دسته‌بندی نشده

پاسخ سوالات و تمرینات درس دهم نگارش ششم دبستان

جواب فعالیت های صفحه 63 و 64 کتاب نگارش ششم ابتدایی

اگر به دنبال حل فعالیت های درس عطار و جلال الدین محمد نگارش ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

املا و دانش زبانی درس عطار و جلال الدین محمد نگارش ششم

1. با حروف آخر هر واژه، مانند نمونه واژه های جدیدی از متن درس بنویسید.

جواب تمرین درس دهم نگارش ششم

نکته: از هر کلمه ی دیگری در درس نیز می توانید به شرط رعایت نکات گفته شده استفاده کنید. مثلا می توانید در ادامه کلمه هیجان انگیز از کلمات، زیارت، تازه، هنگام، می رویم، مقام و می خواست استفاده نمایید.


2. با توجّه به متن درس، غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن را در جدول بنویسید.

  • محمّد و پدرش برای یک سفر تولانی صمرقند را ترک کردند.
  • محمّد از هر فرستی برای آموختن استفاده میکرد.
  • عطّار نصخه ای از کتاب اصرارنامه ی خود را به محمّد هدیه داد.
  • بهاءالدّین به سفارش عطّار مراغب محمّد بود؛ چون او آینده ی درخشانی داشت.
واژه غلط شکل صحیح واژه
تولانی طولانی
صمرقند سمرقند
فرست فرصت
نصخه نسخه
اصرار نامه اسرار نامه
مراغب مراقب

3. کدام یک از شعرهای زیر مثنوی است؟ دلیل بیاورید.

الف) بادِ بهـــــاری وَزید از طرفِ مَرغـــــزار باز به گردون رسید، ناله ی هر مُرغِ زار
خیز و غنیمت شمار، جُنبشِ بادِ رَبیع ناله ی موزونِ مرغ، بوی خوشِ لاله زار

ب) ز بهرِ نیایش، سر و تن بشُست یکی پاک جای پرستش بجُست
از آن پس نهاد از برِ خاک، سر چنین گفت: کای داورِ دادگر!
زِ هَر بد، تویی بندگان را پناه تو دادی مرا، گُردی و دستگاه

جواب: شعر (ب) مثنوی است. جای قرار گرفتن قافیه، قالب شعر را تعیین می کند. در ابیات گزینه (ب) می‌بینیم که هر بیت قافیه ای جدا دارد و قافیه هر بیت با بیت بعد فرق دارد. به این قالب مثنوی می گویند.

جواب فعالیت های صفحه‌ 65 نگارش ششم ابتدایی

1. جمله های زیر را به طور مناسب کنار هم قرار دهید. با اضافه کردن کلمه ها و جملات دیگر یک متن معنی دار بنویسید.

  • با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود.
  • دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه ی افراد پست، پست تر می کند.
  • فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حسّ خوبی به انسان ها می دهد.
  • جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند.
  • با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.

جواب: کبر، دعوی برتری از دیگران است. کِبر، انسان را از همه افراد پست، پست تر می کند. برای شکستن کبر باید فرمانبردار خدا باشیم. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن از نشانه های جوانمردی است.

جوان مرد بودن و آدمیّت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن چه حس خوبی به انسان می دهد انسان احساس می کند می تواند رضایت خالق را به دست بیاورد برای اینکار باید جهد و کوشش نمود.

آری با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود. در این راه باید صبر داشت چون با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.

جواب: دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه‌ی افراد پست، پست تر می‌کند ولی فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حسّ خوبی به انسان می‌دهد! با جهد و کوشش می‌توان رضای خالق بی چون را جلب نمود همچنین با صبر و کوشش، می‌توان به خوشبختی رسید.

فراموش نکنید که جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می‌کند.


2. چه ارتباطی بین کتاب و درخت وجود دارد؟ چند نوع از این ارتباط ها را بنویسید. (هر طور که دلتان خواست می‌توانید بین آنها ارتباط برقرار کنید).

جواب: ما می دانیم که کتاب از کاغذ تشکیل شده است و کاغذ ها نیز از فرآورده های چوب هستند که پس از بریده شدن درختان ها تبدیل به کاغذ می شوند ولی جدیداً کاغذها را بازیافت می کنند و از کاغذ های قبلی کاغذ های جدید را ایجاد می کنند

و با خمیر کاغذ این کار را انجام می دهند آنها کاغذها را می پسندند تا اینکه به صورت خمیر مانند در می آیند و خمیر را به لایه‌ های نازک ای تبدیل می کنند و آنها را خشک می‌کنند و کاغذ جدید ایجاد می شود.

ولی در کل کاغذهای a۴ و کاغذ های مرغوب از خود درخت به صورت مستقیم ساخته می شود.

کتاب از درخت ساخته شده است و جنس هر دو یکی است در واقع می‌توان درخت را مادر کتاب نامید اگر درخت نبود کتاب هم نبود. درخت به ما میوه می دهد و دهان ما را شیرین می کند و کتاب نیز میوه علم دانش را به ما منتقل می کند و بیان ما را شیرین می کند.

درخت موجب پاکیزگی هوا می‌شود و بدون درخت زندگی برای انسان غیر ممکن است و کتاب نیز موجب دانش می‌شود و ذهن های ما را پاکیزه و تمیز می کند.

بدون کتاب علم به نسل های بعدی منتقل نمیشد و کتاب موجب دانش امروزی شده است انسان های اولیه در درخت علم خود را پاداشت می‌کردند و بدون درخت انسان های اولیه نیز نمی‌توانستند علم خودشان را به انسان های بعدی بیاموزند.

یکی از ارتباط ها این است که در گذشته انسان ها‌ به‌ جای‌ مداد ، برای‌ نوشتن کتاب یا‌ دفتر از‌ تنه‌ی درخت یا شاخه و برگ درخت استفاده می‌کردند ولی اکنون کاغذ جای آن را گرفته است.

در قدیم بر روی درخت حک می کردند والا روی ان می نویسند. درخت ها اکسیژن تولید می کنند. ولی کتاب ها علم و دانش تولید می کنند. وقتی از کتاب استفاده نمی کنیم و برای زیبایی می گذاریم مانند درختی است که میوه دارد و میوه آن را نمی چینیم تا کرم می‌خورد.

از چوب درختان برای تولید کاغذ استفاده می کنند و از کاغذ نیز برای تولید کتاب استفاده می شود. ممکن است موضوع کتاب در مورد درختان باشد.

درخت، میوه های زیای تولید می کند که ما آن ها را می خوریم و باعث حفظ سلامتی ما می‌شود . همچنین مطالبی در کتاب نوشته می‌شود که علم و دانش ما را زیاد می کند و ما از آن در کار هایمان استفاده می کنیم.

راستی، سایه ای که درخت در هوای آفتابی به ما میدهد، یادمان نرود. درخت باعث می شود که ما نفس بکشیم وزنده بمانیم.کتاب هم باعث می شه که عقل و مغز ما زنده بماند.

در فارسی گاهی علم به درخت مشهور است و از آن میتوان علم جویی دو کتاب هم مانند درخت میتوان از آن علم جویید. جنس درخت با کتاب یکی است چون از درخت کتاب درست می شود…درخت هوا را پاکیزه می کند و کتاب ذهن را پاکیزه می کند…

درخت اکسیژن تولید می کند و کتاب دانش و علم را افزایش میدهد…اگر از کتاب استفاده نکنیم وبرا زیبایی میذاریم مانند این است که درختی میوه دارد ولی آن را نمی خوریم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 66 و 67 نگارش ششم ابتدایی

1. با همکاری گروه، یک روزنامه دیواری درباره ی یکی از نام آوران (شهیدان، دانشمندان، نویسندگان یا نیکوکاران محل زندگی خود روستا یا شهر) تهیه کنید و عنوان اصلی بخش های مختلف آن را در اینجا بنویسید. ( پاسخ این سوال برعهده دانش آموز می باشد.).


2. برداشت خود را از « چو خواهی که نامت بود جاودان مکن نام نیک بزرگان نهان » در یک بند بنویسید.

جواب: اگر انسان بخواهد نام نیک و یاد او در ذهن همگان باقی بماند، باید در طول زندگی اش از بزرگان یاد کند و به آنها احترام بگذارد.

اگر انسانی به چشم حقارت یا توهین یا بی توجهی به انسان های بزرگ نگاه کند، بی شک نزد مردم اعتباری نخواهد داشت و پس از مرگش از او به نیکی یاد نمی کنند.

همچنین بخوانید:

پاسخ درک مطلب و سوالات درس دهم فارسی ششم دبستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا