دسته‌بندی نشده

نماز اشراق چه نمازی است و چگونه خوانده میشود ؟

نماز اشراق چه نمازی است ؟

نماز اشراق نیز همان نماز ضحی است و یا می توان گفت که نماز اشراق جزوی از نماز ضحی ست، زیرا مستحب است که این نماز (اشراق) بعد از طلوع خورشید خوانده شود.

نماز ضحی یا نماز اشراق بصورت دو رکعت دو رکعت خوانده می شود، هر قدر که نمازگزار توانایی داشت می تواند از هنگام بالا آمدن و طلوع خورشید به اندازه یک نیزه تا هنگام زوال خورشید از وسط آسمان یعنی تا قبل از اذان ظهر بصورت دو رکعت دو رکعت نماز بخواند، و حداقل آن نیز دو رکعت است.

بعبارتی نماز اشراق (فقط) دو رکعت نماز است که بعد از طلوع خورشید و ارتفاع آن خوانده می شود، برای کسی که نماز صبح را در مسجد بصورت جماعت خوانده و سپس در محل نمازش نشسته و مشغول ذکر خداوند بوده تا آنکه خورشید طلوع کرده و دو رکعت نماز می خواند.

طریقه خواندن نماز اشراق

نماز ضحی بصورت دو رکعت دو رکعت خوانده می شود، هر قدر که نمازگزار توانایی داشت می تواند از هنگام بالا آمدن و طلوع خورشید به اندازه یک نیزه تا هنگام زوال خورشید از وسط آسمان یعنی تا قبل از اذان ظهر بصورت دو رکعت دو رکعت نماز بخواند، و حداقل آن نیز دو رکعت است.

پس می توان آنرا دو رکعت یا چهار رکعت یا شش رکعت یا هشت رکعت و .. خواند، که مستحب است (اگر کسی خواست تا بیشتر از دو رکعت بخواند) بعد از هر دو رکعت سلام دهد و بعد دو رکعت دیگر را بخواند. و صلاة الضحی عبادتی است مستحب‌، هرکـس خواستار پاداش نیک آنست آن را بگزارد و الا در ترک آن هیچگونه ‌گناهی متوجه نمازگزار نـمی‌گردد.

فضیلت نماز اشراق چیست ؟

از ابوذر روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود :

(یصبح علی کل سلامی من أحدکم صدقة، فکل تسبیحة صدقة، وکل تحمیدة صدقة، و کل تهلیلة صدقة، وکل تکبیرة صدقة، و أمر بالمعروف صدقة، ونهی عن المنکر صدقة، و یجزی من ذلک رکعتان یرکعهما من الضحی) «درهر روز بخاطر هر بند و مفصلی بر شما صدقه لازم است، پس هر سبحان الله، و الحمدلله، و لا إله إلا الله، و هر الله أکبر صدقه است و همچنین امر به معروف و نهی از منکر صدقه به حساب می‌آید و خواندن دو رکعت نماز ضحی جای همه آنها را می‌گیرد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا