دسته‌بندی نشده

مکمل تقویت اسپرم و مزایای آن در باروری آقایان

مکمل تقویت اسپرم و خواص آن

مکمل تقویت اسپرم معمولا برای تقویت باروری آقایانی تجویز می شود .بسیاری از مردان برای باردار شدن همسرشان، به افزایش تعداد اسپرم و تقویت اسپرم نیاز دارند. با وجود این، تولید اسپرم به شکلی باورنکردنی به عوامل محیطی بسیاری بستگی دارد. یک آدم معمولی در هر یک میلی‌لیتر از منی خود، دست‌کم دارای ۲۰ میلیون اسپرم است، ولی وقتی این تعداد به ۱۵ میلیون اسپرم کاهش می‌یابد، مشکلات ناباروری آغاز می‌شود. ناباروری در مردان می‌تواند برای هر دو نفری که خواهان بچه‌دار شدن هستند، مشکلات واقعی ایجاد کند. البته،‌ اگر در خصوص باردار شدن همسرتان دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود هر دو نفر جهت انجام آزمایش باروری اقدام کنید،‌ زیرا ناباروری در زنان نیز بسیار شایع است.

خوشبختانه، برخی روش‌های خانگی برای افزایش تعداد و حجم اسپرم وجود دارند که نیازی به صرف هزینه‌های زیاد، استفاده از مواد شیمیایی مضر،‌ یا مراجعات مکرر به پزشک ندارند.اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی،‌ رژیم غذایی، و فعالیت‌های بدنی می‌تواند تفاوت شگرفی در تعداد اسپرم، میزان تحرک اسپرم، حجم اسپرم، و مورفولوژی (ریخت شناسی) اسپرم ایجاد کند.

صنعت مکمل سازی در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری محبوبیت یافته است. برخی از مکملهایی که در بازارهای تمام دنیا به فروش می رسند واقعا فوق العاده هستند و فواید بسیاری برای سلامتی و تناسب اندام ما دارند. مکملهای مربوط به مشکلات اسپرم و باروری هم از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از مهمترین مکملها در این حوزه عبارتند از: ال-کارنیتین، ال-آرژنین و اسید فولیک. ال-آرژنین و اسید فولیک باعث افزایش مقدار اسپرم تولید شده در بدن می شوند، حال آنکه ال-کارنیتین نه تنها به تولید افزایش طبیعی اسپرم کمک می کند، بلکه در کنار روی باعث افزایش تحرک و سرعت اسپرم می شود. آنتی اکسیدانهایی مانند سلنیوم و ویتامین E هم در زمینه¬ی افزایش طبیعی اسپرم بسیار مفید هستند.

انواع مکمل تقویت اسپرم

مردان هر سه ماه یک بار اسپرم های تازه تولید می کنند بنابراین کاری که امروز انجام می دهید بارداری در آینده را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از پژوهش ها نشان می دهد مکمل هایی که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم احتمالا در تعداد و فعالیت اسپرم ها نقش مثبتی دارند. یک مولتی ویتامین خوب عموما به میزان کافی همه موارد زیر را در خود دارد:

  • روی: برای افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها
  • ویتامین ب 12: برای افزایش تعداد اسپرم ها
  • ویتامین ث: برای افزایش تعداد اسپرم ها
  • ویتامین ای: به منظور افزایش فعالیت اسپرم ها
  • سلنیوم: به منظور افزایش فعالیت اسپرم ها
  • ال کارنیتین: برای افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها
  • ال آرژنین: برای افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها
  • فولیک اسید: برای افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها
  • کوآنزیم کیو 10: برای افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها

باروری

مکمل های مفید برای تقویت اسپرم

مکمل روی

وجود روی (زینک) برای تولید طبیعی اسپرم ضروری است، و هر گونه کمبود این ماده‌ی مهم می‌تواند به کاهش تعداد، ضعف تحرک، و ایجاد مشکل در مورفولوژی اسپرم‌ها منجر شود. برای تامین روی (زینک) مورد نیاز بدن‌تان می‌توانید هر روز از مکمل‌های حاوی روی استفاده کنید، یا این‌که مواد غذایی حاوی این ماده را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.

برخی مواد غذایی سرشار از روی (زینک) که می‌توانند به سرعت میزان اسپرم را افزایش دهند، عبارت هستند از صدف‌های خوراکی، گوشت، اسفناج، آجیل و دانه‌های خوراکی، و قارچ.

مکمل ال- آرژنین

ال-آرژنین به عنوان مکمل تقویت اسپرم نه تنها به تولید افزایش طبیعی اسپرم کمک می کند، بلکه در کنار روی باعث افزایش تحرک و سرعت اسپرم می شود. شکلات تلخ مملو از ال – آرژنین است. این آمینو اسید قوی حجم اسپرم و منی را دو برابر می کند. اگر این کافی نیست، باید بگویم ال-آرژنین موجود در شکلات باعث بهبود عملکرد محرکها و گیرنده های لذت می شود و این مسأله باعث بهبود انزال و احساس رضایت جنسی می شود.

مکمل آسپارتیک اسید

اسید آسپارتیک (D-AA) نوعی اسید آمینه است که به عنوان یک مکمل غذایی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.اسید آسپارتیک نوعی ترکیب است که در بسیاری از غدد داخل بدن وجود دارد، ولی به میزان زیاد در بیضه‌ها، منی، و اسپرم یافت می‌شود. گفته می‌شود اسید آسپارتیک به عنوان یک مکمل تقویت اسپرم مستقیما را قدرت باروری در مردان ارتباط دارد.

طبق شواهد علمی، سطح اسید آسپارتیک در مردانی از ناباروری رنج می‌برند، به اندازه‌ی قابل توجهی پایین است. هم‌چنین مطالعات نشان داده‌اند، اسید آسپارتیک یکی از مکمل‌های اثربخشی است که می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را به سرعت افزایش می‌دهد و قدرت باروری را در مردان تقویت کند. طبق شواهد، تعداد اسپرم‌ها و قدرت باروری در مردان ناباروری که از این مکمل استفاده کرده‌اند، ظرف سه ماه، تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.
مواد غذایی غنی از اسید آسپارتیک که می‌توانند به سرعت تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهند، عبارت هستند از گوشت، ماهی، آجیل، و لبنیات. هم‌چنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل‌ اسید آسپارتیک نیز استفاده کنید.

ویتامین E

مکمل ویتامین B12

ویتامین B12 به عنوان یک مکمل تقویت اسپرم نقش مهمی در تولید و توسعه اسپرم ها بازی می کند. وقتی که شما دچار کمبود ویتامین B12 هستید یا میزان کمی از ویتامین را دارا می باشید، ممکن است مشکل سلامت اسپرم برای شما بوجود آید.تحقیقات، یک ارتباطی بین کمبود غلظت ویتامین B12 در پلاسمای خون و ناباروری مردان نشان می دهد . وقتی تعداد اسپرم ها کم و دچار مشکل شود، مکمل های این ویتامین پیشنهاد می شود.

تحقیقات ثابت کرده است که وقتی ١/۵٠٠ میکرو گرم از مثیل کوبالامین ( نوعی از ویتامین B12 روزانه برای مردان نا بارور تجویز شده ) در یک دوره ۴الی٢۴هفته تجویز می شود، تعداد کل اسپرم ها در ۵٣% موارد افزایش داشته و در ۳۸/۴% موارد نیز غلظت اسپرم ها نیز بهبود یافته است. تحقیقات بیشتر نشان داد که چطور این ویتامین به افزایش موفق میزان اسپرم ها کمک خواهد کرد. جنبش اسپرم ها و تعداد اسپرم های محرک، در ۵٠% از افراد تحت آزمایش افزایش یافته است.

مکمل ال- کارنیتین

کارنیتین از عواملی است که نقش مهمی در تحرک اسپرم دارد، لذا کمبود آن می‌‌تواند قدرت باروری مرد را کاهش دهد.یکی از عوامل تاثیر گذار که دلیل عمده ناباروری در مران می‌‌باشد استرس اکسیداتیو است.غلظت رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن در مایع منی مردان نابارور افزایش یافته که منجر به تخلیه ذخایر ATP اسپرم و از دست دادن قدرت حرکت آنها می‌شود.

کارنیتین به عنوان آنتی‌اکسیدانی طبیعی جهت تولید انرژی از اسید‌‌های چرب بلند زنجیر فاکتوری ضروری می‌‌ باشد همچنین این ماده نقش حیاتی در بالغ شدن اسپرم‌‌ها در مجرای تولید مثلی مردان دارد.

ال- کارنیتین به عنوان مکمل تقویت اسپرم می‌‌تواند با جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد، سلول‌‌ها را در برابر پراکسیداسیون لیپیدی محافظت نماید.در واقع تحرک، بلوغ اسپرم و فرآیند اسپرماتوژنیک تحت تاثیر تامین انرژی اسپرم می‌باشد که کارنیتین به دلیل غلظت بالای مایع اپی دیدیمی و تسریع متابولیسم چربی‌‌ها جهت تولید انرژی نقش کلیدی در باروری و متابولیسم اسپرم ایفا می‌کند.

مکمل ماکا (جینسینگ پرویی)

جینسینگ پرویی یا ماکا نیز می‌تواند علیه ناباروری مبارزه کند، و به دلیل خواص عالی‌اش در زمینه‌ی تنظیم هورمون‌ها،‌ به خصوص هورمون تستوسترون، باعث افزایش تعداد اسپرم‌ها شود.هم‌چنین، گفته می‌شود این داروی گیاهی می‌تواند تمایل جنسی را نیز بهبود ببخشد. مطالعه‌ای که اخیرا در خصوص فواید مصرف مکمل‌های ماکا به عمل آمد، شواهدی دال بر توان بهبود غلظت اسپرم یا تعداد کلی اسپرم به دست نیاورد، ولی از لحاظ آماری، افزایش قابل ملاحظه‌ای را در قابلیت تحرک و مورفولوژی طبیعی اسپرم گزارش داد.

جهت استفاده از جینسینگ پرویی به عنوان مکمل تقویت اسپرم برای افزایش تعداد اسپرم،‌ یک الی سه قاشق غذاخوری از این گیاه دارویی (به اندازه‌ی دو دوز مصرف در روز) را به همراه یک لیوان آب بنوشید.هم‌چنین، می‌توانید آن را به معجون‌ها و اسموتی‌های پروتئینی‌تان یا به غلات صبحانه‌تان اضافه، و نوش جان کنید.البته، باید توجه کنید، ابتدا دوره‌ی درمان‌تان را با نصف قاشق چای خوری شروع کنید،‌ و طی چند هفته میزان مصرف آن را افزایش دهید؛ زیرا جینسینگ پرویی حاوی مقدار زیادی فیبر است. این درمان خانگی را به مدت چند ماه ادامه دهید تا به اثرات آن پی ببرید.

جین سینگ

مکمل اسید فولیک

یک ارتباط بین مصرف فولیک اسید و فراوانی ناهنجاری در سلول های اسپرم مردان وجود دارد.اسپرم شامل تعداد غیر طبیعی کروموزوم است حدود 1٪ به 4٪ از اسپرم مرد سالم را که برخی از انواع اختلال از این نوع است مصرف ويتامين B9 در سنين باروري مي‏تواند از بروز نيمي از نقايص لوله عصبي مانند «اسپاينابيفيدا» جلوگيري کند. کمبود اين ويتامين در زمان بارداري مي‏تواند به کم‏خوني، تولد نوزادنارس و ايجاد نقص لوله عصبي در جنين منجر شود. تا چندي پيش، مصرف اسيدفوليک فقط به زنان باردار توصيه مي‏شد که در حال حاضر براساس نتايج تحقيقات انجام‏شده مصرف آن به آقايان نيز توصيه مي‏شود. براساس نتايج تحقيقات اين ويتامين در تقسيم‌هاي سلولي نقش بسزايي دارد و حرکت و کيفيت اسپرم را بهبود مي بخشد.

مکمل جینسینگ چینی

جینسینگ چینی یکی از گیاهان دارویی متعلق به طب سنتی چینی است که می‌تواند توانایی بدن را در سازگاری با استرس بهبود ببخشد.استفاده از این گیاه دارویی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای باروری مردان است که می‌تواند سطوح تستوسترون را در بدن افزایش دهد.با افزایش سطح تستوسترون، تعداد و تحرک اسپرم‌ها نیز به سرعت بهبود می‌یابد. به علاوه، این گیاه دارویی می‌تواند وضعیت نعوظ را نیز بهبود ببخشد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند، جینسینگ می‌تواند تحرک، تعداد، و مورفولوژی اسپرم‌ها، و هم‌چنین عمر اسپرم‌ها را بعد از خروج از بدن افزایش دهد.علاوه بر این‌ها، جینسینگ به عنوان داروی قدرتمندی برای تقویت میل جنسی نیز شناخته می‌شود.در صورتی که قصد دارید از جینسینگ چینی برای افزایش تعداد اسپرم‌ها استفاده کنید، باید از انواع مختلف آن آگاهی یابید.تمام جینسینگ‌های موجود در بازار مشابه‌ هم نیستند، و از لحاظ قدرت اثربخشی با یکدیگر تفاوت دارند.

مکمل کوآنزیم کیو 10

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ روی تعدادی از مردان نابارور انجام شد نشان داد مکمل یاری با ۲۰۰ میلی گرم کوآنزیم Q10 (کیوتن) به مدت ۶ ماه حرکت اسپرم ها را بهبود می بخشد. همچنین مطالعه دیگر نشان داد مصرف روزانه ۳۰۰ میلی گرم کوآنزیم Q10 (کیوتن) پس از ۲۶۶ هفته تعداد و حرکت اسپرم ها را به طور معناداری افزایش می دهد.

مکمل ویتامین C

استرس اکسیداتیو زمانی است که گونه های اکسیژن فعال (ROS) در بدن انسان به سطوحی مضر می رسند. استرس اکسیداتیو هنگامی که دیوارهای دفاعی آنتی اکسیدانی خود بدن به دلیل بیماری، سن بالا، یک سبک زندگی ناسالم یا آلاینده های زیست محیطی فرسوده شده اند، رخ می دهد.

گونه های اکسیژن فعال به طور مداوم در بدن تولید می شوند، اما سطوح آنها در افراد سالم بیش از اندازه افزایش نمی یابد. سطوح بالای گونه های اکسیژن فعال ممکن است به جراحت بافت و التهاب منجر شود و خطر بیماری مزمن را افزایش دهد. همچنین، برخی شواهد نشان داده اند که استرس اکسیداتیو و سطوح بیش از اندازه بالای گونه های اکسیژن فعال ممکن است به ناباروری در مردان منجر شود. مصرف کافی آنتی اکسیدان ها، مانند ویتامین C، ممکن است به مقابله با آثار مخرب آنها کمک کند. همچنین، شواهدی وجود دارند که نشان می دهند مکمل های ویتامین C ممکن است کیفیت مایع منی را بهبود ببخشند.

مکمل های ویتامین C به عنوان مکمل تقویت اسپرم می توانند به طور قابل توجهی تعداد اسپرم و تحرک آنها را نیز بهبود ببخشند، در شرایطی که تعداد سلول های اسپرم بدشکل را کاهش می دهند.در مجموع، مطالعات صورت گرفته نشان داده اند ویتامین C ممکن است به بهبود باروری در مردان نابارور که از استرس اکسیداتیو رنج می برند، کمک کند. با این وجود، مطالعات کنترل شده بیشتری پیش از هر گونه ادعای قطعی باید انجام شوند.

مکمل ویتامین E

مصرف مکمل های ویتامین E و یا تغییر رژیم غذایی برای ترکیب غذاهای غنی از ویتامین E، مانند آفتابگردان، آجیل، سبزی و گوجه فرنگی، می تواند به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه ای 400 میلی گرم ویتامین E را همراه با 225 میکروگرم سلنیوم مصرف کردند، نتایج افزایش تحرک اسپرم را نشان داد. گزارش می شود حرکت مستقیم اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، چرا که اسپرم باید بتواند راه های رسیدن به تخمک را پیدا کند.

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان است که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. تحقیقات منتشر شده در انجمن پزشکی هند نشان می دهد که تعداد کم با آسیب های رادیکال آزاد ارتباط دارد و ویتامین E ممکن است برای محافظت از اسپرم در برابر این آسیب استفاده شود تا تعداد اسپرم ها را افزایش دهد.

مکمل ویتامین D

ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که می تواند بر سطوح تستوسترون تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد، مردانی که دارای کمبود ویتامین D هستند، احتمال بیشتری دارد با سطوح پایین تستوسترون مواجه باشند.

در یک مطالعه کنترل شده با حضور 65 مرد، این افراد به مدت یک سال 3,000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D3 در روز دریافت کردند و در همین راستا، پژوهشگران شاهد افزایش سطوح هورمون تستوسترون به میزان 25 درصد بودند. افزون بر این، سطوح بالای ویتامین D با تحرک بیشتر اسپرم پیوند خورده است، اما شواهد در این زمینه متضاد هستند.

تقویت اسپرم

مکمل آشواگاندا (جینسینگ هندی)

عصاره‌ی ریشه‌ی گیاه آشواگاندا (که به آن جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی نیز گفته می‌شود) علاوه بر افزایش حجم منی و تحرک اسپرم، می‌تواند تعداد اسپرم را نیز افزایش دهد.آشواگاندا با افزایش سطح تولید تستوسترون در بدن، وضعیت باروری را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین، این گیاه دارویی قادر است وضعیت عمومی سلامتی را در افراد بهبود ببخشد.

به علاوه، این گیاه دارویی می‌تواند تولید تستوسترون را به صورت طبیعی افزایش دهد. آشواگاندا هم‌چنین وضعیت عمومی سلامتی و سطح شادابی و انرژی را بهبود می‌بخشد و میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.به منظور استفاده از آشواگاندا برای افزایش تعداد اسپرم، نصف قاشق چای خوری از پودر آن را در شیر گرم بریزید و خوب به هم بزنید. این محلول را، به مدت چند ماه، روزی دو بار بنوشید.

مکمل سلنیوم

سلنیوم در سلامت جنسی مردان نیز اهمیت دارد. یکی از آنزیم های حاوی سلنیوم (سلنوپروتئین ها) فقط در بیضه ها وجود داشته و در اسپرماتوژنژ (تولید اسپرم) نقش دارد. سلنیوم به عنوان یک مکمل تقویت اسپرم می تواند موجب افزایش باروری بویژه در مردان گردد. همچنین نشان داده شده است که سلنیوم تولید اسپرم و نیز تحرک آن را افزایش می دهد.

راهکارهای تقویت اسپرم بدون نیاز به دارو

  • از حمام کردن و شست و شوی خود با آب داغ بپرهیزید. بر طبق آزمایش هایی که به مدت سه سال توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، مشخص گردید که 5 مرد از 11 مردی که حمام آب داغ را کنار گذاشتند رشد 500 درصدی تعداد اسپرم ها در منی را تجربه نموده اند.
  • سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل، به شدت بر روی باروری تاثیرگذار می باشد. تحقیقات حاکی از آن است که مقدار اسپرم افراد سیگاری حدود 22 درصد کمتر از سایرین می باشد.
  • همچنین الکل به علت اثر روی کبد باعث افزایش سطح هورمون استروژن (هورمون زنانه) در بدن شده و کاهش میل جنسی و مقدار مایع منی را به دنبال خواهد داشت.
  • لباس زیرهای تنگ را کنار بگذارید و شلوارهای تنگ هرگز به پا نکنید.
  • بیضه ها درون کیسه ای خارج از بدن قرار دارند تا دمای آنها چند درجه خنک تر از دمای بدن باشد. به همین دلیل پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ که بیضه ها را به بدن شما می چسباند توصیه نمی گردد.
  • خودارضایی به شدت بر کم شدن و کیفیت اسپرم موثر می باشد. بنابراین سعی کنید حتما رابطه جنسی داشته و انزال را در این حالت تجربه کنید.
  • غذاهایی که چربی کم و کربوهیدرات و پروتئین فراوان دارند، به علاوه سبزیجات و غلات موجب تقویت منی و افزایش تعداد اسپرم می شوند. ورزش به همراه تغذیه سالم، باعث تضمین سلامتی شما می گردد.

divider

بیشتر بخوانید:

از مکمل سلنیوم و فواید آن بیشتر بدانید

آشنایی با مکمل غذایی اووابوست و فواید آن برای باروری خانم ها

فواید درمانی بی‌نظیر مکمل گیاهی شقاقل جهت تقویت قوای جنسی آقایان

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا