رنگ لثه روشن و به شکل صورتی است . از لحاظ فرم نیز حالت متورم را ندارد . در سنین نوجوانی و میان سالی نیز که لثه ایده آل است حالت پوست پرتقالی هم دارد . یعنی کاملاً صاف نیست . این حالت ایده آل ترین وضعیت لثه است که یک حالت پوست پرتقالی و رنگ صورتی روشن را داشته باشد .

وقتی که سطوح آن به سمت صاف شدن می رود و حالت خون چکان و قرمز رنگ پیدا می کند . گاهی حتی ملتهب شده و وقتی شما کنار دندان ها را نگاه می کنید حس می کنید که لثه ی دور دندان ها ورم کرده است .

در این حالت ها معمولاً لثه از حالت طبیعی خود خارج شده است . این مشکلات می تواند علل مختلفی داشته باشد . گاهی حتی فرد بهداشت را نیز به خوبی رعایت می کند ولی به علت بیماری های زمینه ای که وجود دارد لثه متورم می شود. این بیماری های می تواند ارثی بوده و یا به دلیل مصرف برخی از داروها باشد. مثلاً داروهای ضد تشنج می تواند باعث افزایش حجم لثه شده و فرم لثه ی طبیعی را از حالت خود خارج کند . ولی درافراد معمولی اگر رعایت بهداشت را انجام دهند تورم لثه نخواهند داشت .

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : آیا جرم دندان ها می تواند باعث بوی بد دهان باشد؟

پاسخ : بله قطعا جرم می تواند باعث بوی بد دهان باشد . اگر تغییر رنگ دندان بصورت جرم باشد یعنی براثر بقایای مواد غذایی باشد می تواند عامل بوی بد باشد. تغییر رنگ هایی که به مرور زمان در دندان ها ایجاد می شود به دو صورت است : یکی تغییررنگ هایی که به بافت خود دندان باز می گردد و به مرور افزایش سن دندان یک مقدار تیره تر می شود که اگر فرد بخواهد آن را روشن تر کند باید به سراغ درمان های خاص زیبایی رفته و از بیلیچینگ استفاده کند .

ولی یک سری از تغییررنگ ها خارجی است ، مانند مصرف دخانیات . علاوه بر اینکه می تواند تا یک حدی در بافت خود دندان ها نفوذ کرده و تغییر رنگ دائمی هم بدهد. اما در کوتاه مدت باعث جرم هایی قهوه ای رنگ بر روی دندان می شود . تغییر رنگ هایی که ناشی از عوامل خارجی است می تواند با کارهایی مانند جرم گیری و رعایت بهداشت دهان خیلی کمتر شود

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : سلام من چند سالی هست از بوی بد دهان رنج میبرم و با مصرف یک دوره 30 روزه میترونیدازول از بین میره ولی دوباره میشه مثل روز اولش. لطفا راهنمایی کنید که مشکل از چیه و باید پیش چه دکتری بدم.ممنون

پاسخ : با سلام.اگ مشکل بوی بد دهان شما با مصرف آنتی بیوتیک برای مدتی قطع شده و سپس بازگسته میتواند مشکل از گوتارش شما باشد. پس یک دوره قرص فاموتیدین مصرف کرده و نتیجه را برای من ارسال نمایید.

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

سوال : اگر کودکانی که دارای دندان های شیری هستند دچار مشکل شوند باید به دکتردندان پزشک مراجعه کنند یا خیر ؟

جواب : پوسیدگی ها باعث بوی بد دهان شده و کودک نمی تواند به خوبی غذا را جویده و دندان عفونت کرده و در نهایت از دست برود . حتی در سنین خیلی پایین ما بچه ها را بیهوش می کنیم به این خاطر که پوسیدگی ها را حذف کنیم . ما در مورد کودکانی که دندان های شیری آنها کشیده می شود یک وسیله ای داریم تحت عنوان فضا نگاهدار . این وسایل حتماً باید در مواقع ضروری استفاده شود

سوالات رایج مردم درباره بوی بد دهان / پرسش و پاسخ درباره بوی بد دهان

بیشتر بخوانید :

۹ راهکار معجزه آسا برای رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان کودک

اسطوخودوس تاثیرگذار در رفع بوی بد دهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا