پاسخ سوالات درس اول فارسی پایه هفتم | زنگ آفرینش
پاسخ سوالات درس اول فارسی پایه هفتم
خود ارزیابی درس اول فارسی هفتم
چه کسانی در کلاس جنگل سبز، آرزوهای خود را مطرح کردند ؟
شبنم، دانه، غنچه، جوجه گنجشک، جوجهی کوچکِ پرستو، جوجههای کبوتران، معلّم
منظور شبنم از جمله ی می خواهم آفتاب شوم چیست ؟
میخواهم به وسیلهی تابش نور خورشید و گرمای آن، تبخیر بِشَوم تا به آسمان رفته و جزئی از خورشید و آفتاب بشوم.
اگر شما در جنگل سبز بودید چه آرزویی داشتید ؟
آرزوم میکردم انسانها بیشتر به محیط زیست اهمیت بدهند و برای منافع خودشان دست به تخریب جنگل ها نزنند. آرزو داشتیم ای کاش جنگل زدایی کمتر و کمتر میشُد.
دانش زبانی فارسی هفتم درس اول
نکته:
به بیتهای زیر توجه کنید:
زنگ تفریح را که زنجره زد باز هم در کلاس غوغا شد
هر یک از بچّهها به سویی رفت و معلّم دوباره تنها شد
بیتهای بالا از بخشهایی تشکیل شده است، مانند: «هر یک از بچّهها به سویی رفت.»
هر یک از این بخشها، دارای معنی کامل است. به این بخشها جمله میگویند. هنگام سخن گفتن یا نوشتن، برای انتقال پیام به شنونده یا خواننده از جمله استفاده میشود.
تشخیص شکل صحیح حروف و درست نویسی از اهداف املاست.
در هنگام نوشتن املا از به کاربردن واژههای «همآوا» به جای یکدیگر پرهیز شود.
کارگروهی درس اول فارسی پایه هفتم
دربارهی تعداد جمله های بند دوم شعر (بیت 3 و 4) گفت و گو کنید.
بچّهها گرم گفت و گو بودند باز هم در کلاس، غوغا بود
هر یکی برگ کوچکی در دست باز انگار، زنگ انشا بود
فعلهای بودند (مصراع اول)، بود (مصراع دوم) و بود (مصراع چهارم) در جمله مشاهده میشوند و فعلِ مصراع سوم به قرینهی معنوی حذف شده است که با توجه به مفهومِ آن متوجه میشویم که فعل حذف شده، داشت است.
شعر را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.
این کار گروهی باید در کلاس انجام شود.
فعالیتهای نوشتاری درس اول فارسی پایه هفتم | زنگ آفرینش
واژهی صحیح را با توجه به معنی جمله در جای خالی قرار دهید.
الف) مسلمانان دو ماه محرّم و صفر را گرامی میدارند. (سفر، صفر)
ب) هیچ کس او را نمیشناسد؛ او در اینجا غریب است. (قریب، غریب)
با حروف زیر چهار کلمه بنویسید که ارزش املایی داشته باشد.
م، ح، ر، ز، ت، ی
محرم – حرم – حریم – تحریم – حرمت – رحمت – تیز – تمیز – زیر – ریز – و…
حتماً بخوانید: