دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره استادبولت و خرید آن

    استادبولت ها انواعی از پیچ ها هستند و در صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. استادبولت ها به شکل مفتول تمام دنده است. استادبولت ها در گریدهای فولادی و استیل تولید می شوند. در خرید استادبولت باید به چه مواردی توجه کرد در ادامه می پردازیم:

استاد بولت از جمله محصولاتی است که می‌توانید در اغلب صنایع به خصوص در صنعت نفت و گاز  از آن استفاده نمایید، این محصول از بهترین نوع مواد اولیه تهیه شده است که بدنه آن تماما دنده ائی است و سر و ته باز است که با مهره محکم می‌شود، همچنین در پولادان سازه استفاده از بهترین تجهیزات این محصولات را در اختیار شما قرار می دهیم، تا بتوانید با استفاده از این محصولات نهایت بهره وری را در سازه های خود داشته باشید.

انواع استادبولت ها

استادبولت ها در دو نوع استیل و فولادی تولید می شود و که هر کدام در صنایع مختلف با توجه به اجزاشون به کار برده می شوند وهر یک ازاستاندارد مناسب استفاده میکند .

استادبولت استیل

استادبولت استیل از میل های دنده ای استیل است. طبق استاندارد A193 در دستگاه آمریکایی تولید می شود. این نوع از استادبولت در اتصالات فلنج های استنلس استیل در لوله های فلزی استفاده می شود.

تفاوت گریدهای مختلف استادبولت استیل

استادبولت استیل در دو گرید B8M و B8 تولید می شود. در استنلس استیل گرید 304 در تولید B8 و از استنلس استیل گرید 316 در تولید B8M استفاده می شود. هر دو گرید دارای مقاومت کششی و تنسایل و مقاومت حرارتی برابری است. تفاوت اصلی این دو گرید در مقاومت آنها در برابر عوامل خورنده که شامل اسیدها و کلریدها است، می باشد. تفاوت دیگری که این دو گرید دارند در خاصیت مغناطیسی آنها است، استادبولت استیل B8M توسط آهنربا جذب نمی شود ولی استادبولت استیل B8 توسط آهنربا جذب می شود.

تفاوت گریدهای مختلف استادبولت استیل

کاربرد استادبولت استیل

در صنایع غذایی استفاده از استادبولت های فولادی موجب آلودگی هوا می شود به همین دلیل در این صنایع استفاده از استادبولت های استیل رایج تر است همچنین این استادبولت در انتقال سیالات در محیط های آب و هوایی مرطوب استفاده می شود.

استادبولت فولادی

استادبولت های فولادی در گریدهای B7 ، B16 و L1 و طبق استاندارد A193 تولید می شود. استادبولت فولادی در برابر زنگ زدگی مقاومت زیادی ندارد به همین دلیل در صنایع مختلف به صورت آبکاری استفاده می شود. استادبولت های فولادی از فولاد پرکرین تولید می شود.

آبکاری سطحی استادبولت فولادی

استادبولت های فولادی با توجه به این که مقاومت کششی و تنسایل بالایی که دارند در برابر شرایط نامناسب محیطی آسیب پذیر هستند. آسیبی که به استادبولت فولادی وارد می شود چه بر اثر رطوبت باشد و چه بر اثر نمک های دریایی و اسیدهای محیطی. موجب خوردگی استادبولت فولادی می شود. پس باید قبل از استفاده از آن سطحی خارجی آن را آبکاری (مقاوم سازی) کنیم.

تفاوت استادبولت فولادی B7 و B16

هر دو از فولاد پرکربن تولید می شوند. از نظر سختی و تنسایل هر دو گرید، تنسایلی برابری دارند. تفاوت اصلی آن مقاومت در حرارت است. استادبولت گرید B7 تا دمای کمتر از 450  درجه سانتی گراد خواص فیزیکی خود را حفظ می کند اما در دمای بالاتر دچار افت مقاومت کششی می شود. اما استادبولت گرید B16 برای دمای بالاتر خواص فیزیکی خود را به خوبی حفظ می کند از این رو در صنایع نفت و گاز استفاده می شود.

گرید مهره اتصال استادبولت

گرید مهره برای اتصال استادبولت ها معمولا بر اساس گرید و دمای کاری فلنج متفاوت است انتخاب مهره مناسب استادبولت و انتخاب استادبولت مناسب اتصال فلنج بر اساس فشاری کاری و بار وارد شده بر استادبولت و شرایط محیطی صورت می پذیرد. انتخاب درست استادبولت و اتصالات موجب افزایش بهره وری و طول عمر می شود و همچنین هزینه نصب و راه اندازی کاهش می باید.

مقاومت محیطی استاد بولت های گرید های مختلف 

  در مقاومت محیطی دو فاکتور حرارت و رطوبت مدنظر است. از نظر مقاومت در برابر رطوبت استادبولت استیل به دلیل کروم و نیکل قابلیت بهتری دارند. و استادبولت فولادی گرید B16 در برابر حرارت در دمای بالای 450 درجه مقاومت دارد.

تعیین طول استاد بولت در اتصالات لوله

با توجه به اینکه استادبولت ها به تنهایی در اتصالات استفاده نمیشود و دارای متعلقات دیگری است، تعیین طول استادبولت  باید با توجه به این موارد انجام شود. در تعیین طول استادبولت دو ضخامت فلنج در وسط بعلاوه ضخامت واشر میانی بعلاوه 2 طول مهره استادبولت طول نهایی آن را مشخص می کند.

ساختار استادبولت

استادبولت تشکیل شده از یک پیچ سر تا سر رزوه که با دو مهره در پایین و بالا خود روی فلنج ها و قطعات فلزی بسته می شود. این پیچ در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد، که در این صنایع بسیار قابل اهمیت است.

در خرید استاد بولت به این موارد توجه کنید:

  1. سایز رزوه
  2. گرید
  3. نوع پوشش
  4. مهره
  1. سایز

سیستم اندازه گیری آن متریک (اینچی) است. و واحد آن در سیستم متریک میلی متر است. سیستم متریک برای طول رایج تر است.

سایز شامل دو عدد طول و قطر می باشد.

قطر:

برای اندازه گیری قطر باید مقدار بیرونی رزوه را به وسیله ابزارهایی مثل میکرومتر یا کولیس به دست آوریم.

طول:

طول با توجه به پارامترهایی مثل محل مصرف، محاسبه تعداد و ارتفاع مهره، تعداد و قطر واشر، ضخامت فلنج، استفاده یا عدم استفاده از درپوش محافظ بدست می آید.

محاسبه طول بیشتر از نیاز باعث می شود هزینه افزایش یابد و بعد از مونتاژ کردن نمای زیبایی ندارد. و اگر به منظور کاهش هزینه طول را کمتر محاسبه کنیم در زمان مونتاژ با مشکل فنی مواجه می شویم.

در خرید استاد بولت به این موارد توجه کنید
  • گرید

گرید یکی از مهم ترین عوامل در تعیین قیمت است. نوع گرید پیچ و مهره بسیار قابل اهمیت است، زیرا مقدار استحکام مورد نیاز جهت ایجاد اتصال را مشخص می کند.

  • نوع پوشش

این عامل تاثیر مستقیم در تعیین قیمت دارد. برای جلوگیری و کاهش اثرات خوردگی در مقابل عوامل طبیعی و محیطی از انواع پوشش ها استفاده می شود.

عنوان پوشش ها:

  • داکرومات
  • گالوانیزه گرم
  • گالوانیزه سرد
  • تفلون PTFE
  • فسفاته Black Oxide
  • مهره

در هنگام خرید استادبولت باید گرید و استاندارد مهره آن را مشخص کنیم. گرید مهره با توجه به گرید پیچ مشخص می شود.در ایجاد یک اتصال مناسب، انتخاب مهره صحیح با گرید استادبولت نقش حیاتی دارد.

متداول ترین گرید پیچ و مهره:

  • B7&2H
  • B7M&2HM
  • B16&7-B16&4
  • L7M&7M
  • B8&8
  • B8M&8M
  • B8T&8T

متریال مورد استفاده در استادبولت ها

متریال مورد استفاده در استادبولت ها طبق استانداردهای مختلف ASME مشخص می شود. استاندارد A193 برای استادبولت ها و A194 برای مهره ها پر کاربرد است.

تعیین بار وارد شده بر استادبولت

با محاسبه میزان سرعت و فشار مایع یا گاز درون لوله ها مشخص می شود مقاوت پیچ ها در برابر فشار و سختی چقدر است. بعضی اوقات فشار و سرعت مواد درون لوله به قدری زیاد است که به لوله ضربه وارد می شود. در نتیجه بار وارد شده بر استادبولت و ضریب امنیتی در کار مشخص می شود و بار از نوع دینامیک دسته بندی می شود.

https://pouladansaze.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا