دسته‌بندی نشده

میزان مصرف و روش استفاده از داروی تیکوپلانین

تیکوپلانین یک داروی آنتی بیوتیک است که برای پیشگیری و درمان عفونت های جدی ناشی از باکتری های گرم مثبت مانند استافیلوکوکوساورئوس مقاوم به متی سیلین و انتروکوکوس فکالیس به کار می رود. این دارو یک آنتی بیوتیک لیپو گلایکوپپتیدی است که از اکتینوپلانس تیکومایستیکوس گرفته می شود و طیف اثر مشابه ونکومایسین دارد.

میزان مصرف تیکوپلانین

کودکان بالای 12 سال و بزرگسالان : عفونت های پیچیده پوستی و بافت نرم ، پنومونی ، عفونت ادراری پیچیده : شروع با 6 میلی گرم بر کیلوگرم هر 12 ساعت برای 3 دوز به صورت عضلانی یا داخل وریدی و سپس ادامه با دوز6 میلی گرم بر کیلوگرم یک بار در روزبه صورت عضلانی یا داخل وریدی .

عفونت استخوان و مفصل ، اندوکاردیت عفونی : شروع با 12 میلی گرم بر کیلوگرم هر 12 ساعت برای 3 تا 5 دوز به صورت داخل وریدی و سپس 12 میلی گرم بر کیلوگرم یک بار در روز به صورت عضلانی یا انفوزیون وریدی .

تیکوپلانین

نوزادان تا 2 ماهگی : ابتدا یک تک دوز 16 میلی گرم بر کیلوگرم در روز اول به صورت انفوزیون وریدی و سپس 8 میلی گرم بر کیلوگرم یک بار در روز به صورت داخل وریدی .

کودکان 2 ماه تا 12 سال : شروع با 10 میلی گرم بر کیلوگرم هر 12 ساعت برای 3 دوز به صورت داخل وریدی و سپس 6 تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم یک بار در روز به صورت داخل وریدی .

چگونه از تیکوپلانین استفاده کنیم؟

تیکوپلانین، وقتی از راه خوراکی تجویز می شود، جذب دستگاه گوارش نخواهد شد. بعد از یکبار مصرف دوز ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرمی خوراکی، این دارو در سرم یا ادرار تشخیص داده نمی شود و ۴۵٪ در مدفوع به عنوان داروی بدون تغییر بهبود می یابد. فقط برای اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل و کولیت کاذب، از محلول خوراکی استفاده می شود. برای تمام عفونت های دیگر، تیکوپلانین به صورت داخل وریدی یا عضلانی یک بار در روز تجویز می شود.

موارد مصرف تیکوپلانین

اگر آن را به صورت خوراکی مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کرده اید، می توانید آن را به محض یادآوری از دست دادن قرص، آن را مصرف کنید. اما اگر زمان نوبت دهی بعدی است، دو قرص را با هم مصرف نکنید، در نتیجه واکنش های جانبی شدید ایجاد می شود. فقط دوز فراموش شده را حذف کرده و دوز بعدی را مصرف کنید. از آنجا که متخصصان مراقبت های بهداشتی تزریق داخل وریدی و عضلانی را انجام می دهند، بسیار بعید است که شما یک دوز دارو را فراموش کنید. اگر باز هم یک دوز را فراموش کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مصرف بیش از حد خوراکی Teicoplanin، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. و از آنجا که متخصصان پزشکی فرم تزریق این آنتی بیوتیک را تجویز می کنند، مصرف بیش از حد آن بعید است. در صورت بروز علائم مصرف بیش از حد، پزشک آن را به صورت علامتی درمان می کند.

کاربرد تیکوپلانین

مصرف تیکوپلانین در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می دهد. )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا