دسته‌بندی نشده

آشنایی با سولفادوکسین-پی و موارد مصرف آن

موارد مصرف و عوارض جانبی سولفادوکسین-پی

سولفادوکسین-پی (Sulfadoxine-P) یک سولفونامید طولانی اثر است که همراه با پیریمتمین در درمان مالاریای فالسیپارم مقاوم به سایر داروها و معمولاً بعد از یک دوره درمان با کینین مصرف می شود.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

مکانیسم اثر سولفادوکسین-پی

سولفادوکسین و پیریمتامین دارای اثر سینرژیستیک بر روی مهار متابولیسم فولات هستند و از راه متفاوت این سیکل متابولیک را متوقف می کنند.

فارماکوکینتیک سولفادوکسین-پی

سولفادوکسین به راحتی از راه خوراکی جذب و اوج غلظت سرمی دارو 4 ساعت بعد حاصل می شود. نیمه عمر دارو 9-4 روز است. این دارو به آهستگی از راه کلیه ها دفع می گردد.

دارو

منع مصرف سولفادوکسین-پی

این دارو در صورت ابتلای بیمار به نارسایی شدید کبدی یا کلیوی، پورفیری، کم خونی مگالوبلاستیک یا کمبود فولات نباید مصرف شود.

عوارض جانبی سولفادوکسین-پی

تهوع و استفراغ، بثورات جلدی ( از جمله سندرم استیونس – جانسون ) و اختلال های خونی از عوارض مهم این دارو هستند.

تداخلات دارویی سولفادوکسین-پی

در صورت مصرف همزمان این دارو با وارفارین و داروهای کاهنده قند خون، اثر این داروها افزایش می یابد.

هشدار ها در رابطه با سولفادوکسین-پی

در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه یا کبد، اختلال های خونی، ضعف مغز استخوان، کمبود G6PD، صرع و سالخوردگان با احتیاط فراوان مصرف شود.

توصیه های دارویی سولفادوکسین-پی

1- در طول مصرف این دارو بیمار باید مایعات کافی دریافت کند .
2- مصرف همزمان اسید فولیک در طول درمان با این دارو ممکن است ضروری باشد.
3- در صورت بروز اختلال های خونی یا بثورات جلدی باید فوراً مصرف دارو را قطع کرد.

سولفادوکسین

نکاتی کاربردی برای پیشگیری بیماری مالاریا و گزش حشره مالاریا

1- آگاهی از ریسک : اولین و مهم ترین مرحله این است که باید بفهمید که در معرض آسیب و تاثیر مالاریا قرار گرفته اید یا خیر اطمینان حاصل نماید و فورا باید عملیات اولیه را روی خود انجام دهید. قبل از سفر یقین بفرماید که مکان و اطراف مقصد شما دارای مالاریا هستند یا خیر

2- استفاده از پشه بند : با استفاده از پشه بند شما از معرض آسیب دیدن توسط مالاریا و پشه ها در امان هستید . همان گونه که می دایندپشه ها انتقال دهنده ی انگل هستند که با استفاده از پشه بند شما مانع آن ها می شوید و از آسیب دیدن دور می شوید.

3-تهویه کننده هوا : بله ، یکی از مهم ترین گام های استفاده از تهویه کننده هوا می باشد مخصوصا که در تمام طول شب باید روشن نگه دارید. چرا که پشه ها هیچ طاقت سرما را ندارند و از مکان های سرد اجتناب می کنن. بنابراین برای فراری دادن پشه ها در طول شب از تهویه کننده های هوا استفاده کنید و دمای اتاقتان را کاهش دهسد تا از پشه ها دور باشید.

4- حشره کش : یکی از مهم ترین گام ها استفاده از انواع حشره کش ها می باشد که برای در امان ماندن از هر گونه حشره می توانید در طول روز و شب از آن استفاده کنید.

5- خودتان را با لباس بپوشانید : خب ، در این مرحله اگر شما در یکی از گرمترین مناطق زندگی می کنید که بیشتر در معرض آسیب دیدن توسط حشرات هستید توصیه می شود که از لباس های آستین بلند استفاده نمایید و حتی در حین خواب آنها را بپوشید و به هیچ وجه در نیاورید که با این کار مطمئن می شوید که قسمت های محدودی از پوست در معرض آسیب دیده می باشد.

6- محل زندگی : محل زندگی شما از نظر آب و هوا قطعاً تاثیراتی دارد که اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید کمتر در معرض حشرات هستید ولی اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید بیشتر در معرض حشرات هستید و اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید مطمئن شوید که هیچ سوراخی برای ورود حشرات به خانه تان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

منافع درمانی قرص ضد مالاریای آرتمتر + لومفانترین

از فواید درمانی داروی مفلوکوئین چه می دانید؟

موارد مصرف داروی پلاکوئنیل و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا