دسته‌بندی نشده

پاسخ فعالیت ها و سوالات درس اول علوم ششم دبستان

جواب سوالات درس اول علوم ششم ابتدایی

اگر به دنبال جواب فعالیت درس اول علوم ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

جواب آزمایش کنید صفحه 3 علوم ششم ابتدایی

وسایل و مواد مورد نیاز:
ظرف خاک، ظرف آب، ظرف گچ، تیله، سنگ

  1. سه ظرف پلاستیکی بردارید و آن‌ها را شماره‌گذاری کنید.
  2. تا سه چهارم حجم درون هر یک از ظرف‌ها به ترتیب و به طور جداگانه آب، خاک و گچ بریزید.
  3. یک قطعه سنگ یا تیله بردارید و آن را از ارتفاع‌های گوناگون طوری رها کنید که درون یکی از ظرف‌ها بیفتد. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ تیله در آب فرو می‌رود‏‏، در گچ تا نیمه فرو می‌رود و در خاک مقدار کمی فرو می‌رود.
  4. قسمت سوم آزمایش را برای ظرف‌ها و تیله‌های دیگر تکرار کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.

درباره‌ٔ مشاهدات خود در کلاس گفت‌وگو کنید.

جواب: به علت سختی خاک نسبت به گچ و آب تیله در آن کم‌تر فرو می‌رود.


عوامل گوناگونی روی عمق و قطر گودال‌های ایجاد شده اثر دارند. هم‌کلاسی‌های پوریا پس از گفت‌‌وگو در این باره، پیشنهادهای خود را به‌ صورت زیر بیان کرده‌اند.

نظر گروه شما: هر چه شهاب سنگ از ارتفاع بیش‌تری به سوی زمین روانه شود، قطر گودال ایجاد شده بزرگ‌تر خواهد بود. همچنین هر چه جنس زمین برخورد شهاب سنگ نرم‌تر باشد، قطر گودال ایجاد شده بیشتر است.

جواب کاوشگری صفحه 4 علوم ششم ابتدایی

وسایل و مواد مورد نیاز:
خطکش، تیله، خاک

1. مشخص کنید چه چیزی را تغییر می‌دهید ؟

جواب: اندازه تیله – ارتفاع


2. چه چیزی را اندازه می‌ گیرید ؟

جواب: فاصله‌ٔ پرتگاه تا زمین – قطر گودال – عمق گودال


3. چه چیزهایی را ثابت و یکسان نگه می‌ دارید ؟

جواب: نوع خاک – اندازه تیله (وقتی ارتفاع تغییر می‌کند) – ارتفاع ( وقتی اندازه تیله تغییر می‌کند) – وسیله اندازه‌گیری و واحد اندازه‌گیری


در یک ظرف پلاستیکی مقداری خاک نرم بریزید و سطح آن را صاف کنید. سپس یک گلوله‌ٔ فلزی را از ارتفاع یک متری رها کنید و قطر دهانه‌ٔ گودال را اندازه بگیرید.

این آزمایش را با ارتفاع‌‌های گوناگون تکرار کنید و مشاهدات خود را در جدول زیر بنویسید.

شماره‌ٔ آزمایش قطر دهانه‌ٔ گودال (میلی‌متر)
فاصله‌ٔ گلوله از خاک (نیم متر) فاصله‌ٔ گلوله از خاک (یک متر) فاصله‌ٔ گلوله از خاک (یک و نیم متر)
1 ۵ میلی متر ۷ میلی متر ۱۰ میلی متر
2 ۶ میلی متر ۸ میلی متر ۱۲ میلی متر
3 ۷ میلی متر ۹ میلی متر ۱۴ میلی متر
میانگین ۶ میلی متر ۸ میلی متر ۱۲ میلی متر

نموداری برای نشان دادن ارتباط بین فاصله‌ی گلوله تا خاک و قطر دهانه‌ی گودال رسم کنید.

نمودار گروهتان را با نمودار گروه‌های دیگر مقایسه کنید و نتیجه‌ٔ به دست آمده از نمودار را بنویسید.

جواب: نمودارها مشابه یکدیگرند و نشان می‌دهند که هر چه فاصله گلوله از زمین بیشتر شود اندازه قطر دهانه‌ٔ گودال هم بیشتر می‌شود.


نتیجه‌ٔ کاوش خود را در یک یا چند جمله بیان کنید.

جواب: هر چه گلوله از ارتفاع بیشتری رها شود، قطر دهانه‌ٔ ایجاد شده در خاک بیشتر است.


متن زیر را کامل کنید. برای این منظور توجه کنید که هر چه فاصله‌ٔ گلوله از خاک بیشتر باشد، سرعت برخورد آن به خاک هم بیشتر است.

هرچه فاصله‌ٔ گلوله از زمین بیشتر باشد، سرعت برخورد گلوله با زمین بیشتر می‌شود و قطر دهانه‌ٔ گودال بزرگ‌ تر می‌شود.


پیش‌ بینی کنید اگر گلوله را از فاصله‌ٔ ۳ متری رها کنیم، قطر دهانه‌ٔ گودال چه تغییری می‌کند؟ درستی پیش‌بینی خود را با انجام آزمایش بررسی کنید و گزارش دهید.

جواب: اگر نمودار خطی قبلی را ادامه دهیم، مشاهده می‌کنیم که برای ارتفاع ۳ متری قطر دهانه‌ٔ گودال حدود ۲۱ میلی‌ متر می‌شود.

جواب کاوشگری صفحه 6 علوم ششم ابتدایی

می‌ دانید که وقتی چند جسم را از یک بلندی رها می‌کنیم، پس‌ از مدتی به زمین می‌رسند؛ اما برخی زودتر و برخی دیرتر به زمین می‌رسند. به نظر گروهی از دانش‌آموزان: «هر چه سطح جسم بیشتر باشد، دیرتر به زمین می‌رسد.» درباره‌ٔ این مسئله، تحقیقی طراحی و اجرا کنید.

جواب: سوزن‎، پاک کن و کاغذ را از ارتفاعی یکسان رها می‌کنیم. نتایج اندازه‌گیری:

جسم زمان رسیدن به زمین
ارتفاع : ۰/۵ متر ارتفاع : ۱ متر ارتفاع : ۱/۵ متر
سوزن ۰/۳ ثانیه ۰/۶ ثانیه ۱ ثانیه
پاک کن ۰/۴ ثانیه ۰/۷ ثانیه ۱/۳ ثانیه
کاغذ ۰/۷ ثانیه ۱/۵ ثانیه ۲/۸ ثانیه

هر چه سطح جسم بیشتر می‌شود، مدت زمان سقوط آن بیشتر می‌شود و دیرتر به زمین می‌رسد.

پرسش و پاسخ های درس اول علوم ششم ابتدایی

۱. مفهوم علوم تجربی چیست ؟

پاسخ: مجموعه ای از دانستنی ها است که از راه تجربه و آزمایش ، درست بودن قوانین را اثبات می کند.


۲. علوم تجربی بر چه پایه و اساسی استوار است ؟

پاسخ: بر پایه مشاهدات استوار است. این مشاهدات از منابع گوناگون و به روش های علمی گردآوری می شوند.


۳. مشاهده چیست ؟

پاسخ: مشاهده نگاه هدفدار و دقیق به محیط اطراف از طریق اندام های حسی می باشد.


۴. علم چیست ؟

پاسخ: علم یعنی دانش و شناخت از محیط پیرامون که بخشی از زندگی ما است. علم در لغت به معنی یقین، معرفت و دانش است. دانش و آگاهی در مورد پدیده های جهان اطراف ما.


۵. دانشمند کیست ؟

پاسخ: کسی است که به اطراف خود با کنجکاوی و تفکر نگاه می کند و به فکر حل مسئله و یافتن راه کارهای مناسب برای آن ها است.


۶. مراحل روش علمی را بنویسید.

پاسخ:

  1. مشاهده
  2. جمع آوری اطلاعات و طرح سوال
  3. فرضیه سازی (پیشنهاد راه حل)
  4. آزمایش فرضیه
  5. تکرار آزمایش
  6. نتیجه گیری (نظریه علمی)

۷. مشاهده در روش علمی یعنی چه؟

پاسخ: یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتد حس کنیم.


۸. بعد از مشاهده در روش علمی چکار باید کرد؟

پاسخ: جمع آوری اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس دریافت کردیم، یادداشت کنیم.


۹. فرضیه سازی چیست؟

پاسخ: پس از مشاهده و طرح سوال پاسخ یا راه حل احتمالی که مطرح می کنیم فر ضیه نامیده می شود.


۱۰. چه زمانی یک محقق یا دانشمند فرضیه می دهد؟

پاسخ: در این مرحله به مسئله و سوالی که برای محقق یا دانشمند پیش آمده پاسخ و یا پاسخ های احتمالی می دهد.


۱۱. چرا بعد از فرضیه سازی باید آزمایش انجام دهیم و آزمایش را چند بار تکرار کنیم؟

پاسخ: با انجام آزمایش، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود. بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند. پس باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم .


۱۲. طرح پاسخ چیست؟

پاسخ: اگر نتایج آزمایش درست بودن فرضیه را تایید کرد پاسخ همان فرضیه خواهد شد در غیر این صورت باید سعی کنیم فرضیه جدید پیدا کنیم تا با آزمایش آن به پاسخ اصلی برسیم.


۱۳. چه زمانی دانشمند یا محقق می تواند نتیجه گیری کند و نظریه بدهد؟

پاسخ: وقتی فرضیه محقق با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید، فرضیه تبدیل به نظریه علمی می شود.


۱۴. شرط اصلی در یک فرضیه چیست؟

پاسخ: قابل آزمایش بودن


۱۵. در هر بررسی علمی چه چیزی سبب می­شود تا نتایج دقیق­تری کسب شود؟

پاسخ: تکرار آزمایش


۱۶. ارتفاع شهاب سنگ از زمین چه تاثیری در قطر دهانه گودال دارد؟

پاسخ: هرچه شهاب سنگ از ارتفا بیشتری به زمین برخورد کند، سرعت آن بیشتر می شود و قطر دهانه­ی گودال بزرگتر خواهد بود.


۱۷. عبارت « شاید من در امتحان تیزهوشان قبول شوم » بیانگر کدام مرحله ی حل مسئله است ؟

پاسخ: فرضیه سازی


۱۸. دانشمندان معتقدند ممکن است در سیاره ی مریخ موجود زنده وجود داشته باشد. این جمله کدام مرحله ی از حل مسئله است ؟

پاسخ: مرحله بیان دیدگاه یا نظریه


۱۹. « زمین اجسام را به سمت خود می کشد » بیانگر کدام مرحله از حل مسئله است ؟

پاسخ: مرحله بیان دیدگاه یا نظریه


۲۰. یک آزمایش خوب ، چه نوع آزمایشی است ؟

پاسخ: آزمایشی خوب است که تکرار پذیر باشد و بتوان با وسایل ساده آن را انجام داد.


۲۱. فرضیه سازی چیست ؟

پاسخ: پیشنهاد و راه حل های احتمالی برای حل یک مسئله یا مشکل


۲۲. مشاهده چه تفاوتی با دیدن دارد ؟

پاسخ: مشاهده ، دیدن همراه با فکر کردن ، دقت ، یادداشت برداری و جمع آوری اطلاعات می باشد.


۲۳. تعریف مشاهده کدام یک از گزینه های زیر می باشد ؟

الف) تشخیص جزئیات و طبقه بندی کردن موضوع

ب) استفاده از حواس برای دیدن و مطالعه

ج) استفاده از ابزار برای آزمایش کردن

د) کسب اطلاعات مناسب برای افزایش دانش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا