دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی منطقه ۲۲ تهران

جاذبه های منطقه 22 تهران

منطقه 22 تهران از لحاظ موقعیت شهری در شمال غربی شهر تهران قرار دارد و از شمال در همسایگی بزرگراه شهید خرازی و از جنوب در مجاورت بزرگراه شهید فهمیده یا همان بزرگراه تهران – کرج قرار دارد. از آن سو در غرب منطقه 22 به بزرگراه آزادگان منتهی می‌شود و در شرق منطقه 5 آن را محدود می‌کند. علاوه بر آن بزرگراه شهید همدانی از میان آن عبور می‌کند. بنابراین بهتر است که بگوییم که این منطقه در محاصره‌ی راه‌ها و بزرگرارهای اصلی قرار دارد. این منطقه به علت وجود مناطق درختکاری جنگلی دارای آب و هوای مطلوب بوده و لذا به عنوان ریه تهران از آن نام برده می‌شود. برج های بلند از دیگر ویژگی‌های این منطقه از تهران است.

مساحت این منطقه حدود ۶۲۰۰ هکتار است که از این مساحت حدود ۱۳۰۰ هکتار متعلق به فضای سبز می‌باشد. میانگین ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۳۴۰ متر می‌باشد.

منطقه 22 شهرداری تهران به دلیل ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت خود در پهنه پایتخت ، به عنوان منطقه ای مستعد قطب گردشگری شناخته شده و چشم انداز آینده آن بر این اساس استوار شده است.

تهران

شهرک های شاخص منطقه ۲۲ تهران

  • شهرک راه آهن
  • شهرک صدرا
  • شهرک شهید باقری
  • شهرک امید دژبان
  • شهرک نمونه سپاه
  • شهرک آزادشهر و پیکان‌شهر
  • شهرک دانشگاه صنعتی شریف
  • شهرک امام رضا چیتگر
  • شهرک صیاد شیرازی
  • شهرک آسمان
  • شهرک یاس

اماکن شاخص منطقه 22 تهران

هر ساختار شهری ماندگار و در حال پیشرفت نیاز به هویت و بافت مشخص و منحصر به فرد خود دارد، گرچه این هویت، جزئی از کل محسوب می گردد،‌اما همواره نیاز به تفکیک ماهوی و بصری آن از دیگر نقاط یک شهر احساس می شود. از این جهت منطقه ۲۲ را می توان یکی از مناطقی دانست که با وجود ساختار جوان خود و در ایتدای راه، دارای عناصری است که هویت آن را تشکیل می دهند. جدای از ماهیت تجاری – مسکونی منطقه، این بخش از تهران مکان های شاخصی را در خود جای داده است که هر یک به تنهایی می توانند هویت یک شهر را تحت تاثیر خود قرار دهند. در بخش قبل اندکی درباره فضای سبز منطقه گفتگو شد بنابراین از تکرار دوباره آن خودداری می کنیم. اما ذکر موارد زیر در باب این شاخص ها ضروری به نظر می رسد:

  • مجموعه فرهنگی ورزشی آزادی
  • مجموعه تفریحی آبشار تهران
  • دریاچه شهدای خلیج فارس
  • بوستان جوانمردان
  • مجموعه تجاری تفریحی هزار و یک شهر

منطقه 22

جاذبه‌های گردشگری منطقه 22

زیر ساخت‌های شهری

منطقه 22 تهران با مساحت 5881 هکتار از4 ناحیه تشکیل شده ست و طبق سرشماری سال 1390 تقریبا 128 هزار نفر جمعیت دارد. محله های آزادشهر – پیکان شهر، دهکده المپیک، زیبا دشت، شهرک دژبان، شهرک راه آهن، شهرک شهید باقری، شهرک صنعتی شریف و همت غرب محله‌های منطقه 22 تهران را تشکیل می‌دهند. قیمت هر متر مربع زمین در منطقه 22بین 3میلیون تومان و 5 میلیون تومان است.

ایستگاه‌های مترو استادیوم آزادی و ورد آورد در مسیر مترو تهران به کرج کمک بسیار زیادی برای جا به جایی ساکنین منطقه 22 در سطح تهران می‌کنند.

منطقه 22 تهران از نگاه گردشگری

پارک چیتگر

بوستان جنگلی چیتگر از دیرباز یکی از فضاهای سبز وسیع تهرات و نکانی برای گذراندن اوقات فراغت بوده است. این پارک با پوشش گیاهی مناسب خود و امکاناتی همچون پیست دوچرخه سواری فضای مناسبی را در منطقه 22 برای شهروندان تهرانی فراهم کرده است.

دریاچه مصنوعی چیتگر

در این ناحیه دریاچه‌ی مصنوعی شهدای خلیج فارس که با نام چیتگر شناخته شده است به بهره برداری رسیده است که فضای بسیار مناسبی را برای شهروندان تهرانی فراهم کرده است.

مجتمع باند لند

به تازگی مجتمع تجاری بام لند که شامل فضاهای تجاری، رستوران‌ها و کافه‌های متعددی‌ست در اطراف دریاچه چیتگر احداث شده است که علاوه بر مزایای تجاری خاص خود، به خاطر معماری خاص خود منظره‌ی زیبایی را به خصوص در شب ایجاد می‌کند.

باغ ملی گیاه شناسی

باغ ملی گیاه شناسی که در فضایی وسیع به نمایش گونه‌های گیاهی بومی و غیر بومی می‌پردازد و در فصول مختلف سال به خاطر زیبایی‌هایی چشمگیر خود پذیرای هزارن بازدید کننده است نیز در منطقه 22 واقع شده است.

مجموعه ورزشی آزادی

علاوه بر تمام اینها مجموعه فرهنگی ورزشی آزادی تهران که همزمان با بازی‌های آسیایی در سال 1353 به بهره برداری رسید یکی از مکان‌های شاخص این بخش از تهران است. استادیوم زیبای یک‌صد هزار نفری آزادی که همه ساله در آن رویدادهای ملی و بین المللی زیادی انجام می‌شود، مهم‌ترین بخش از این مجموعه است.

دریاچه

مراکز درمانی منطقه 22 تهران

بیمارستان‌ روانپزشکی ایرانیان و بیمارستان ترتیا در منطقه 22 با امکانات تخصصی و فوق تخصصی خود به بیماران و ساکنین این منطقه خدمات رسانی می‌کنند. علاوه بر این دو بیمارستان چندین درمانگاه تخصصی هم در منطقه 22 فعال هستند که از آن جمله می‌توان به درمانگاه ترک اعتیاد زیتون طلایی، درمانگاه جراحی محدود و سرپایی ارم، درمانگاه حضرت قائم و در مانگاه حضرت قائم اشاره کرد.

مراکز فرهنگی منطقه 22 تهران

فرهنگسرای تهران و فرهنگسرای مترو از مراکز فعال فرهنگی منطقه 22می‌باشد که در کنار سایر خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های منطقه در حال ارائه خدمات فرهنگی می‌باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه ۵ تهران

معرفی دشت ارژن و دریاچه پریشان از مناطق دیدنی شیراز

زیباترین مناطق دیدنی آلمان به انتخاب گردشگران

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا