دسته‌بندی نشده

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت دندان

آنتی بیوتیک و آبسه دندان

داروهای لازم برای درد و عفونت دندان با این بخش از دلگرم همراه باشید.

داروهای لازم برای درد و عفونت دندان

عفونت دندان با ورم روی لثه(آبسه)

و در موارد شدیدتر ،ورم روی صورت مشخص می شود.ممکن است باعث بروز تب و احساس بی حالی هم بشود.هنگام وجود عفونت به هیچ وجه ناحیه را گرم نکنید.کمپرس گرم باعث گسترش عفونت می گردد. همین طور کمپرس سرد، گرچه بی ضرر است اما کمکی نمی کند. وقتی محل عفونت و ورم آن محدود و به اندازه یک برآمدگی کوچک روی لثه ی دندان مربوط شد، باید هرچه سریعتر و قبل از این که دوباره گسترده شود، با مراجعه به دندانپزشک درمان لازم را انجام داد.

داروهای آنتی بیوتیک فقط برای محدود کردن عفونت و کاهش درد و عوارض آن مفید هستند و هیچوقت عفونت دندان را درمان قطعی نمی کنند. تا هنگامی که علت ایجاد عفونت که در داخل دندان است مشخص و برطرف نشود،عفونت به شکل مزمن ادامه خواهد داشت.در انتخاب آنتی بیوتیک ها باید حساسیت بیمار نسبت به داروهای مختلف، ضایعه کلیه و کبد، ضعف ایمنی، اختلال در بلع، حاملگی یا دوران شیر دهی، استفاده از داروهای ضد حاملگی خوراکی، همچنین سن و شدت عفونت را باید در نظر گرفت.

باید به طور مناسب میكرو ارگانیسم مولد عفونت از کشت میكروبی جدا شده، حساسیت به آنتی بیوتیک تعیین گردد، اما این مسئله فقط در اعمال بیمارستانی قابل اجراست. در حقیقت بیشتر عفونت ها به صورت کور کورانه درمان می شوند. بنابر این شناخت میكرو ارگانیسم های شایع در زمینه های کار دندان پزشكی و حساسیت آن ها نسبت به آنتی بیوتیک های خاص، ضروری است.

نحوه عمل داروها، جذب، اثرات ناخواسته، مقاومت دارویی، و اشكال دارویی همگی باید مورد بررسی قرار گیرند. مطمئن ترین دارو در نزد بیمار، اختصاصی ترین آن نسبت به میکروارگانیسم عفونی و شكل قابل اعتماد ساده، بهترین آنتی بیوتیک انتخابی است. باید به خاطر داشت که پروفیلاکسی با آنتی بیوتیک متفاوت از درمان با آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها را نباید جانشین درناژ آبسه کرد.

ابتدا باید آبسه را بشناسیم، آبسه دهانی از یک فضای بسته که پر از سلول های دفاعی به همراه میكرو ارگانیسم جای گرفته در آن است، تشكیل شده است. این میكرو ارگانیسم ها توسط سلول های دفاعی به همراه سلول های گلبول قرمز محدود، احاطه شده اند، در اصل توسط سلول های دفاعی میكرو ارگانیسم ها مهار می گردند. در این حالت سموم حاصل از ترشح میکروارگانیسم ها و حتی میكرو ارگانیسم های کشته شده در فضای آبسه، برای بدن به صورت اتساع، تورم وارد ناحیه مشکل دار می شوند.

بهترین کار برای از بین بردن این مشکل کشیدن دندان عفونی به همراه درناژ آبسه از داخل دهان و سپس تجویز آنتی بیوتیک جهت کنترل عفونت می باشد. حال اگر قبل از کشیدن و درناژ بیمار به صورت مکرر آنتی بیوتیک مصرف کند و آبسه درناژ نشود، آبسه به فاز مزمن و حالت سلولیت بر می گردد که درد و تورم آن بیشتر از مواقعی است که بیمار آبسه داشته است و در این موقع کشیدن و یا درناژ آبسه خطرناک است زیرا در این حالت ناحیه خیلی پر خون است و احتمال خون ریزی زیاد می باشد.

پس بهتر آن است که در فاز آبسه دندان کشیده شود و درناژ انجام پذیرد و سپس آنتی بیوتیک جهت کنترل عفونت داده شود. بهتر است آنتی بیوتیک خوراکی مثل آموکسی سیلین برای هوازی ها و مترونیدازول جهت بی هوازی ها انتخاب اول ما باشد و اگر برای بیمار مصرف خوراکی مقدور نبود از نوع تزریقی تجویزی شود. جهت کنترل التهاب از قبل می توانیم داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به همراه استامینوفن تجویز کنیم، زیرا با کنترل التهاب بی حسی بهتر انجام می پذیرد و بیمار درد کمتری را حس می کند.

مشاهده شده است که اکثر بیماران مراجعه کننده که از قبل با پنی سیلین تزریقی در فاز آبسه جهت کنترل عفونت توسط پزشک یا دندان پزشک تجویز گردیده آبسه دندان به فاز سلولیت (مزمن) رفته تورم و درد بیمار شدت بیشتری نموده که در این حالت آبسه ای که امکان داشت از داخل دهان درناژ گردد، از فضای صورت به شكل فیستول درناژ شده و حالت ناهنجاری را ایجاد نموده است که این ناهنجاری همیشه در صورت باقی می ماند.

داروهای ضد درد و مسکن:

تزریقی :

آمپول penicilline 800000 تعداد 4 عدد هر 12 ساعت 1 بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد، آمپول clindamaycine 150 mg به تعداد4 عدد هر 12 ساعت 1 عد عضلانی.در مورد کودکان زیر 8 سال، موارد فوق نصف تا یک سوم ، متناسب با وزن کودک تجویز می شود .

توجه: این دستورات دارویی ذکر شده حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار به کار گرفته شود.هرگونه خوددرمانی و استفاده از رژیمهای دارویی فوق ممکن است باعث بروز عوارض و مشکلاتی شود که مسئولیت آن کاملا بر عهده خود شخص می باشد.خصوصا در عفونت های شدید ، در صورت درمان غلط، احتمال سرایت عفونت به نواحی مجاور مانند چشم، مغز، گلو و راه هوایی وجود دارد که حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

داروهای ضد درد و مسکن

——————————————————————————–

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا