دسته‌بندی نشده

مقدار مورد نیاز و نقش مهم (Vitamin D ، D۳) در سلامت کودکان

ویتامین D ، D۳ در کودکان

تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. بچه‌ها از بدو تولد تا شش ماه به غیر از شیر مادر هیچ نیاز دیگری ندارند، اما باید ویتامین D بدن‌شان تامین شود.

در کشورهای اروپایی و غربی به تنهایی قطره ویتامین D دارند، اما در کشور ما باید ویتامین D را تحت عنوان قطره AD یا مولتی‌ویتامین به بچه‌ها بدهیم.

بچه‌ها قطره AD را خیلی بهتر از مولتی‌ویتامین تحمل می‌کنند، چون از بوی قطره‌های مولتی ویتامین خوششان نمی‌آید. از میان قطره‌های AD نیز بعضی چرب‌تر و برخی آبکی‌ترند. سعی کنید نوع آبکی‌تر که بهتر تحمل می‌شود را تهیه کنید.

روزانه باید ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D به بچه‌ها برسد. پس برای این حتما و حتما نوع ایرانی قطره را تهیه کنید که در یک سی‌سی از آن این میزان وجود دارد (چه مولتی‌ویتامین و چه قطره AD) انواع خارجی را که به صورت شربت هستند، باید حدود ۱۰ تا ۱۵ سی‌سی به بچه‌ بدهید تا شاید این مقدار ویتامین D تامین شود.

یادتان باشد با این کار نسبت ویتامین‌ها را در بدن بچه به هم می‌زنید. اگر ویتامین A زیاد باشد، در طولانی‌مدت فشار داخل جمجمه بچه زیاد می‌شود و به او آسیب می‌رسد.

در ادامه شما همراهان عزیز میتوانید به ادامه ی این مباحث بپردازید :

  1. نقش ویتامین دی
  2. مقدار مورد نیاز ویتامین دی در کودکان
  3. نقش ویتامین D3 در سلامت کودک و نوزاد
  4. مدت زمان مصرف ویتامین D3 در کودکان و نوزادان

ویتامین D چیست ؟

این ویتامین، ترکیبیست که هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، به طور طبیعی، در بدن تولید می شود.

دو نوع از این ویتامین وجود دارد:

  1. ویتامین D3 که کولکالسیفرول (cholecalciferol) نیز نامیده می شود
  2. ویتامین D2 که به عنوان ارگوکلسیفرول (ergocalciferol) نیز شناخته می شود

ویتامین D3 در داخل بدن تولید می شود. ترکیبی در پوست به نام 7-dehydrocholesterol نور خورشید را جذب کرده و پیش ویتامین D3 را تشکیل می دهد. این ماده از طریق جریان خون به کبد و سپس کلیه ها برای پردازش بیشتر منتقل می شود. سپس آن را به ویتامین D فعال تبدیل می کند.

گیاهان و قارچ ها ویتامین D2 را در معرض نور خورشید سنتز می کنند. ویتامین D2 معمولا در مکمل ها وجود دارد، گرچه مکمل های ویتامین D3 نیز وجود دارد. ویتامین D2 مانند ویتامین D3 باید از طریق همان واکنش های بیوشیمیایی، برای تبدیل به ویتامین D فعال تبدیل شود.

ویتامین D در کودکان

ویتامین d3 برای نوزاد

در اینجا به شما می گوییم که چگونه این ویتامین به حفظ سلامتی کودک شما کمک می کند:

استخوان های قوی

شاید اصلی ترین مزیت این ویتامین در بدن باشد. بدن به مقدار کافی از این ویتامین برای حفظ فسفر و کلسیم مورد نیاز در استخوان ها نیاز دارد. اگر در رژیم غذایی کودک، میزان این ویتامین کم باشد، بدن کلسیم و فسفر را از طریق ادرار دفع می کند. این امر می تواند به کمبود این عناصر در بدن منجر شود.
فعالیت های متابولیکی را پشتیبانی می کند:

بدن برای انجام چند فعالیت متابولیکی نیاز به سطح کافی کلسیم و فسفر دارد. این ویتامین برای شما این اطمینان را حاصل می کند که بدن ذخایر سالم و کافی از این مواد مغذی را حفظ می کند.

ایمنی قوی

این ویتامین باعث افزایش ایمنی ذاتی بدن و به حداقل رساندن شانس ابتلا به بیماری های خودایمنی می شود.

نقش ویتامین D در تولید انسولین

ویتامین نقش مهمی در ترشح انسولین توسط پانکراس دارد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین دِ می تواند منجر به کاهش تولید انسولین شود.

نقش اساسی در تنظیم فشار خون

در حالی که نوزادان ممکن است که در خطر ابتلا به فشار خون بالا نباشند، اما خوب است که ویتامین دِ لازم را به میزان کافی در اختیار آنها بگذارید، زیرا به تنظیم فشار خون کمک می کند.

اگر بدنتان مقدار کافی از این نوع ویتامین را دریافت کند قادر به انجام تمام این عملکردها خواهد بود.

در زیر توصیه های تغذیه ای (RDA) در مورد میزان ویتامین دِ لازم برای نوزادان و کودکان نوپا در واحد میلی گرم در روز (μg / day) و معادل آن در واحدهای بین المللی (IU / day) ذکر شده است:

Vitamin D in IU/DAY Vitamin D in MG سن
400 10 0-6 ماهه
400 10 6-12 ماهه
600 15 1-3 ساله

RDA ویتامین دِ برای نوزادان و کودکان نوپا متفاوت است، اما برای پسران و دختران یکسان است. اگر کودک به طور مداوم RDA این نوع ویتامین را از دست بدهد، می تواند منجر به پیامدهای ناخواسته در بدن او شود.

ویتامین D در کودکان

نقش ویتامین d برای نوزاد

منابع غذایی غنی از ویتامین D

غذاهای زیر منبع خوبی از این نوع ویتامین هستند:

  • غذاهای غنی شده از ویتامین: غلات و حبوبات،کراکر برای کودکان نوپا، فرمولا
  • ماهی چرب: ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال خالی
  • تخم مرغ: به خصوص زرده تخم مرغ
  • شیر حاوی ویتامین D: شیر گاو یا بوفالوی غنی شده با این ویتامین

غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و شیر گاو تنها بعد از 12 ماهگی باید مصرف شوند. پس چگونه نوزادانی که کمتر از یک سال دارند و از شیر مادر تغذیه می کنند، این ویتامین را دریافت کنند .

چگونه می توانید Vitamin D را برای نوزادان کمتر از شش ماه فراهم کنید ؟

در اینجا دو منبع مهم از این ویتامین برای نوزادان زیر یک سال که نمی توانند غذاهای غنی از این نوع ویتامین مصرف کنند و نوزادان زیر شش ماه که نمی توانند از چیزی جز شیر مادر تغذیه کنند، وجود دارد:

  1. قطره: متخصصان پزشکی معتقدند که نوزاد باید چند روز پس از تولد استفاده از قطره این ویتامین را شروع کند. برای تمام نوزادان، مکمل این ویتامین از زمان تولد تا 12 ماهگی، اجباری است. قطره های این ویتامین با استفاده از قطره چکان داده می شود و حاوی 400واحد RDA از این نوع ویتامین است. این مکمل ها معمولا به صورت ویتامین D2 یا D3 سنتز شده و در شرایط آزمایشگاهی استریل می شوند.
  2. فرمولهای غنی شده از این ویتامین: تمام پودرهای فرمولا با حداقل 400 واحد از این ویتامین غنی می شوند. اگر کودک شما روزانه 32oz) 946.3ml) بخورد، میزان لازم ویتامین خود را از فرمولا دریافت می کند و نیازی به مکمل ندارد.

از آنجا که قطره های ویتامین، منبع اصلی این ویتامین برای نوزاد شما هستند، باید بدانید که راه درست استفاده از آنها چیست.

ویتامین D در کودکان

مقدار نیاز ویتامین D در کودکان

عوامل خطرزایی که احتمال کمبود ویتامین D را افزایش می دهند چه هستند ؟

عوامل زیر باعث افزایش شانس ابتلا به کمبود این ویتامین می شود:

  1. دریافت نور خورشید کم در روز: تنها عامل خطرساز اصلی کمبود ویتامین د، سپری کردن زمان ناکافی در برابر نور خورشید است. نوزادانی که نور خورشید کافی دریافت نمی کنند، سطح ویتامین دِ کمتری در بدنشان دارند. شما ممکن است که نتوانید نوزادان خود را برای زمان زیادی در معرض نور شدید خورشید قرار دهید، اما نوزادان و کودکان نوپای بزرگتر قطعا می توانند زمان بیشتری را در زیر نور خورشید صرف کنند.
  2. رنگ پوست: افرادی که دارای پوست تیره تر هستند نسبت به باقی افراد، تمایل به دریافت ویتامین کمتری از نور خورشید دارند.
  3. تغذیه انحصاری از شیر مادر: طبق تحقیقات آکادمی آمریکایی مرتبط با کودکان، شیر انسان دارای مقادیر کمی از این ویتامین است. این بدان معنی است که خطر کمبود در نوزادانی که تنها با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر است.

خبر خوب این است که می توانید از کمبود این ویتامین جلوگیری کنید.

تا چه مدت نوزادان به قطره ویتامین D نیاز دارند ؟

این قطره ویتامین تا سن 12 ماهگی اجباری است ، مگر اینکه نوزادان مقدار 32oz (946.3ml) فرمولا را در روز مصرف کنند.

قطعا نوزادانی که توسط شیر مادر تغذیه می شوند نیاز به مکمل دارند. هنگامی که کودک شما بیش از 12 ماه دارد، می تواند از شیر گاو غنی شده با این ویتامین استفاده کند یا حتی می توانید خوراندن فرمولای غنی شده از ویتامین را ادامه دهید.

اگر کودک RDA خود را از مواد غذایی غنی شده با این نوع ویتامین دریافت می کند، می توانید استفاده از قطره را متوقف کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا