دسته‌بندی نشده

نکات جالب پوست مرغ ویژه سرآشپز

نکات جالب پوست مرغ ویژه سرآشپز، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

 نکات جالب پوست مرغ ویژه سرآشپز

نکات جالب پوست مرغ ویژه سرآشپز

دكتر مجيد حاجي‌فرجي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره مي‌گويد: طبعا توصيه‌ها بر اين است كه در طبخ، پوست مرغ مصرف نشود، چرا كه از نظر تغذيه‌اي، پوست داراي چربي بالايي است و اسيد چرب اشباع و كلسترول بالايي دارد، به همين جهت ميزان كالري بيشتري را نيز ايجاد مي‌كند. از سويي تصور عامه بر اين است كه تركيباتي در پوست مرغ انباشته است

نوشته های مشابه

كه منجر به بيماري‌ها مي‌شود و اختلالات هورموني در زنان و دختران را پديد مي‌آورد و مساله ديگر، اختلالات سرطاني است كه در درازمدت ايجاد مي‌شود؛ ولي نگراني متخصصان تغذيه بيشتر بر آنتي‌بيوتيك‌هايي است كه به صورت مكمل به جوجه‌هاي در حال رشد تزريق يا خورانده مي‌شود و در پوست آنها ذخيره مي‌شود؛ چراكه اين داروها به صورت منظم جهت سالم نگه داشتن آنها، به جوجه‌ها داده مي‌شود.

اين متخصص تغذيه در ادامه اظهار مي‌كند: گاه مشاهده شده است كه ترس عامه مردم از وجود هورمون در بدن مرغ و جوجه‌ها بيشتر از وجود آنتي‌بيوتيك‌هاست؛ چراكه آنها مي‌دانند اين هورمون‌ها باعث رويش موهاي زايد در بدن زنان و دختران مي‌شوند؛ ولي قابل ذكر است كه مرغداري‌ها براي رشد جوجه‌ها به جهت مقرون به صرفه نبودنش، از هورمون استفاده نمي‌كنند.

و همان طور كه گفته شد از داروهاي آنتي‌بيوتيك استفاده مي‌كنند.

باربيكيو و خطرات آن

درهر100 گرم گوشت مرغ با پوست، چيزي حدود 16 الي 17 گرم چربي وجود دارد كه اگر آن را با مقدار كالري كه براي هر گرم چربي است محاسبه كنيم، حدود 150 تا 155 كيلوكالري در 100 گرم گوشت به ما چربي مي‌دهد كه اين طبعا حدود 100 تا 120 گرم كلسترول و 5 گرم چربي اشباع دارد، حال اگر اين ران يا بال را از چربي (پوستش)‌ جدا كنيم اين مقدار چربي به 2/2 گرم چربي در 100 گرم تغيير مي‌كند.

دكتر حاجي فرجي با اشاره به اين مطلب درخصوص نحوه پخت گوشت به وسيله باربيكيو اظهار مي‌كند: در اين روش پوست گوشت به صورت خشك درآمده كه بسياري مايل به خوردن آن هستند غافل از اين كه اين پوست خشك شده (مرغ يا ماهي)‌ حدود 46 گرم چربي دارد كه اگر محاسبه شود 415 كيلوكالري فقط از پوست خشك و كبابي به دست مي‌آيد.

اين عضو هيات علمي مي‌گويد: ولي مساله‌اي كه در طبخ گوشت‌ها در باربيكيو نگران‌كننده است تماس مستقيم گوشت با حرارت، زغال و مواد سوزاننده‌اي است كه به كار مي‌رود كه خود داراي مواد سمي است و به گوشت منتقل مي‌شود كه در طول زمان احتمال بروز سرطان را زياد مي‌كند، پس بهتر است هنگام باربيكيو كردن گوشت، حتي‌المقدور آن را از پوستش جدا نكرده و پس از پخت كامل، گوشت را جهت كاهش خطر، از پوستش جدا كنيم.

از آنجا كه در سوخاري كردن نيز بايستي گوشت در روغن غوطه‌ور شود، باز همان عواقب و خطر بروز سرطان، گسترش پيدا مي‌كند، پس مي‌توان روش بخارپز يا آب‌پز نمودن گوشت را به عنوان كم‌خطرترين راه پخت ذكر كرد.

صحت و سقم این مقاله هنوز بصورت گسترده منتشر نشده است

آن قدر که ما آدم‌های بی‌رحم پوست مرغ‌ها را کندیم و روی اجاق پختیمشان، بعد هم گفتیم آنفلوانزای مرغی، حالا آنها هم می‌خواهند انتقامشان را بگیرند. محققان به تازگی کشف کرده‌اند خوردن مرغی که پوست آن قبل از طبخ کنده شده، بیش از 5 بار در هفته، باعث بالا رفتن احتمال سرطان مثانه می‌شود. خبرگزاری رویترز در گزارش خود از مطالعه این محققان آورده است چنین افرادی 52 درصد بیش از بقیه در خطر ابتلا به این سرطان هستند.

این گروه برای درک بهتر رابطه بین این دو موضوع، 47 هزار و ۴۲۲ مرد و 88 هزار و ۴۷۱ زن را برای ۲۲ سال پیگیری کردند. در این مدت، ۸۰۸ نفر به سرطان مثانه مبتلا شدند.

وقتی روش پخت مرغ از هر دو گروه سالم و بیمار سؤال شد، نتیجه در راستای انتقام مرغی بود: آنهایی که مرغ پوست کنده را می‌پختند، بیشتر از بقیه که هیچگاه مرغ پوست کنده نخورده بودند به این سرطان مبتلا شده بودند.

توضیح این پژوهشگران برای این نتیجه که در شماره نوامبر ۲۰۰۶ مجله آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شده آن است که مرغ پخته شده با پوست، مقدار کمتری «آمین‌های هتروسایکلیک» دارد.

این آمین‌ها ترکیبات سرطان‌زایی هستند که در زمان طبخ گوشت در درجه حرارت‌های بالا ایجاد می‌شوند. البته این محققان به این نکته اشاره نکرده‌اند که پوست مرغ حاوی کلسترول بالاست و افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند، باید از آن پرهیز کنند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا