دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض پماد مکوئینول 

آشنایی با مزایای درمانی پماد مکوئینول

مکوئینول (Mequinol) برای درمان هیپرپیگمانتاسیون بکار می رود. هیپرپیگمانتاسیون بیماری پوستی است که باعث می شود رنگ پوست تیره شده و لکه روی آن ایجاد شود. این عارضه می تواند در تکه های کوچکی از پوست رخ دهد. گاهی نیز بخش بزرگی از پوست یا کل بدن دچار افزایش رنگ پوست می شوند. این بیماری معمولا خطرناک نیست. اما می تواند نشانه دهنده وجود یک بیماری در بدن باشد.

لکه های تیره روی پوست تنها علائم هیپرپیگمانتاسیون هستند. این لکه ها می توانند در اندازه های مختلف باشند و در هر جایی از بدن ایجاد شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند تولید ملانین را افزایش دهد. با تولید بیشتر ملانین در پوست که مسئول ایجاد رنگ است، پوست نیز تیره می شود. اگر این تولید ملانین به صورت موضعی باشد، لک روی پوست ایجاد می شود.

یک علت شایع هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین در پوست است. ملانین یک رنگدانه است که رنگ پوست را تشکیل می دهد. این ماده توسط سلول های پوستی به نام ملانوسیت تولید می شود. چندین بیماری یا عوامل مختلف می توانند تولید ملانین را در بدن تغییر دهد.

طبق گفته محققان مرکز جامع سرطان دانشگاه نیومکزیک، بعضی از داروهای شیمی درمانی می توانند به عنوان یک عارضه جانبی، باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.بارداری نیز با افزایش تغییرات هورمونی می تواند باعث تولید ملانین در پوست برخی از زنان شود.بیماری های غدد درون ریز مانند بیماری آدیسون هم می تواند باعث اختلال در میزان انتشار هورمون شده و تولید ملانین را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند موجب افزایش ملانین شود.

مکوئینول یکی از داروهای تجویزی موضعی است که برخی از موارد هیپرپیگمانتاسیون را درمان می کند. این داروها معمولا حاوی هیدروکینون که یک نوع سفید کننده پوست است، می باشند. برای تاثیر گذاری دارو نیاز به چند ماه زمان می باشد. هیپرپیگمانتاسیون خطرناک نیست و معمولا نشانه ای از یک بیماری جدی نمی باشد. در بعضی موارد، لکه های تیره پوست در این بیماری به خودی خود محو می شوند. حتی اگر درمان های مطرح شده از جمله مصرف پماد مکوئینول نتواند لکه ها را معکوس کنند، می تواند جلو پیشرفت آن ها را بگیرد.

پماد

مکانیسم اثر مکوئینول

مکوئینول دیپگمانته کننده قوی‌تر و احتمالاً مؤثرتری از هیدروکینون می‌باشد. مکانیسم اثر آن ناشناخته باقی مانده است،‌ولی احتمالاً مربوط به مهار اکسیداسیون تیروزین و سایر محصولات متابولیک در سلول‌های ملانوسیت می‌باشد که بدین وسیله باعث مهار تولید ملانین می‌شود.

فارماکوکینتیک مکوئینول

4% فرآورده جذب و مقدار جذب شده به شدت متابولیزه و متابولیت‌های حاصله از طریق ادرار دفع می‌شود.

مصرف مکوئینول در دوران بارداری

مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

موارد منع مصرف مکوئینول

در صورت حساسیت مفرط به هر یک از اجزاء فرآورده،‌نباید از این فرآورده استفاده شود.

عوارض جانبی مکوئینول

سوزش، خارش پوست، قرمزی، هیپوپیگمانتاسیون، ترک خوردن اطراف بینی و زیر چشم و حساسیت مفرط از عوارض جانبی این دارو می‌باشند.

دارو

تداخلات دارویی مکوئینول

همزمان با فلوروکینولون‌ها، فنوتیازین‌ها، سولفونامیدها، تتراسایکلین‌ها، مدرهای تیازیدی، ترکیبات قابض، فرآورده‌های حاوی الکل، شامپوها و صابون‌های دارویی، موم، ترکیبات موبر و الکترولیز نباید از این دارو استفاده شود.

هشدار ها در رابطه با مکوئینول

1- از تماس دارو با چشم، دهان، بینی و غشاء‌های مخاطی، قسمت‌های آفتاب سوخته و زخم‌های باز جلوگیری شود.
2- از این فرآورده نباید برای رنگبری مژه و ابرو استفاده کرد.

توصیه های دارویی مکوئینول

1- اگر بعد از 2 ماه مصرف بهبودی مشاهده نشد، مصرف فرآورده باید قطع شود.
2- مصرف همزمان این دارو با پراکسیدها ممکن است باعث تیره شدن نواحی تحت درمان پوست شود.
3- برای جلوگیری از پیگمانتاسیون مجدد، در طول روز از فرآورده‌های ضد آفتاب استفاده شود.

شرایط نگهداری پماد مکوئینول

دارو را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

روشن کردن پوست تیره

روش های نوین برای سفید شدن پوست صورت

درمان های خانگی برای روشن کردن پوست

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا