دسته‌بندی نشده

نحوه کار با دستگاه پالس اکسیمتر (دستگاه اکسیژن خون)

پالس‌اکسیمتر (Pulse Oximeter)، دستگاهی پزشکی است که از نور برای تشخیص سطح اکسیژن خون استفاده می‌کند؛ برخی پزشکان این دستگاه‌های کوچک و ارزان را برای کنترل علائم کرونا توصیه می‌کنند.

انواع پالس اکسیمتر

دستگاه پالس اکسیمتر به دو نوع انگشتی یا متحرک و مرکزی یا ثابت تقسیم میشود. دستگاه سنجش اکسیژن خون در مدل های متنوعی در بازار عرضه میشوند که شما بسته به نیاز خود می توانید اقدام به خرید دستگاه اکسیژن سنج خون نمایید.

نوع متحرک بیشتر در اورژانس مورد استفاده قرار میگیرد و نوع ثابت آن، در بیماران بستری شده در اتاق احیا و یا در بخش‌ها استفاده میشود.قبل از خرید پالس اکسیمتر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید چراکه در صورت وجود بیماری تنفسی مزمن بهتر است از نمونه‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید و در اینصورت از کارشناسان مراکز فروش پالس اکسیمتر بخواهید که دستگاه‌های با قابلیت‌های بالاتر(اخطار دهنده در شرایط خطر) را به شما معرفی کنند که البته این امر باعث تفاوت در قیمت پالس اکسیمتر تاثیر دارد. طب تولید با فروش بهترین برندهای دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج خون، امکان یک خرید آسان و مطمئن را برای شما فراهم کرده است.

علائم حیاتی در نوک انگشتان

پالس‌اکسیمتر ابزار پزشکی کوچکی است که ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. این دستگاه معمولاً به انگشت دست فرد متصل می‌شود، اما ممکن است به گوش، بینی، پا، یا پیشانی نیز وصل شود. بعضی از این دستگاه‌ها با باتری کار می‌کند و نتایج فوری را بر صفحه نمایش کوچک (LED) دستگاه نمایش می‌دهد. بعضی دیگر با سیم به یک مانیتور جداگانه علائم حیاتی متصل شده و با استفاده از سایر سنسورهای متصل به بدن، اطلاعات دقیق‎تری را در مورد ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون ثبت می‌کند.

پالس اکسیمتر

سنجش سطح اکسیژن خون توسط پالس‌اکسیمتر

پالس اکسیمتر، اشباع اکسیژن خون و ضربان قلب را با درخشش یک نور از طریق پوست، تشخیص رنگ و حرکت سلول‌های خونی، اندازه گیری می‎کند. گلبول‎های حاوی اکسیژن، قرمز روشن و سلول‎های بدون اکسیژن قرمز تیره است. پالس‌اکسیمتر برای محاسبه اشباع اکسیژن به‌صورت درصد، تعداد گلبول‌های قرمز روشن را با سلول‌های قرمز تیره مقایسه می‎کند. برای مثال، نمایش ۹۹ درصد به این معنی است که تنها ۱ درصد از سلول‌های خون موجود در جریان خون، فاقد اکسیژن است. هر بار که قلب می‌تپد، خون را با فشار سریع به بدن منتقل می‌کند؛ پالس‌اکسیمتر با استفاده از نور این حرکت را تشخیص داده و ضربان قلب را بر حسب ضربان در دقیقه یا BPM محاسبه می‌کند.

پالس اکسیمتر

نحوه کار با دستگاه پالس اکسیمتر

نحوه کار با دستگاه پالس اکسیمتر بسیار آسان است. کافی است انگشت خود را در وسط گیره دستگاه قرار دهید و دکمه شروع دستگاه را بزنید. سپس دستگاه درصد اکسیژن خون شما را نمایش می‌دهد. میزان نرمال آن 95–97% است اگر این میزان در بیماران کمتر از 90٪ شود زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. شما می‌توانید تنها با یک کلیک خرید خود را ثبت و در اسرع وقت و به صورت رایگان دستگاه را درب منزل تحویل بگیرید.

پالس اکسیمتر

مقایسه دقت پالس اکسیمتری گوش و انگشت

بین میانگین درصد اشباع اکسیژن و تعداد ضربان قلب پالس‌اکسیمتری گوش، نوک انگشت و خون شریانی تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (001/0p

آشنایی با پالس‌اکسیمتر (دستگاه اکسیژن خون)

نتیجه :

استفاده از پالس‌ اکسیمتر برای تشخیص وضعیت خطرناکی به نام “هیپوکسی خاموش” (افت سطح اکسیژن) توصیه می‌شود، اما سؤالات در مورد استفاده خانگی از این دستگاه همچنان داغ است. این موضوع که پالس‌ اکسیمتر به شناسایی عفونت کروناویروس کمک می‌کند، یا استفاده گسترده از آن در مهار انتشار کووید ۱۹ مؤثر است، هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بنابراین افرادی که یکی از این دستگاه‌ها را در منزل دارند یا به فکر خرید آن‌ها هستند، باید با عملکرد دقیق، نحوه خوانش نتایج و میزان صحت اطلاعات آن‌ها آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا