دسته‌بندی نشده

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

برخي از نوشيدني ها باعث تقويت مغز مي شود. اين نوشيدني ها توليد خاص يک شرکت ويژه نيست بلکه نوشيدني هاي طبيعي است که مصرف آن براي سالم نگه داشتن مغز توصيه مي شود. از طرفي مصرف بعضي از نوشيدني ها نيز منع شده است. از جمله نوشيدني هاي الکلي که به کبد ضرر مي رساند و باعث کدر شدن مغز (Brain Fog) مي شود.همچنين نوشيدني هاي شيرين براي قلب مضر است

و به مرور زمان مشکلات عصبي ايجاد مي کند که روي حافظه و تمرکز تأثير مي گذارد. نوشيدني هاي حاوي مواد شيرين کننده و رنگ مصنوعي براي مغز سمي است و در نهايت روي قدرت شناخت افراد تأثير منفي مي گذارد. از طرفي اين مواد سرطان زا و جهش زاست.براي تقويت حافظه انجام بازي هاي فکري و مصرف اين نوشيدني ها توصيه مي شود:

* آب انار:

اين ميوه سرشار از آنتي اکسيدان هاي منحصر به فرد است که علاوه بر بهبود حافظه، قدرت شناختي فرد را نيز افزايش مي دهد. نوشيدن روزي يک ليوان آب انار مفيد است.

* چاي:

چاي سياه يا سبز، در تقويت عملکرد مغز موثر است. «EGCG» موجود در چاي سبز علاوه بر تقويت حافظه باعث افزايش روند توليد سلول هاي مغز نيز مي شود. چاي سرشار از آنتي اکسيدان است.

* شکلات تلخ:

فلاوانوئيد کاکائو، ديواره رگ هاي خون را شل مي کند و در کاهش فشارخون نقش دارد. اين امر باعث مي شود اثر تخريبي کمتري روي مغز ايجاد شود. مصرف يک فنجان شکلات داغ مي تواند خطر بروز سکته را کاهش دهد.

* چاي دارچين و زردچوبه:

دارچين حاوي ۲نوع ترکيب پروآنتوسيانين و سينامالدئيد است که ميزان پروتئين هاي T در مغز را کاهش مي دهد. پروتئين هاي T رسوب مغزي ايجاد مي کند که در بيماري اختلال حافظه نقش دارد. زردچوبه به علت داشتن ماده فعال به نام کورکومين مانع از پيشرفت اين اختلال مي شود. براي کسب نتيجه مطلوب مقدار کمي روغن زيتون نيز به اين نوشيدني اضافه کنيد. روغن زيتون حاوي ترکيبي است که از ابتلا به آلزايمر پيشگيري مي کند.

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

* آب معمولي:

علاوه بر اين که ۷۰درصد بدن انسان را آب تشکيل مي دهد، براي دفع سموم و حفظ شادابي پوست، بدن نياز به آب دارد. به همين دليل است زماني که بدنتان دچار کمبود آب مي شود، نمي توانيد درست فکر کنيد و دچار سردرد مي شويد.

* آب سيب، هويج و چغندر قرمز:

نوشيدني مخلوط اين ۳ماده، سرشار از آنتي اکسيدان، ويتامين ها و موادمعدني است. چغندر، ميزان توليد اکسيدنيتريک را در مغز افزايش مي دهد و گردش خون را بهبود مي بخشد. هويج حاوي بتاکاروتن است که نه فقط براي چشم مفيد است بلکه از استحاله مغز نيز جلوگيري مي کند. سيب از بروز بيماري استحاله عصب از جمله آلزايمر پيشگيري مي کند.

* شير نارگيل:

تمامي مواد موجود در نارگيل براي بدن به ويژه مغز مفيد است. اختلال حافظه را مي توان با مصرف اين نوشيدني به تأخير انداخت. اين نوشيدني علاوه بر ايجاد تعادل الکتروليت ها، ويتامين ها و موادمعدني، روند خون رساني به مغز را بهبود مي دهد.استفاده از مغز بدون وقفه

در محل کار ادامه دارد، بنابراین برای مدیریت اطلاعات و فراموش نشدن جزئیات روزانه، انجام برخی تمرینات مغزی ضروری است. به همان ترتیب که فعالیت‌های جسمی و ورزش عضلات را تقویت می‌کنند، تمرین‌های ذهنی نیز، فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشند.

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.برای چند ثانیه فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید را نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید، آنها را به ترتیب از حفظ بگویید .

تصمیم‌گیری براساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این شیوه نه تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند بلکه به تقویت قوه استدلال کمک می‌کند. استدلال کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌کند. بنابراین ذهن‌تان

را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید. برای دستیابی به مهارت استدلال کردن، هر روز 5 دقیقه را برای کامل کردن سری‌های عددی منطقی صرف کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و براساس طرح‌های منطقی استدلال کنید .

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

سرزندگی ذهنتان را حفظ کنید

فناوری همه جا حضور دارد و تمام کارمندها بیشتر زمان و روز خود را با آنها سپری می‌کنند. اگرچه این فناوری‌ها به صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود اما به سرزندگی ذهن آسیب می‌زند. برای حل این مشکل، کافی است هر روز یک محاسبه ذهنی انجام دهید. به عنوان نخستین تمرین، بهترین کار این است که از ماشین حساب برای انجام حساب و کتاب‌های ساده خودداری کنید. به طور مثال برای حساب کردن سهم هر نفر از دوستان در رستوران، سریع تلفن همراهتان را به کار نیندازید. توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

افزایش توان برای کسب زمان

سازماندهی امور، فعالیت‌های غیر مفید و از دست رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنابر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود،

برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهنتان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند، خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا کرده و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید، به این ترتیب ذهن‌تان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

متنوع یاد بگیرید. یاد گرفتن نکات جدید، بدون اینکه نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود.این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد که همیشه با نشاط آماده یاد گرفتن بیشتر بماند. برای اینکه نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته شده به شکلی پایدار در ذهنتان حفظ خواهند شد .

انجام چند فعالیت به طور همزمان

اگر بتوانید چند کار را همزمان انجام دهید، توانایی‌های ذهنیتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. تکرار و تمرین از عوامل موفقیت در دستیابی به این شیوه است. به عنوان تمرین می‌توانید از کار با نرم‌افزارها شروع کنید، برای این منظور باید سعی کنید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید، باید این قابلیت را تا حدی در خود پرورش دهید که دیگر نیازی به موس نداشته باشید. این حرکت باعث می‌شود که بتوانید همزمان چند کار را در کنار هم و به موازات یکدیگر انجام دهید .

ـ برخی نام ها یادآور اسامی خاصی مانند نام کوه ها یا مرتبط با مشاغلی خاص مانند ساختمان سازی هستند. در این موارد که نام از یادتان می رود، بین نام ها و مفاهیم ارتباط به یاد ماندنی خلق کنید.

ـ اگر در جلسه ای کارت ویزیت فردی را دریافت کردید، یادداشت کوچکی از ویژگی های او بر پشت کارت بنویسید، مثلا عینک بزرگ به چشم داشت تا در صورت نیاز بتوانید او را به راحتی به یاد آورید.

ـ اگر دائم همه چیزتان را گم می کنید و نمی دانید کجا گذاشته اید باید خود را به قرار دادن وسایلی که در طول روز به آنها نیاز دارید در جاهایی خاص عادت دهید.

ـ برای به خاطر سپردن غیر عادی باشید. می توانید یک یادآور فیزیکی غیر عادی خلق کنید. مثلا برای این که یادتان باشد به دوستی زنگ بزنید، یک یادگاری از آن دوست را جلوی دید بگذارید.

ـ از میانبرهای حفظ کردنی استفاده کنید. برای به خاطر سپردن نام ها، کارها یا لیست ها می توانید حروف اول هر کلمه از آنها را سر هم کرده و آن را به خاطر بسپارید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا