دسته‌بندی نشده

نکات مهم درباره اچ آی وي

استفاده از كاندوم لاتكس يا پلي‌اورتان هنگام برقراري رابطه جنسي تا حد زيادي خطر ابتلا به اچ‌آ‌ي‌وي/ ايدز را كاهش مي‌دهد. اما كاندوم‌هاي طبيعي – پوستي فقط براي جلوگيري از بارداري ناخواسته مفيد هستند و خطر ابتلا به عفونت‌هاي منتقله از راه جنسي را كاهش نمي‌دهند.

5 نکته مهم درباره اچ‌آي‌وي/ ايدز

1. يکي از راه‌هاي ابتلا به ايدز، ارتباط جنسي با يك فرد اچ‌آي‌وي مثبت است اما با نگاه كردن به ظاهر افراد نمي‌توان فهميد ايدز دارند يا نه. پس هنوز هم بهترين راه پيشگيري از اين بيماري، پرهيز از روابط جنسي خارج از چارچوب خانواده است.

2. اگر همسر شما فرد بي‌مبالاتي است و احتمال مي‌دهيد ارتباط جنسي محافظت‌نشده داشته باشد يا مصرف‌كننده موادمخدر تزريقي است، تنها راه اطمينان از اينكه مبتلا نشده‌ باشيد، انجام آزمايش اچ‌آي‌وي است. اگر خودتان مصرف‌كننده مواد هستيد و تماس جنسي مشكوك داشته‌ايد هم حتما آزمايش بدهيد.

3. استفاده از كاندوم لاتكس يا پلي‌اورتان هنگام برقراري رابطه جنسي تا حد زيادي خطر ابتلا به اچ‌آ‌ي‌وي/ ايدز را كاهش مي‌دهد. اما كاندوم‌هاي طبيعي – پوستي فقط براي جلوگيري از بارداري ناخواسته مفيد هستند و خطر ابتلا به عفونت‌هاي منتقله از راه جنسي را كاهش نمي‌دهند.

مهم اين است كه كاندوم در تمام مدت ارتباط آلت تناسلي را پوشش داده باشد، نه فقط قبل از انزال. استفاده از روان‌كننده‌ها (لوبريكانت) مانعي ندارد ولي هرگز روان‌كننده‌هايي كه ماده اصلي موثر آنها روغني است نبايد با كاندوم لاتكس استفاده شود. استفاده از كاندوم‌هاي زنانه (كيسه واژن) نيز در مقابل بيماري محافظت‌كننده است.

4. داروي ضدايدز ترووادا (Truvada) براي محافظت از ابتلا به ايدز در افراد در معرض خطر مورد تاييد قرار گرفته است. البته استفاده از اين دارو هم بايد با رعايت اصول ارتباط جنسي محافظت‌شده باشد.

5. مصرف مواد مخدر و محرک، احتمال ابتلا به ايدز را افزايش مي‌دهد اما تا زماني كه مصرف‌كننده مواد هستيد، رعايت چند نكته به شما براي محافظت در مقابل ايدز كمك مي‌كند:

نکات مهم درباره اچ آی وي

• وقتي مواد مصرف كرده‌ايد و سطح انرژي بالايي داريد، هرگز يک ارتباط جنسي را شروع نکنيد چون در اين موقعيت به سادگي فراموش مي‌كنيد كه اصول خودمراقبتي در مقابل بيماري‌هاي جنسي را رعايت كنيد.

• اگر مواد مصرف مي‌كنيد، تزريق جمعي نكنيد و اگر تزريق جمعي مي‌كنيد ابزار مشترك استفاده نكنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا