دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و کاربردهای درمانی قرص رتروبیوویر 

مزایای درمانی قرص رتروبیوویر

رتروبیوویر ( RETROBIOVIR) نام تجاری قرص زیدوودین است که همراه با سایر داروهای ضد ریتروویروس، در درمان عفونت ناشی از ویروس HIV مصرف می شود. قرص رتروبیوویر به تنهایی در پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند در زنان بار دار و در نوزادان تازه متولد یافته انان مصرف می گردد.

مکانیسم اثر قرص رتروبیوویر

این دارو مهار کننده انزیم نوکلئوزید ریورس ترانس کریپتاز و از نظر ساختمانی شبیه تیمید ین می باشد و مانع تکثیر رتروویروس ها ( از جمله HIV ) می شود.

فارماکوکینتیک قرص رتروبیوویر

جذب قرص رتروبیوویر از مجرای گوارش سریع است . هر چند که به دلیل متابولیسم عبور اول از کبد، فراهمی زیستی دارو حدود 65 در صد می باشد. مصرف غذای چرب باعث کاهش میزان و سرعت جذ ب دارو می شود. این دارو از سد خونی – مغزی و از جفت عبور می کند. متابولیسم رتروبیوویر کبدی است. نیمه عمر دفع دارو 1 ساعت و دفع ان عمدتاً کلیوی است. رتروبیوویر در داخل سلول به متابولیت فعال تری فسفات تبدیل می شود.

مقدار و روش مصرف قرص رتروبیوویر

قبل از شروع درمان با قرص رتروبیوویر بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار قرص رتروبیوویر از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً این دارو به صورت یک قرص دو بار در روز به فاصله 12 ساعت مصرف می‌شود، هر چند دوز آن ممکن است بیشتر یا کمتر از این باشد.
  • سعی کنید دوزهای قرص رتروبیوویر خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید.
  • قرص رتروبیوویر را باید با مقداری آب قورت دهید، اگر مشکلی در بلع دارید، محتویات کپسول را در مقداری سوپ یا غذای دیگر بریزید و بخورید.
  • شربت قرص رتروبیوویر برای بچه‌های کم سن و سال تجویز می‌شود.
  • قرص رتروبیوویر را می‌توانید با یا بدون غذا بخورید.

اگر فراموش کردید که دوز قرص رتروبیوویر روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید.

قرص رتروبیوویر

مصرف قرص رتروبیوویر در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف قرص رتروبیوویر در دوران شیردهی

قرص رتروبیوویر از جفت عبور می کند و در بند ناف ، جریان خون جنین ، مایع آمنیون ، کبد ، ماهیچه و بافت دستگاه عصبی مرکزی جنین توزیع می شود . توصیه می شود مصرف این دارو در دوران بارداری تنها در صورتی که باید انجام پذیرد که نیاز به استفاده از آن کاملا مشهود باشد و خطرات احتمالی ناشی از آن کمتر از منافع مصرف آن باشد .

از این دارو تا کنون برای درمان بسیاز از خانم های باردار مبتلا به ایدز استفاده شده است ،بدون آنکه عوارض سوئی برروی جنین داشته باشد و یا اینکه خاصیت تراتوژن از آن دیده شود . با توجه به اینکه هنوز معلوم نیست که مصرف این دارو توسط این مادران باعث حضور آن در شیر آن ها می شود یا خیر ، بنابراین استفاده از زیدوودین در دوران شیردهی توصیه نمی شود و اگر نیاز باشد که مادر شیردهی از این دارو مصرف کند ، باید در طی مدت درمان ، از شیردادن به کودک خود اجتناب کنید

موارد منع مصرف قرص رتروبیوویر

این دارو در موارد زیر نباید مصرف شود : شمارش کم وغیر عادی نوتروفیل ها یا هموگلوبین، نوزادان مبتلا به زیادی بیلی روبین خون که نیاز به روش های درمانی غیر از فتوتراپی دارند و افزایش غلظت سرمی ترانس آمیناز .

عوارض جانبی قرص رتروبیوویر

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • کسالت، سوء هاضمه و شکم درد: غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب خودداری کنید.
  • اسهال: آب فراوانی بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود.
  • خستگی و سرگیجه: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • سردرد و درد عضلانی: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب برایتان تجویز نماید.
  • تغییرات در نتایج آزمایش‌های خونی: پزشک این داروها را چک خواهد کرد.

نکته مهم: اگرچه ایجاد کهیر در افرادی که این را صرف می‌کنند شایع است اما در صورتی که کهیرها شدید شدند می‌تواند نشانه حساسیت دارویی باشد. بنابراین اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید سریعاً به پزشک اطلاع دهید:

  • تاول‌های شدید پوستی، افزایش دمای بدن، درد عضلات و مفاصل، یرقان

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی زیدوودین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص رتروبیوویر

مصرف بیش از حد قرص رتروبیوویر

قرص رتروبیوویر را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند سرگیجه، تشنج، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

تداخلات دارویی قرص رتروبیوویر

مصرف همزمان زید وودین با سایر دارو های کاهنده فعالیت مغز استخوان ممکن است سبب تشدید اثرات این داروها شود. مصرف همزمان لامی وودین و دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی با رتروبیوویر ممکن است سبب بروز کم خونی شدید در بیمار شود. تری متوپریم دفع کلیوی این دارو را کاهش و غلظت سرمی آن را افزایش می دهد.

هشدار ها در رابطه با قرص رتروبیوویر

  1. در بیماران مبتلا به کاهش فعالیت مغز استخوان، بیماران در معرض ابتلا به لاکتیک اسید وز، کمبود اسید فولیک یا ویتامین B12 ، در صورت عیب کار کبد و در بیماران سالخورده با احتیاط فراوان مصرف شود.
  2. در طول مصرف این دارو در بیماران مبتلا به کاهش فعالیت مغز استخوان، انجام ازمون های خون هر دو هفته یک بار در 3 ماهه اول دوره درمان و حداقل هر ماه یک بار در ادامه درمان ضروری است. در صورتی که ذ خیره مغز استخوان در بیمار خوب باشد، انجام ازمون های خونی در فواصل 1-3 ماه توصیه می شود.
  3. در صورت بروز کم خونی یا علائم کاهش فعالیت مغز استخوان، کاهش مقدار مصرف یا فطع موقت مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.
  4. در صورت بروز هپاتومگالی پیشرونده یا افزایش غیر عادی غلظت سرمی آمینوترانسفراز مصرف این دارو باید قطع شود.
  5. در صورت بروز کم خونی، ممکن است انتقال خون به بیمار ضروری باشد .

توصیه های دارویی قرص رتروبیوویر

  • دوره درمان با قرص رتروبیوویر باید کامل شود.
  • از مصرف همزمان سایر دارو ها با قرص رتروبیوویر بدون دستور پزشک باید خوداری کرد.
  • در طول درمان با این دارو، مراجعه منظم به پزشک جهت انجام آزمون های خون ضروری است.

شرایط نگهداری قرص رتروبیوویر

باید از قرص رتروبیوویر در درجه حرارت 15 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری کرد و از رسیدن نور به آن پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

اطلاعات دارویی کامل قرص لامیوودین

موارد مصرف و عوارض قرص آتازاناویر Atazanavir

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا