دسته‌بندی نشده

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

پاک کردن خاطرات

در جهان ذهنی خود، تصاویر خاصی را در خود جای می دهید که نمی خواهید به خاطر بسپارید. آنها سرزمین های درد و رنجی هستند که هرگز نمی خواهید دوباره آن ها را تجربه کنید. در واقع، خاطرات آسیب زا در مغز شایع هستند و منشا بسیاری از ناآرامی ها هستند.

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

بدون شک فکر می‌کنید که بتوانید دکمه حذف را فشار دهید و هر چیزی که شما را آزار می‌دهد و مانع سلامتی شما می‌شود را حذف کنید، شگفت‌انگیز است. در واقع، اگرچه اغلب به شما گفته می‌شود که از اشتباهات خود درس می‌گیرید و آنچه شما را نمی‌کشد، شما را قوی‌تر می‌کند، در واقعیت، برخی از تجربیات بسیار دردناک هستند. بنابراین جای تعجب نیست که ترجیح می دهید از آنها اجتناب کنید.

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

حوزه روانشناسی و عصب شناسی می داند که ادغام خاطرات آسیب زا همیشه آسان نیست. در نتیجه، شما تمایل دارید که آنها را سرکوب کنید، جابجا کنید، و زیر آن فرش عمیقی که ذهن شماست پنهان کنید. با این حال، این یک استراتژی مفید نیست، زیرا در دراز مدت باعث مشکلات سلامت روان می شود.

به همین دلیل، سال‌هاست که علم تلاش کرده تا چگونگی پاک کردن خاطرات دردناک را مشخص کند

آزمایشگاه بیولوژی مولکولی اروپا (EMBL) در ایتالیا شواهد آشکاری را کشف کرد که آنها در مجله Nature منتشر کردند . تا آن زمان، آنها می دانستند که هیپوکامپ منطقه کلیدی برای پردازش حافظه است . با این حال، مشخص نیست که حافظه از طریق کدام مکانیسم ایجاد می شود و اطلاعات خاصی پاک می شوند.مهم است که به یاد داشته باشید که مغز شما دائماً اطلاعات را حذف می کند. در واقع، باید فراموش کنید که به خاطر بسپارید. این کارایی شناختی شما را به حداکثر می رساند.

به عنوان مثال، زمانی که چیزی را یاد می گیرید و اطلاعات جدیدی را ثبت می کنید، باید اطلاعات قبلی را حذف کنید تا رویکرد ذهنی به روزی داشته باشید.

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

اکتشاف فوق کشف کرد که هیپوکامپ شامل سه مدار عصبی است: شکنج دندانه دار و نواحی CA3 و CA1. این مناطق از طریق اتصالات سیناپسی حافظه را قوی یا ضعیف می کنند.محققان آزمایش های مهندسی ژنتیک مختلفی را بر روی این ساختارها انجام دادند. در آزمایش‌هایی با موش‌ها، آنها سلول‌های گرانول را در شکنج دندانه‌دار مهار کردند. نتایج قابل توجه تر از این نمی توانست باشد. آنها دریافتند که حیوانات آموخته های قدیمی خود را فراموش کرده اند.

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

در حال حاضر، پاک کردن خاطرات هنوز ممکن نیست

درست است که ما می دانیم اکنون یک مسیر عصبی وجود دارد که خاطرات را پاک می کند. با این حال، هر تلاشی که با این هدف برای انسان انجام شده است، تا به امروز ناموفق بوده است. در سال 2020، موسسه مغز لوون (بلژیک) مطالعه‌ای در این زمینه منتشر کرد . هدف آنها تکرار تحقیقات دیگری بود که به نظر می رسید موفقیت آمیز بوده است.اما، آنها نتوانستند این کار را انجام دهند. در واقع، پس از چهار سال تلاش، دستیابی به اثر پاک کردن حافظه غیرممکن بود. بنابراین علم در این زمینه محتاط است. آنها می دانند که این روند بسیار کند و دقیق خواهد بود. در واقع، هیچ مبنای محکمی برای دستیابی به چنین استراتژی وجود ندارد. همانطور

آیا امکان پاک کردن خاطرات دردناک وجود دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا