دسته‌بندی نشده

پاسخ سوالات و تمرینات درس شانزدهم نگارش ششم دبستان

جواب فعالیت های صفحه 95 و 96 کتاب نگارش ششم ابتدایی

اگر به دنبال حل فعالیت های درس آداب مطالعه نگارش ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

املا و واژه آموزی درس آداب مطالعه نگارش ششم

1. در هر جمله، زیرِ شکل صحیح واژه‌های داخل کمانک، خط بکشید.

الف) باید دانست که جماعت، (لایق – لایغ) چه نوع سخن است.

ب) آگاه شدن از (اهوال – احوال) گذشتگان از فواید قصّه‌خوانی است.

پ) از آداب حکایت‌گویی این است که سخنان محال و (گذاف – گزاف) نگوید.

ت) در نظم‌خوانی، چنان نکنند که (مستمع – مصتمع) ملول گردد.


2. در جدول زیر، واژه‌ های معنی‌ دار از درس (آداب مطالعه) آمده است، آن ها را پیدا کنید و بنویسید.

حل تمرین درس شانزدهم نگارش ششم

جواب: لایق – سلاطین – اعتدال – زوال – راغب – عبرت – نظم خوانی – محنت + تجار – صفت – ترب – کالا – عادی – جا – نه – ارم – مربی


3. پنج واژه را که با خوان و خوانی ترکیب می شوند، بنویسید.

جواب: نظم‌ خوانی، قصّه‌ خوانی، روضه‌ خوان، کتاب‌ خوانی، تعزیه‌ خوانی، شبیه‌ خوانی

خبرخوان، آوازه‌خوان، شعرخوانی، تابلوخوانی، کُری‌ خوانی، درس خوان

پاسخ فعالیت های صفحه‌ 97 نگارش ششم ابتدایی

1. متن زیر را در یک بند ادامه دهید و عنوانی برای نوشته ی خود انتخاب کنید.

در اتاق نشسته بودم و به کتاب‌های کتابخانه نگاه می‌کردم. ناگهان چشمم به کتاب …

جواب: قلعه‌ ی حیوانات افتاد. می‌دانستم که این کتاب برای پدرم است. از پدرم اجازه گرفتم و کتاب را باز کردم. به طور اتفاقی در یکی از صفحات این کتاب چشمم به این جمله افتاد: همه حیوانات باهم برابرند، اما بعضی برابرترند! این ضرب‌المثل را قبلاً شنیده بودم ولی اکنون متوجه شدم که منشا آن کجاست.

_ در اتاق نشسته بودم و به کتاب‌های کتابخانه نگاه می‌کردم. ناگهان چشمم به کتاب قران سال پنجم خورد.چقدر دلم برای قران سال پیشم تنگ شده بود برای همین وسوسه شدم و دوباره ان را برداشتم و در گوشه ای نشستم و شروع کردم به خواندن سوره ای .سوره ای که مرا تا اوج اسمان برد!!!.

_ در اتاق نشسته بودم و به کتاب‌های کتابخانه نگاه می‌کردم. ناگهان چشمم به کتاب شازده کوچولو افتاد. با اینکه این کتاب را بارها و بارها خوانده بودم اما باز هم وسوسه میشدم که آن را بخوانم ! دل را به دریا زدم و دوباره برش داشتم. و جملات خوب را تکرار کردم که روباه میگفت : جز با چشم دل نمی توان خوب دید . آنچه اصل است از دیده پنهان است. یا یک نفر به تنهایی هیچ چیز نمی داند. این ها جملاتی است که هر روز هم تکرار شود کم است.

_ در اتاق نشسته بودم و به کتاب‌های کتابخانه نگاه می‌کردم. ناگهان چشمم به کتاب کلیله و دمنه افتاد، به نظرم جلد کتاب خیلی جالب بود و همین باعث شد که کنجکاو شوم آن را بخوانم. وقتی کتاب را باز کردم که بخوانم دیدم کتاب از زبان حیوانات است و جملاتی که در آن بکار رفته است خیلی سخت است و نمی توانم آن ها را بخوانم، از مادرم کمک خواستم که کتاب را برایم بخواند. با این که تنها چند قصه از کتاب را بیشتر نخوانده ام توصیه می کنم که همه باید این کتاب را بخوانند.


2. یکی از حکایت هایی را که تا به حال شنیده اید به زبان ساده بنویسید.

حکایت اول:

شخصی نزد حکیمی آمد و گفت: خبر داری فلانی چقدر پشت سرت بدگویی کرده است؟

حکیم با تبسم گفت: او تیری را به سویم پرتاب کرد که به من نرسید اما تو چرا آن تیر را از زمین برداشتی و در قلبم فرو کردی؟

حکایت دوم:

بدان که مردم سه دسته اند:

بعضی چون غذا هستند که وجودشان برای ما لازم است.
بعضی چون دارو هستند که فقط گاهی به آنها نیاز داریم.

برخی دیگر مانند بیماری هستند که ما هرگز به آنها نیاز نداریم ولیکن گاهی گرفتارشان می شویم که در جنین هنگامی باید صبر و تحمل داشته باشیم تا به سلامت از دست آنها، رها شویم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 98 نگارش ششم ابتدایی

1. ضرب المثل کبوتر با کبوتر باز با باز کند هم جنس با هم جنس پرواز را توضیح دهید.

جواب: یعنی هر کسی باید با افرادِ هم‌ سطح خود نشست و برخاست و رفت و آمد کند. زیرا کسانی که از جنس هم نیستند نمی‌توانند دوستان خوبی برای یکدیگر باشند.


2. دریافت خود را از ضرب المثل «این دغل دوستان که میبینی مگسانند گرد شیرینی» بنویسید.

جواب: برخی از دوستان، فرصت طلب هستند و دنبال منافع خودشان هستند؛ تا وقتی که اوضاع مالی و اجتماعی خوبی داشته باشید با شما هستند اما در هنگام سختی‌ها و گرفتاری‌ها شما را تنها می‌گذارند. مانند مگس‌هایی که به خاطر خوردن شیرینی دور آن جمع می‌شوند.


3. دو ضرب المثلی را که در کتاب فارسی سال های گذشته آموخته اید بنویسید.

جواب:

  • شکمی از عزا در آورد (گوش کن و بگو درس ۹ فارسی پنجم دبستان)
  • پند دادن به نادان مانند تخم افکندن در شوره‌زار است (صفحه ۳۸ درس ۴ فارسی پنجم دبستان)
  • ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. (درس ۲ فارسی چهارم دبستان صفحه ۲۸)
  • هرچه کنی به خود کنی. (درس ۴ فارسی سوم دبستان)
  • نابرده رنج گنج میسر نمیشود.
  • میهن دوستی نشانه ایمان است.
  • هر که خربزه بخوره پای لرزش هم می شینه.
  • آشپز که دوتا شود آش یا شور می شود یا بی نمک.
  • کوه به کوه نمی رسد آدم به آدم می رسد.

همچنین بخوانید:

پاسخ درک مطلب و سوالات درس شانزدهم فارسی ششم دبستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا