دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص نورم اسکین

قرص نورم اسکین یکی از داروهایی می باشد که برای درمان آکنه و جوش های بسیار شدید مورد استفاده قرار می گیرد و این دارو معمولا باید دو بار در روز و به مدت ۲۰ هفته مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید نتایج خوبی از آن دریافت نمایید. استفاده از این دارو می تواند برای برخی از شرایط خطرناک باشد از این رو بهتر است اطلاعات کاملی از این دارو داشته باشید.

قرص نورم اسکین و اطلاعات دارویی آن

استفاده از نورم اسکین در زمان بارداری بسیار خطرناک می باشد از این رو زمانی که از این دارو استفاده می کنید باید حتما از داروهای پیشگیری نیز استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است جنین شما دچار مشکلات شدیدی شود. استفاده از این دارو ساده ترین روشی می باشد که شما می توانید از آن برای درمان جوش ها و آکنه های خود استفاده نمایید. آکنه ندولار یکی از آکنه های شدید می باشد و می تواند پوست شما را تا حدود زیادی درگیر نماید.
این دارو در دسته رتینوئید ها قرار می گیرد و زمانی پزشکان را به شما پیشنهاد می دهد که داروهای دیگر هیچ تاثیر درمانی نداشته باشند و شما بهبودی را مشاهده نکنید. این دارو دارای نوعی ویتامین A می باشد و چربی های ترشح شده از سطح پوست را تا حدودی کاهش می دهد و به درمان آکنه ها کمک می نماید. نام های دیگر این دارو به زبان خارجی شامل Roaccutane،Accutane وIsotretinoin می باشد. این دارو را می توانید با نام های دیگر در ایران بیابید و این نام ها عبارت اند از :

قرص نورم اسکین

کپسول اورتان ۲۰ میلی‌گرم
ژل موضعی ایزوترکس ۰.۰۵% ۳۰ گرم
کپسول سوترت ۱۰ میلی‌گرم
کپسول ایزوترت هگزال ۲۰ میلی‌گرم
ژل موضعی ایزوتن ۰.۰۵%
کپسول دکوتان ۲۰ میلی‌گرم
کپسول رواکوتان ۲۰ میلی‌گرم
ژل موضعی ایزوترتینوئین ایران دارو ۰.۰۵%
کپسول ردوکار ۲۰ میلی‌گرم
کپسول آ – کنوترن ۲۰ میلی‌گرم (آکنوترن)
ژل موضعی رواکوتان ۰.۰۵%
کپسول رواکوتان زهراوی ۲۰ میلی‌گرم
کپسول مایع ایزوسوپرا ۱۶ میلی‌گرم
ژل روکاتینوئین ۰.۰۵%
کپسول نورم اسکین ۲۰ میلی‌گرم
کوراکنه جی ای ۲۰ میلی‌گرم (کور آکنه)
کپسول ژنیترت ۲۰ میلی‌گرم (ژنی ترت)

موارد استفاده از نورم اسکین

قرص نورم اسکین برای درمان آکنه های کیستیک شدید توصیه می شود و تاثیرات بسیار خوبی بر روند درمانی دارد با این حال دارای عوارض بسیار شدیدی می باشد و بهتر است زیر نظر متخصص از آن استفاده کنید. معمولا این دارو را زمانی به شما می دهند که داروهای دیگر مانند تتراسایکلین، کلیندامایسین، بنزوئیل پراکسید و … بر روی درمان جوش ها و اکنه های شما تاثیری نداشته اند.

کاربرد قرص نورم اسکین

نکات استفاده از این دارو

زمانی که می خواهید از این دارو استفاده کنید نیاز است تا یکسری نکاتی را بدانید تا بتوانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و نتیجه خوبی دریافت نمایید.

این دارو باید به مدت ۲۰ هفته استفاده شود.
میزان استفاده از این دارو توسط پزشک مشخص می گردد.
این قرص را باید حتما با یک لیوان پر آب بخورید.
تا ۱۰ دقیقه بعد از خوردن این دارو دراز نکشید.
این دارو را باید به صورت مرتب مورد استفاده قرار دهید.
زمانی که دارو را با غذا میل کنید مشکلات کم تری برای شما ایجاد خواهد شد.
از خرد کردن و شکستن قرص ها خودداری نمایید.

دز های مورد استفاده

استفاده از این دارو نباید سر خود باشد زیرا ممکن است عارضه های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد از این جهت اگر می خواهید از این دارو استفاده کنید باید پزشک با توجه به میزان آکنه ها و جوش های پوستی شما میزان آن را تعیین نماید در غیر این صورت به هیچ عنوان نباید خودسرانه از این دارو استفاده کنید. این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع می باشد اما افراد بزرگ تر می توانند به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود به میزان ۰.۵ الی ۱ میلی گرم از این دارو را مورد استفاده قرار دهد.

فواید قرص نورم اسکین

اشکال دارویی

این دارو همانند سایر داروهای شیمیایی دارای اشکال متفاوتی می باشد و شما می توانید آن را در سه نوع قرص،کپسول و ژل تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

عوارض جانبی قرص نورم اسکین

این دارو همانند سایر داروهای شیمیایی دارای انواع عارضه های متفاوت می باشد و عارضه های این دارو را می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود. در ادامه عارضه ها را در چند دسته برای شما بررسی می کنیم.
این عارضه ها در بسیاری از افراد رخ می دهد و باید حواستان باشد که هر زمانی که آن ها را مشاهده کردید باید به یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید و تا زمانی که به دکتر خود مشکل را نگفته اید باید این دارو را قطع نمایید. این عارضه ها عبارتند از :

خشک شدن دهان
تورم پلک ها
تورم لب ها
خونریزی بینی
ناراحتی های معده
نازک شدن مو ها
سوزش و خارش و قرمز شدن چشم ها

این عارضه ها برای همه ایجاد نمی شود و زمانی که با آن ها مواجه شدید سعی کنید سریعا خود را به یک متخصص برسانید و از او در این زمینه کمک بگیرید. این عارضه های جدی عبارتند از :

عوارض قرص نورم اسکین

تغییرات خلقی
سوزن سوزن شدن دستان
درد در کمر و مفاصل
بلع دردناک
پوسته پوسته شدن کف دست و پا
سردرد شدید
تغییرات بینایی
صدای زنگ در گوش
کاهش شنوایی
درد در سینه
ادرار تیره
اسهال شدید
بثورات پوستی
خارش و تورم شدید
سبک شدن سر و سرگیجه
مشکلات تنفسی

نکات مهم : اگر از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید تاثیر آن بسیار کم تر می باشد و عارضه هایی که ایجاد می کند بیش تر خواهد بود.
اگر این دارو را به صورت ناگهانی قطع کنید هیچ عارضه جانبی برای شما ایجاد نمی کند ولی اگر به صورت کم کم این دارو را کنار بگذارید بهتر است.
قرص نورم اسکین برای مردان هیچ تاثیر بدی ندارد و روی باروری آن ها اثری نمی گذارد و تنها مشکلی که ایجاد می کند و بسیار نادر می باشد اختلال در نعوظ می باشد.

تداخلات دارویی نورم اسکین

تداخلات دارویی نورم اسکین

قرص نورم اسکین مانند سایر داروهای شیمیایی دارای یک سری تداخلات دارویی می باشد از این رو بهتر است سعی کنید با آن ها آشنا بوده و در نهایت تا جایی که می توانید از آن ها پیشگیری نمایید. این تداخلات دارویی عبارت است از :

کلر تترا سایکلین
دموکسایکلین
دزوژسترل
دینوژست
داکسی سایکلین
اراواسیکلین
اوماداسایکلین
استرادیول
دروسپیرنون
اتینیل استرادیول
اتونوژسترل
مدروکسی پروژسترون
ژستودن
لوونورژسترول
مکلوسایکلین
اتینودیول
مسترانول
مینوسیکلین
متاسیکلین
نومژسترول
نورتیندرون

ممنوعیت های مصرفی

این دارو دارای عارضه های بسیار زیادی می باشد از این رو بهتر است قبل از مشورت با پزشک از آن استفاده نکنید. این دارو همانند بسیاری از داروها دارای ممنوعیت های استفاده می باشد و یک سری از افراد نباید از آن استفاده کنند. این ممنوعیت ها عبارتند از :

داشتن افسردگی و بیماری های روانی
آسم
بیماری های کبدی و کلیوی
دیابت
بیماری های قلبی و عروقی
پوکی استخوان
اختلالات خوردن
داشتن آلرژی غذایی
اختلالات روده
بارداری
شیردهی

 نورم اسکین

احتیاط های مصرفی نورم اسکین

قرص نورم اسکین یکی از داروهای بسیار خاص برای درمان آکنه می باشد و چون دارای عارضه های بسیاری می باشد از این رو باید حواستان به احتیاط های مصرفی آن نیز باشد در غیر این صورت ممکن است نتوانید به درستی از این دارو استفاده کنید و مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد شد.

یادتان باشد که قبل از استفاده از این دارو خانم ها حتما باید آزمایش بارداری بدهند در غیر این صورت آسیب های جدی به جنین آن ها وارد خواهد شد.
در زمانی که از این دارو استفاده می کنید حواستان باشد که دیگر نمی توانید مکمل ها را مورد استفاده قرار دهید زیرا میزان ویتامین A در بدن به شدت افزایش یافته و یک سری مشکلات دیگری را ایجاد می کند.
۳۰ روز بعد از ترک این دارو می توانید خون بدهید در غیر این صورت نمی توانید این کار را انجام دهید.
این دارو می تواند منجر به خشک شدن دهان شود از این رو نیاز است تا از آدامس های قندی برای پیشگیری از این مورد استفاده کنید.

قرص نورم اسکین در شیردهی

روی این دارو تحقیقات زیادی انجام نشده است و هنوز مشخص نیست که این دارو می تواند بر روی شیر مادر تاثیر داشته باشد یا خیر با این حال چون عوارض استفاده از این دارو زیاد می باشد باید سعی کنید داروهای مشابه و این دارو را در زمان شیردهی استفاده نکنید تا مشکلی برای شما و نوزاد شما ایجاد نگردد.

خطر مصرف زیاد نورم اسکین

اور دز با این دارو

اگر این دارو را بیش از دز مصرف شده مورد استفاده قرار دهید ممکن است شرایط بدی برای شما ایجاد گردد. در صورتی که این کار را انجام داده اید با مشاهده هر یک از نشانه هایی که در ادامه برای شما بیان می شود باید به پزشک مراجعه نمایید. نشانه های اور دز با این دارو عبارت است از :

سردرد شدید
سرگیجه
استفراغ
درد در معده
گر گرفتن صورت
سوزن سوزن شدن پوست صورت
تورم و ترک خوردن لب ها
کاهش تعادل
کاهش هماهنگی بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا