دسته‌بندی نشده

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

ویروس اچ پی وی (HPV) از طریق رابطه جنسی واژنی، مقعدی و دهانی به راحتی قابل انتقال است. این ویروس به قدری رایج است که اغلب زنان و مردان در مرحله ای از زندگی خود قطعا به آن مبتلا می شوند. افراد حتی در صورت عدم آگاهی از ابتلای خود می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند.

ابتلا به HPV از طریق توالت ها یا استخر های شنا امکان پذیر نیست. این ویروس در تماس های عادی بین فردی همچون دست دادن نیز منتقل نمی شود.

ویروس اچ پی وی چیست؟

اچ پی وی، یک ویروس نبوده و گروهی حاوی بیش از 200 نوع ویروس هم خانواده است. HPV های منتقل شونده جنسی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- انواع کم خطر HPV

سبب بروز زگیل های تناسلی بر روی واژن و آلت تناسلی مردانه می شوند.

2- انواع پر خطر HPV

سبب بروز سرطان در مردان و زنان می شوند.

آیا ویروس اچ پی وی سبب بروز سرطان دهانه رحم می شود؟

ویروس اچ پی وی سبب بروز سرطان دهانه رحم

اغلب اوقات، عفونت های HPV ظرف 1 تا 2 سال به صورت خود به خود از بین می روند. با این حال، امکان دارد بیماران به مدت چندین سال به این ویروس مبتلا باشند. در صورت عدم درمان عفونت HPV، این ویروس می تواند به سلول های دهانه رحم وارد شده و سبب بروز سرطان دهانه رحم شود. فاصله بین ابتلا تا تشکیل تومور اغلب بین 10 تا 30 سال طول می کشد. ویروس HPV با سرطان های زیر ارتباط داده شده است:

  • مقعد
  • گلو
  • دهانه رحم
  • واژن
  • آلت تناسلی مردانه
  • فرج

آیا زنان واکسینه شده باز هم باید از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم غربالگری شوند؟

بله! از آنجایی که واکسن ها در برابر تمامی انواع سرطان زا ایمنی ایجاد نمی کنند، به افراد واکسینه شده توصیه می شود، که همچون زنان واکسینه نشده آزمایش های غربالگری را انجام دهند. امکان دارد، در آینده تغییراتی در توصیه های غربالگری به زنان واکسینه شده ایجاد شود.

بسیاری از اطلاعات بدست آمده درباره ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) بر زنان متمرکز است زیرا این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را بیشتر می کند.

ویروس اچ پی وی در مردان

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

ویروس HPV در مردان نیز می تواند سبب بروز مشکلات سلامتی شود. آگاهی از نحوه کاهش خطرات ابتلا به عفونت HPV برای مردان اهمیت دارد. با اینکه سرطان های تناسلی در مردان رایج نیستند، اما ابتلا به اچ پی وی می تواند خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهد.

بروز زگیل های تناسلی ناشی از HPV در زنان و مردان یکسان است. بیش از نیمی از مردان فعال از نظر جنسی در ایالات متحده آمریکا در مرحله ای از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اغلب، مردان بدون مواجه شدن با مشکلات سلامتی، به صورت خود به خود ویروس را از بدن دفع می کنند.

خطرات ابتلا به HPV در مردان

برخی از انواع HPV مرتبط با سرطان های تناسلی می توانند به بروز سرطان در مقعد یا آلت تناسلی مردان منجر شوند. ابتلا به سرطان در مردانی که از سیستم ایمنی قوی برخوردار هستند، نادر است.

جامعه سرطان آمریکا (ACS) تخمین می زند که در سال 2020 در حدود 2200 مرد در ایالات متحده مبتلا به سرطان آلت تناسلی و 2690 مرد مبتلا به سرطان مقعد تشخیص داده خواهد شد. خطر سرطان مقعد در مردان همجنس گرا و دو جنس گرا 17 بار بیشتر از کسانی است که تنها با زنان رابطه جنسی برقرار می کنند.

مردان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) از نظر ابتلا به این سرطان در معرض خطر بالا تری قرار دارند. اغلب سرطان هایی که در پشت حلق یافت می شوند شامل سرطان قاعده زبان و لوزه ها بوده و مرتبط با HPV هستند. در واقع، این موارد رایج ترین سرطان های مرتبط با HPV در مردان هستند. هر ساله بیش از 13 هزار مورد جدید ابتلا در مردان یافت می شوند.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در برابر بیماری های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مصونیت ایجاد می کنند. اچ پی وی گروهی حاوی بیش از 200 نوع ویروس هم خانواده است که بیش از 40 مورد آن ها از طریق تماس جنسی مستقیم انتشار می یابند.

در میان این موارد، دو نوع ویروس سبب بروز زگیل های تناسلی و چندین نوع سبب بروز انواعی از سرطان ها از جمله دهانه رحم، مقعد، حلقی دهانی، آلت تناسلی، فرج و واژن می شوند. این واکسن ها از ابتلا به انواع بیماری HPV پیشگیری کرده و با عناوین گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس در ایالات متحده آمریکا به فروش می رسند.

واکس گارداسیل در برابر کدام نوع از اچ پی وی مقاومت ایجاد می کند؟

واکسن گارداسیل

تمامی این سه واکسن از ابتلا به انواع 16 و 18 جلوگیری می کنند. ویروس 16 و 18 عامل بروز 70 درصد سرطان های دهانه رحم و حتی درصد بالاتری از دیگر سرطان های مرتبط با HPV هستند. گارداسیل همچنین از ابتلا به نوع 6 و 11 (عامل بروز 90 درصد زگیل های تناسلی)نیز جلوگیری می کند.

گارداسیل 9 علاوه بر این 4 نوع ویروس از 5 نوع سرطان زای دیگر (31، 33، 45، 52 و 58) نیز پیشگیری می کند. این 5 نوع عامل بروز 10 تا 20 درصد سرطان های دهانه رحم هستند.

امروزه گارداسیل 9 تنها واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به HPV در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. سرواریکس و گارداسیل هنوز در کشور های دیگر به مصرف می رسند.

با اینکه موارد متعددی از ژنتیک گرفته تا مصرف تنباکو به بروز سرطان ارتباط داده شده اند، اما محققان اطمینان دارند که اغلب سرطان های دهانه رحم در اثر یک بیماری منتقل شونده جنسی، به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آیند. این گفته همچنین بدین معناست که می توان با واکسیناسیون و داشتن رابطه جنسی ایمن از اغلب موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد. HPV رایج ترین نوع بیماری های منتقل شونده جنسی است.

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

یکی از مراکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران ، مرکز درمانی دکتر شهریار ناطق در ساختمان پزشکان بیمارستان آتیه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۸۸۳۶۷۳۵۳ یا ۸۸۳۶۷۲۳۱ تماس بگیرید و یا روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drshnategh.com/4752

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا