دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

جاذبه های شهرستان نور در مازنداران

نور نام یکی از شهر‌های زیبای مازندران می‌باشد که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبایی را در خود جای داده است. «سولده» نامیست که هنوز محلی‌های قدیمی این شهر زیبا را به این نام صدا می‌زنند. نام کنونی این شهر از رودخانه‌ای به همین نام که رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرید و به هراز می‌رسد گرفته شده است.

جاذبه های گردشگری نور

آبشار آب‌ پری شهر نور

این آبشار زیبا که در نزدیکی شهر رویان مازندران قرار دارد داستان عجیبی را در لا به لای سنگ‌ها و قطرات آب خود پنهان کرده است، گفته می‌شود هر مسافری که از گردنه‌های این آبشار گذر می‌کرده است، اصواتی عجیب و خوفناک می‌شنیده است و از همین جهت تصور می‌کرده که جن‌ها و پری‌ها در این آبشار سکنا گزیده‌اند و به همین جهت نام این آبشار را « آبشار آب پری» نامیده‌اند.

البته امروزه و به دلیل فرسایش‌هایی که در طی سال‌ها به وجود آمده است این آبشار شباهت چندانی به تمامی آبشار‌هایی که دیده‌اید ندارد.

آبشار سیسنگان شهرستان نور

اگر طبیعت‌گرد هستید این آبشار زیبا را که در یکی از تاریخی‌ترین مکان‌های مازندران قرار دارد را از دست ندهید. برای اینکه بتوانید راه اصلی این آبشار را بیابید ابتدا باید شهر کجور وارد جاده معدن زغال سنگ شوید، سپس به کمک تابلوهای راهنما از مسیر مالرو عبور کنید.

آبشار

دریاچه الیمالات نور

درست در دل جنگل، جایی که هیچ کس فکرش را نمی‌کند، دریاچه‌ای رویایی به نام «الیمالات» قرار دارد. این دریاچه زیبا که در ۸ کیلومتری شهر زیبای نور قرار گرفته است، از آن دست جاذبه‌های گردشگری است که اگر به مازندران سفر کرده‌اید و از آن دیدن نکردید نصف امرتان را از دست داده‌اید. از امکانات این دریاچه الیمالات نگویم برایتان که از سوپر مارکت گرفته تا ماهیگیری را داراست. بهای ورودی به این دریاچه زیبا نیز بسیار اندک است.

کلیسای آنتوان مقدس نور

کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی “هایکاشن” واقع در فاصله بین شهرهای نور و علمده استان مازندران واقع است. کلیسا توسط ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده و کار ساختمان آن در 1974 میلادی به اتمام رسیده است.

دیوارهای خارجی کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است. کلیسا دارای پلانی بشکل هشت ضلعی است که بر روی بعضی از اضلاع آن یک جفت نورگیر کم عرض تعبیه شده است. کلیسا بر روی صفه ای به ارتفاع پنج متر قرار داده شده است و برای ورود به آن پلکانهایی در مقابل ناقوسخانه کلیسا ساخته شده است.

ساحل دریای نور

طول خط ساحلی در شهر نور، حدود ۲۳ کیلومتر است؛ که به دلیل دارا بودن ساحل ماسه ای، کم عمق، حرارت مطلوب، آب با املاح پایین، ساحل سازی مناسب، ایجاد طرحهای مناطق شنای امن برای خانمها و آقایان و امکانات رفاهی، هر ساله در فصل تابستان مسافران زیادی را مجذوب خود مینماید!

جنگل

پارک جنگلی کشپل نور

درختان تنیده و گره خورده درهم چنان به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، گویی تکه‌ای از بهشت در این پارک قرار دارد. برای بازدید از این پارک جنگلی زیبا باید در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصل ۲/۵ کیلومتری از چمستان پیش بروید.

بقعه آقاشاه بالو زاهد- نور

این بقعه، در ۳ کیلومتری شرق چمستان قرار گرفته است. شهر چمستان، در ۱۵ کیلومتری شرق نور واقع شده و مسیر آسفالته آن از داخل شهر نور آغاز و پس از عبور از مسیری زیبا به چمستان رسیده و بعد از طی ۱۵ کیلومتر به شهر چمستان، خاتمه میابد. (بقعه مذکور در ضلع شمالی و مجاور با جاده واقع است.)

آقا شاه بالو، از عرفای اواخر قرن ۷ و اوایل قرن ۸ هجری قمری و مرشد شیخ حسن جوری، چهره اصلی نهضت سربداران خراسان، در عهد حکومت مغولان میباشد؛ بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئینات کاشیکاری بر روی مرقد آقا شیخ بالو زاهد، بنا شده؛ که از آثار مهم تاریخی مازندران محسوب میشود.

قلعه پولاد بلده شهرستان نور

بر روی ارتفاعات شمالی مشرف بر شهر بلده، یک قلعه عظیم مشاهده میشود؛ که از معروفترین و بزرگترین قلعه های به جای مانده در شمال ایران می باشد. این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر و مسکونی بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرتهای محلی آن روز ایران، بشمار میرفت.

پارک جنگلی نور

در کیلومتر ۵ نور به محمودآباد و در شرق نور با مساحت حدود ۴۰۰۰ هکتار از اوایل دهه ۵۰ شمسی مـورد بهره برداری، واقع شده. “پارک جنگلی نور از نظر وسعت یکی از بزرگترین پارک های خاور میانه میباشد”. انواع گونه های جنگلی مانند: افرا، ممرز، توسکا، انجیلی و … در آن پیدا می گردد. رستوران مجهز و زیبا، آلاچیق های متعدد چوبی، پارک های بازی کودکان، مسجد، زمین های ورزشی، از جمله امکاناتی میباشد؛ که آن را به یکی از تفرجگاههای مهم شمال ایران بتبدیل نموده است. در ابتدای ورودی غربی پارک، که از جاده اصلی نور محمودآباد جدا می گردد، سردر زیبای سنگی با ویژگی های معماری و پوشش چوبی ساخته شده که دیدنی و جذاب می باشد!

دریاچه

بقعه سلطان احمد بلده در شهرستان نور

در داخل شهر بلده، در دامنه کوه قرار گرفته و دومین بنای مرتفع شهرستان نور می باشد؛ گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ است. در حد فاصل گنبد و بدنه نیز، نورگیرهایی طراحی شده و طاق نماهایی نیز اطراف آن را تزیین کرده اند مزین نموده اند؛ دور کمر آنها حلقه زده است. کتیبه ای به خط کوفی قرار دارد، که دوبار نام حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) را منقوش نموده اند. کتیبه چوبی روی صندوق، نام شیخ احمد نوری و تاریخ ۱۱۰۲ هجری قمری را دارد.

آبشار حرام او نور

یکی دیگر از آبشارهای زیبای ایران زمین که در ۵ کیلومتری شهر نور قرار دارد،‌ «آبشار حرام او» است. محلیان این منطقه معتقداند، این آبشار که با آبشار «آب پری» فاصله‌ی بسیار کمی دارد خاصیتی درمانی دارد.

شاید برای شما جالب باشد که معنی واژه‌ی حرام در گویش مردمان طبرستان به معنای مقدس است و این آبشار به خاطره امامزاده‌ای که در بالای این آبشار قرار دارد به این نام مشهور شده است.

روستای یوش شهرستان نور

یوش از آن دسته از روستاهای تاریخی است که که از دیدنش سیر نمی‌شوید، اگر بخواهیم به طور دقیق درباره‌ی نام این روستا جستجو کنیم، تنها منبع موجود دهخدا است، وی این واژه را به ای صورت معنی کرده است: «یوش» به معنای تاریکی و تیرگی است و از آن جهت بر روی این روستا نام گذاری شده است زیرا هنگام غروب، درست در زمانی که خورشید با آسمان وداع می‌کند بخش عظیمی از این روستا را سایه فرا می‌گیرد و بخشی دیگر هنوز روشن است.

لازم به ذکر است یکی از دلایل مشهور شدن این روستا، وجود خانه‌ی زیبای «نیما یوشیج» است که همچون نگینی ارزشمند در این روستا می‌‌درخشد.

فیل سنگی نور

افسانه‌ای دست به دست چرخیده و در تار و پود مردم لاویج نور نسبت به این سنگ عظیم فرو رفته و آن افسانه حاکی از آن است که: روزی فیلی سیاه و عظیم الجثه به روستای لاویج حمله می‌کند و باعث آزار و اذیت اهالی این روستا می‌شود، امام حسن مجتبی(ع) که به این دیار سفر کرده بودند، با عصای خود اشاره‌ای به فیل می‌کنند و این فیل هندوستانی تبدیل به سنگی سیاه می‌شود.

آبشار ونوش نور

مجموعه آبشار‌های روح انگیز ونوش که در جنوب روستای زیبای ونوش قرار دارد به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد صخره نوردان به شمار می‌آید. از میان آبشارهایی که در این منطقه یافت می‌شود ۳ آبشار از معروفیت بیشتری برای کوهنوردانی که خواهان تجربه فرود‌های فنی هستند برخوردار است. آبشارها به ترتیب ۱۵، ۴۰ و ۱۵ متر ارتفاع دارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد

آشنایی با مناطق دیدنی جزیره هرمز رنگین کمان ایران

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا