دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض شربت لوراتادین

معرفی شربت لوراتادین

لوراتادین جزء داروهای آنتی هیستامین است که در بهبود عطسه, درمان آبریزش بینی, اشک چشم, کهیر, جوش پوستی, خارش بدن و دیگر علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می شود. همچنین این دارو در درمان کهیر و خارش پوست در افراد مبتلا به واکنش های پوستی مزمن نیز کاربرد دارد.

لوراتادین آنتی هیستامین جدیدی است که در مقایسه با اعضای دیگر این گروه، اثر خواب آوری کمتری دارد. لوراتادین به شکل قرص و شربت تولید می شود.

موارد مصرف شربت لوراتادین

مهمترین موارد مصرف این دارو رینیت آلرژیک (به منظور بهبود علائم نازال و غیر نازال) و کهیر مزمن ایدیوپاتیک می باشد.

مکانیسم اثر شربت لوراتادین

اثرات آنتی هیستامین این دارو به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده H-1 است . کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلو گیری از اثرات انقباضی هیستامین بر برونش ها در این بیماران باشد.

فارماکوکینتیک شربت لوراتادین

این دارو بعد از تجویزخوراکی سریعا ازدستگاه گوارش جذب می شود ودر مدت یک ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد.

درصورتیکه با غذا استفاده شود، فراهمی زیستی آن افزایش می یابد.این دارو در کبد توسط سیتوکروم P450 و ایزوآنزیمهای 3A4 و 2D6 متابولیزه می شود.

مهمترین متابولیت این دارو دز لوراتادین (Desloratadine) است که یک متابولیت فعال و قوی است. نیمه عمر لوراتادین، 28 ساعت بوده و حدود 98% به پروتئین های پلاسما متصل می شود.

لوراتادین و متابولیت آن در شیر ترشح می شوند ولی عبور آنها از سد خونی – مغزی ناچیز است. قسمت اعظم دارو بصورت متابولیت از طریق ادرار و مدفوع دفع می گردد.

زمان لازم برای شروع اثر ان 1-3 ساعت و طول مدت اثر آن حدود 24 ساعت است . متابولیسم دارو کبدی و به متابولیت فعال تبدیل می شود.

لوراتادین

مصرف لوراتادین در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه به نظر نمی رسد مصرف این دارو در دوران بارداری به جنین آسیب برساند, اما در صورت بارداری توصیه می شود قبل از مصرف قرص لوراتادین وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف لوراتادین در زنان شیرده, به کودک شیرخوار آسیب می رساند چرا که این دارو به درون شیر منتقل می شود. به همین دلیل به زنان شیرده توصیه می شود قبل از مصرف این دارو, وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهند.

ملاحظات غذایی شربت لوراتادین

برای جذب بهتر لوراتادین آن را 1 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از غذا میل نمایید. لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند. ممکن است پزشک شما مصرف برخی غذاها یا میوه ها را که سبب تشدید علایم آلرژی می شوند، ممنوع کند.

عوارض جانبی شربت لوراتادین

داروهاى شیمیایى بدون عوارض نیستند و از این رو باید احتمال بروز واکنش هاى عجیب و غریب را در هر فردى داد. اما پاره اى از این واکنش ها از احتمال بیشترى برخوردارند از این رو آن ها را به عنوان عوارض اصلى یک دارو در نظر مى گیرند اما در مورد لوراتادین مى توان به عوارض جانبى زیر اشاره کرد.

عوارض عصبى: این دسته از عوارض معمولا کمتر در مورد لوراتادین صادق است چرا که یکى از مهم ترین مزیت هاى لوراتادین به عنوان نسل جدید داروهاى ضدآلرژیک، این است که این دارو عوارض عصبى کمترى نسبت به سایر داروهاى این رده دارد.

در هر صورت واکنش هایى همچون سردرد، سرگیجه، خواب آلودگى بسیار خفیف، احساس خستگى و کسالت در پاره اى از افراد که حساسیت بیش از اندازه به این دارو دارند دیده شده است.

عوارض گوارشى: اگر بخواهیم در مورد عوارض گوارشى صحبت کنیم مى توانیم به مواردى همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکمى، یبوست، اسهال و مواردى از این قبیل اشاره کرد که البته این عوارض همچون عوارض عصبى زیاد نگران کننده نیستند و پس از مدتى برطرف مى شوند.

عوارض کبدی: کسانى که از بیمارى کبدى رنج مى برند احتمال دارد در مصرف این دارو دچار مشکل شوند چرا که متابولیسم این دارو کبدى است و بیماران کبدى دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب آلودگى هاى شدیدى مى شوند که در این خصوص باید با پزشک شان مشورت کنند.

توجه:در صورت بروز هر یک از علایم یا نشانه های زیر، مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: سرگیجه، اختلال بینایی، ضعف عضلانی یا خستگی غیرمعمول، تپش یا تندی ضربان قلب، احساس گرفتگی در سینه و اشکال در دفع ادرار.

تداخلات دارویی مهم لوراتادین

تداخل این دارو با داروهای تضعیف کننده CNS ناچیز است و به نظر می رسد اثر آن ها راتشدید کند. تجویز هم زمان داروهایی که آنزیم های کبدی مسئول متابولیسم لوراتادین را مهار می کنند یا خودشان به وسیله همین آنزیم ها متابولیزه می شوند، باعث افزایش سطح پلاسمایی لوراتادین می شوند.

این داروها عبارتند از: سایمتیدین، ضد قارچ های آزولآنتی بیوتیک های ماکرولیدی، کینیدین و فلوکستین. غذا جذب دارو را تا یک ساعت به تاخیر می اندازد ولی بر غلظت های حداکثر تاثیر ندارد.

شربت لوراتادین

هشدارها و موارد احتیاط در رابطه با شربت لوراتادین

  • اگر دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، به خصوص عوامل ضد افسردگی، اریترومایسین، کتوکونازول، داروهای آسم یا سرماخوردگی، شل کننده های عضلانی، داروهای ضددرد، داروهای آرام بخش یا خواب آور و ویتامین ها.
  • اگر مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستید یا سابقه ابتلا به این بیماری ها را دارید.
  • اگر قصد انجام عمل جراحی اعم از اعمال دندانپزشکی دارید.

نکات مهمی که باید در رابطه با شربت لوراتادین بدانید

  • لوراتادین بیماری شما را درمان نمی کند و فقط علایم شما را بهبود می بخشد.
  • سعی کنید حین درمان با لوراتادین از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. لوراتادین ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب گردد.
  • لوراتادین ممکن است روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • از مصرف الکل و سایر مشروبات الکلى همزمان با این دارو بپرهیزید که این عمل سبب مى شود متابولیسم دارو به هم بریزد و عوارض نامطلوبى به همراه داشته باشد.

شرایط نگهداری شربت لوراتادین

  • شربت لوراتادین را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید.
  • دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.
  • با گذشتن تاریخ اعتبار یا عدم نیاز به دارو، آن را دور بریزید.

لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد مصرف شربت کوآموکسی کلاو

با موارد مصرف شربت مینو ماگ ۸ درصد آشنا شوید

همه چیز در مورد شربت زینک پلاس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا