دسته‌بندی نشده

مکان های دیدنی اصفهان-سری ششم

مکان های دیدنی اصفهان

با توجه به علاقه واشتیاق مردم ایران وهم چنین مردم کشورهای مختلف ,که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید وتماشای زیباییها وشکوه اصفهان به این شهر سفر میکنند,برای راهنمایی وسهولت بازدید از اماکن دیدنی اصفهان هر روز شما را با یکی از این مکانها آشنا می کنیم با امید جلب خشنودی شما.

عصار خانه شاهی اصفهان

عصارخانه يعني همان كارخانه روغن كشي و عصارخانه شاهي در دوره صفويه بدستور شاه عباس اول بنا گرديد . اين اثر تاريخي در بازار مخلص ميدان نقش جهان و در زميني با مساحت ۳۶۰ مترمربع و با زيربناي ۷۰۰ مترمربع واقع گرديده است .

عصار خانه شاهی اصفهان

قبلا جلوي عصارخانه باراندازي بوده كه پس از تعطيل شدن كارخانه به پاساژ تبديل گرديده است . ورودي بنا در حال حاضر بوسيله دربي از سمت بازار بدون هشتي است ، فضاي اصلي عصارخانه در يك طبقه با ارتفاعي حدود ۱۱ متر است كه اين فضا توسط سه فضاي گنبدي شكل ايجاد شده است وقسمتهاي جانبي آن داراي دو طبقه مي باشد .

عصار خانه شاهی اصفهان

( تنها پوشش سقف فضاي هشت ضلعي شرقي داراي كاربندي مختصري مي باشد ( فضاي هشت ضلعي واقع در شرق بنا محل انبار كيسه هاي دانه هاي روغني و فضاي شمال محل نگهداري خمره هاي روغن بوده كه هنوز هم ديده مي شوند .

عصار خانه شاهی اصفهان

در اين ساختمان با توجه به قرارگرفتن آن در كنار بناهاي ديگر بازار درب يا پنجره هاي ديده نمي شود .روشنائي عصارخانه توسط نورگيرهايي كه در سقف تعبيه شده است تأمين مي گردد.قابل ذكر است كه سقفها به صورت طاق و چشمه مي باشد.

عصار خانه شاهی اصفهان

چون اين بنا درنقش كارخانه كاربري داشته بنابراين فضاهاي داخلي عاري از تزئينات مي باشدو همه قسمتها با آجر خشتي شكل گرفته اند .

عصار خانه شاهی اصفهان

ابزارهاي موجود در عصارخانه عبارتند از : دو سنگ آسياب بزرگ در فضاي اصلي كه نقش خردكردن دانه ها رابه عهده داشته اند و تنه هاي درخت چنار كه به يكديگر متصل گرديده و به عنوان عنصر فشاري بر روي دانه هاي آسياب شده عمل مي كرده اند .

عصار خانه شاهی اصفهان

عصارخانه در سال ۱۲۹۷ با توجه به پيشرفت تكنولوژي كاركرد خود را از دست داده وتعطيل و متروكه گرديده و در سال ۱۳۷۹ شهرداري منطقه سه بنا را از مالك خريداري و سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان مرمت و احياي اين اثرتاريخي را برعهده گرفت.
عصار خانه شاهی اصفهان

عصار خانه شاهی اصفهان

آدرس:اصفهان؛میدان نقش جهان؛ابتدای بازار مخلص

تنظیم:مژگان جعفری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا