دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد قرص جوشان استیل سیستئین

موارد مصرف و عوارض قرص جوشان استیل سیستئین

قرص جوشان استیل سیستئین (Acetylcysteine Tablet Effervescent) به عنوان یک آنتی اکسیدان مشتقی از اسید آمینه‌ی سیستئین است که کاربردهای مختلفی در درمان دارد. درمان کمکی در مشکلات تنفسی مانند آسم و COPD، کاهش تعداد حملات حاد در برونشیت شدید، جلوگیری از نفروپاتی ناشی از مواد حاجب از این موارد می‌باشد.

این دارو یک خلط‌ آور است که باعث بهبود وضعیت تنفسی می‌شود. قرص جوشان آوی استیل 600 به واسطه ترکیباتی که دارد؛ موجب پاکسازی ریه شده و سرفه را بهبود می‌بخشد.

قرص جوشان استیل سیستئین برای درمان مسمومیت با قرص استامینوفن (مصرف بیش از حد) و جلوگیری از آسیب کبدی نیز تجویز می‌شود.

نام تجاری: آوی ان- استیل

موارد مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

  • مسمومیت با استامینوفن، الکل و کربن مونواکسید
  • درمان برونشیت مزمن و سرفه‌های خلط دار در بیماران COPD ؛ ۶۰۰ میلی گرم یکبار در روز
  • سندرم خستگی مزمن
  • پیشگیری از آسیب‌های کلیوی در تجویز مواد حاجب ؛ ۱۲۰۰ میلی گرم قبل و بعد از عکس برداری
  • درمان کمکی در آمفیزم و سیستیک فیبروزیس؛ ۶۰۰ میلی گرم دو تا سه بار در روز
  • سایر موارد کاربرد دارو در درمان اعتیاد به کوکایین، ماری جوانا، کاهش سیگار کشیدن و قمار، افسردگی دوقطبی، روان گسیختی، درخودماندگی (اوتیسم) و وسواس کندن موها (تریکوتیلومانیا) می‌باشد.
  • استیل سیستئین خوراکی همچنین برای پیشگیری از نوعی نارسایی حاد کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیسم اثر قرص جوشان استیل سیستئین

گروه سولفیدریل استیل سیستئین باعث شکستن پلهای دی سولفیدی ترشحات غلیظ سیستم برونشیال می‌شود، در نتیجه مولکولهایی با وزن کمتر ایجاد و جریان خلط را تسهیل می‌نماید که به واسطه سرفه خارج می‌گردد، بدین شکل خطر ابتلا به بیماریهای عفونی دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

همچنین با پاکسازی راه‌های تنفسی، سرفه تسکین می‌یابد و تنفس راحت‌تر می‌شود. در درمان مسمومیت با استامینوفن این دارو با احیای گلوتاتیون (گلوتاتیون متابولیت سمی استامینوفن به نام NAPQI را خنثی می‌کند) موجب کاهش آسیب کبدی استامینوفن و خنثی شدن آن می‌گردد.

قرص

فارماکوکینتیک قرص جوشان استیل سیستئین

جذب قرص جوشان استیل سیستئین از دستگاه گوارش، پس از مصرف خوراکی سریع و کامل می‌باشد. حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی یک تا دو ساعت حاصل می‌شود. فراهمی زیستی دارو ۴ تا ۱۰ درصد و نیمه عمر آن حدود ۶ ساعت است. فرآیند متابولیسم آن کبدی است. قرص جوشان استیل سیستئین در دیواره روده کوچک و در عبور اول کبدی استیل زدایی می‌شود. حدود ۳۰ درصد دوز مصرف شده دارو توسط کلیه‌ها دفع می‌شود.

روش مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

  • قبل از شروع درمان با قرص استیل سیستئین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار قرص استیل سیستئین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک بر اساس وزن شما تعداد قرص جوشان مختلفی را برای شما تجویز می‌کند. برای مصرف قرص جوشان استیل سیستئین ، مقدار مورد نظر از قرص را داخل مقداری آب بیندازید و بعد از اینکه دارو در آب حل شد، آب را بنوشید.
  • سعی کنید دوزهای داروی خود را هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید.
  • اگر یک ساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا شاید نیاز به دریافت مجدد قرص داشته باشید.

مقدار و نحوه مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

تعداد دفعات استفاده باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول روزانه یک عدد قرص جوشان ۶۰۰ میلی‌گرم در یک لیوان آب تجویز می شود.برای استفاده، قرص جوشان را داخل آب سرد حل کرده و بعد از حل شدن کامل میل کنید. هیچ داروی دیگری به این محلول، نباید اضافه نشود.

موارد منع مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

  • به تاریخ انقضای قرص جوشان استیل سیستئین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قرص جوشان استیل سیستئین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی قرص جوشان استیل سیستئین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

قرص جوشان

مصرف قرص جوشان استیل سیستئین در دوران بارداری و شیردهی

داروی استیل سیستئین در رده بارداری B قرار دارد و در صورت مصرف زیر نظر پزشک و با دوز مشخص خطری جنین را تهدید نمی کند. ترشح این دارو در شیر انسان هنوز مشخص نیست و ایمنی مصرف در دوره شیردهی اثبات نشده است. بنابراین بهتر است مصرف این دارو در دوران شیردهی با احتیاط صورت گیرد.

تاثیر قرص جوشان استیل سیستئین بر رانندگی و کار با ماشین آلات

اگرچه بعید است که قرص جوشان استیل سیستئین باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود، اما این دارو ممکن است باعث تهوع و حال بد شما شود، به همین دلیل باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی قرص جوشان استیل سیستئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • مصرف همزمان قرص استیل سیستئین با داروهای ضد سرفه باعث تداخل دارویی خواهد شد.
  • قرص جوشان استیل سیستئین را با تتراسیکلین مصرف نکنید زیرا باعث کاهش اثر تتراسیکلین می گردد.
  • در صورت مصرف همزمان استیل سیستئین با نیتروگلیسیرین اثر گشادکنندگی عروق و رقیق کنندگی خون ناشی از نیتروگلیسیرین افزایش خواهد یافت.
  • به دلیل گروه تیول در مولکول استیل سیستئین، اثر آنتی بیوتیک­هایی نظیر آمپی سیلین، تتراسیکلین، ماکرولیدها، سفالوسپورین­ها، آمینو گلیکوزیدها و آمفوتریسین می تواند کاهش یابد.
  • درصورت مصرف آموکسی سیلین، مصرف همزمان ان- استیل سیستئین، سبب افزایش سطح آنتی بیوتیک می­ گردد. بنابراین بهتر است این داروها به فاصله 2 ساعت از هم مصرف گردد.

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر به هرگونه خونریزی مری یا مشکلات معده و روده (مانند زخم) مبتلا هستید.
  • این دارو حاوی سدیم است. اگر مشکلی دارید که باید رژیم غذایی کم نمکی را رعایت کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

دارو

عوارض جانبی قرص جوشان استیل سیستئین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

  • اختلال خفیف گوارشی نظیر سوزش معده: تهوع و استفراغ، اسهال و در موارد نادر خارش، کهیر، سر درد و تب گزارش شده است .

    دربیماران مستعد، واکنش­های حساسیتی موثر بر پوست و اندام­های تنفسی ممکن است بروز نماید. احتمال دارد تنفس کمی بد بو شود.

  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قرص جوشان استیل سیستئین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد قرص جوشان استیل سیستئین (مسمومیت دارویی)

  1. این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  2. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

ملاحظات اختصاصی در مصرف قرص جوشان استیل سیستئین

  1. این دارو در تماس با پلاستیک و بعضی از فلزات بخصوص آهن، نیکل و مس، با آزاد کردن سولفید هیدروژن آنها را بی‌رنگ می‌کند. این دارو باعث تیره شده نقره می‌شود. این امر تأثیری بر قدرت اثر دارو ندارد.
  2. برای استفاده خوراکی در مسمومیت با استامینوفن دارو را با کولا، آبمیوه یا آب تا ۵% رقیق نموده و حداکثر طی یک ساعت از زمان تهیه تجویز نمایید.
  3. در مسمومیت با استامینوفن استیل سیستئین را می‌توان تا ۲۴ ساعت پس از بلع دارو تجویز نمود. برای رسیدن به پاسخ بهتر در ۱۶ ساعت اول پس از بلع استامینوفن و ترجیحاً در ۸ ساعت اول باید استیل سیستئین را تجویز نمود.
  4. در صورتیکه زمان بلع استامینوفن نامعلوم است یا سطح سرمی آن قابل تفسیر نبوده یا طی ۸ ساعت اول پس از بلع در دسترس نیست، اگر ۲۴ ساعت یا کمتر از زمان بلع گذشته است سریعا آن استیل سیستئین را به صورت وریدی تجویز نمائید.
  5. در صورتیکه بدلیل نارسایی کبدی ناشی از استامینوفن آنسفالوپاتی بروز نمود. برای پیشگیری از تجمع بیش از حد مواد نیتروژنی درمان با استیل سیستئین را قطع نمائید.
  6. برای مصرف از راه استنشاقی ، از محفظه‌های ساخته شده از پلاستیک قلع یا دیگر فلزات بی اثر استفاده نمائید.
  7. برای اثرات بهتر ، قبل از استنشاق بیمار باید با سرفه کردن راه هوایی خود را پاک کند. می‌توان پیش از استفاده، یک برونکودیلاتور تجویز نمود.
  8. پس از مصرف استنشاقی دارو، بیمار باید دهان خود را با آب شستشو دهد.

شرایط نگهداری قرص جوشان استیل سیستئین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

فواید و موارد مصرف داروی برم هگزین

خلط گلو: ۱۱ راهکار موثر و خانگی برای رهایی از خلط گلو

آشنایی کامل با شربت گیاهی تیمکس

آشنایی با موارد مصرف شربت گایافنزین

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا