دسته‌بندی نشده

معرفی مناطق دیدنی شمال در پاییز 

جاذبه های گردشگری شمال در پاییز

شمال در پاییز با هوای خنک و غیرشرجی بی نظیر است که حتما باید آنرا امتحان کنید . فصل پاییز جنگل‌های شمال را به رنگ‌های فوق‌العاده‌ای درمی‌آورد که حتما باید از آنها بازدید کنید. اما در این فصل مقاصد بی‌شماری وجود دارند که شاید سفر به تمامی آنها در طول یک فصل کار غیر ممکنی باشد.

وقتی که پای سفر و گردش به میان می‌آید و به سفر در فصل‌های مختلف فکر می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر مکانی حداقل در یک فصل در زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین زمان خود قرار دارد و البته شناخت این مکان‌ها و زمان‌ها برای دوستداران سفر بسیار مهم است.

به این نکته اشاره کنیم که مهر و آبان، دو ماه از بهترین زمان های سال برای سفر هستند. در این ماه ها بیشتر شهرهای ایران زمان مناسبی برای سفر هستند، بنابراین فرصت را غنیمت شده و برای سفری خاطره انگیز برنامه ریزی کنید

اولسبلنگاه در شمال کشور

برای تماشای زیبایی پاییز شمال کشور این روستا یکی از بهترین مکانها محسوب می‌شود. روستای ییلاقی اولسبلنگاه محل کوچ مردم محلی است پاییز شمال ایران. مردم این منطقه در فصول بهار و تابستان به این دهکده زیبا کوچ می‌کنند. مردم روستای زیبای اولسبلنگاه همچنان در مقابل ساخت بناهای سنگی مقاومت کرده و از سازه‌های چوبی برای محل سکونت خود استفاده می‌کنند. زیبایی روستای اولسبلنگاه زمانی چشم نوازتر می‌شود که صبح خیلی زود مهمان این طبیعت زیبا باشید. در هنگام صبح ابرها به قدری پایین می‌آیند که گویی روی ابرها راه می‌روید. تماشای طبیعت مسحور کننده روستا، پیاده‌روی، اسب سواری، نیسان سواری و دوچرخه‌سواری به سمت ارتفاعات آلاله و البته عکاسی از این طبیعت بی‌نظیر از تفریحات رایج در این دهکده ییلاقی است.

مسیر دسترسی به روستای اولسبلنگاه: برای دسترسی به دهکده اولسبلنگاه از شهر ماسال به سمت جاده گیلوان حرکت کنید در فاصله ۲۷ کیلومتری غرب ماسال به این دهکده ییلاقی می‌رسید در صورت بروز مشکل می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید.

جنگل

جنگل‌ و آبشار کبودوال در شمال

با ورود به جنگل، از همان ابتدای مسیر، دیدن شاخه‌های درختان درهم تنیده با برگ‌های زرد و قرمز شما را به ادامه مسیر فرامی‌خواند. زیبایی این جنگل به همین‌جا محدود نمی‌شود. پل‌های قدیمی و گذرگاه‌های سنگ ‌فرش شده، آبشار‌های کوچک، زیبایی این مسیر را صد چندان می‌کند. در پایان این مسیر، به آبشار کبودوال می‌رسید، که بزرگترین آبشار تمام خزه‌ای جهان و تنها آبشار خزه‌ای ایران است. خستگی این مسیر طولانی، با تماشای زیبایی آبشار کبود‌وال از بین می‌رود. این آبشار به دلیل قرار گرفتن در بین جنگل و تپه‌‌ها و کم ارتفاع بودن این منطقه سبب به وجود آمدن آب‌وهوایی معتدل در روزهای پاییز شده است. این نقطه از شمال کشور در هر ۴ فصل سال زیبایی‌های خاص خود را داراست. جنگل و آبشار کبودوال در فصل بهار و تابستان از سرسبزی خیره کننده‌ای برخوردار می‌باشد. این جنگل در فصل پاییز، رنگین کمانی از رنگ‌ها را در کنارهم به نمایش عموم قرار می‌دهد و به همین دلیل این آبشار یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت به شمال در پاییز محسوب می‌شود. البته در فصل زمستان نیز با چهره سفید‌پوش این جنگل مواجه خواهید شد.

مسیر دسترسی به آبشار کبودوال: برای دسترسی به آبشار کبودوال خود را به شهر علی‌آباد کتول در گلستان برسانید و سپس به سمت جنوب شرقی رفته و پس از طی ۵ کیلومتر باید خودرو خود را ترک کرده و بقیه مسیر به سمت آبشار را پیاده‌روی کنید. این مسیر نسبتا طولانی بصورت پله پله شده است و تا دل جنگل ادامه دارد.

جنگل گیسوم در شمال

شما می‌توانید در منطقه گیسوم یک‌جا به تماشای دریا و جنگل بنشینید. برای رسیدن به ساحل گیسوم باید از بین درختانی که سر به آسمان ساییده‌‌‌‌اند عبور کنید. در این مسیر شاخه‌های درختان دو طرف جاده را خواهید دید که درهم گره خورده اند و در چشم دوستداران طبیعت همچون دالان زیبایی به نظر می‌آیند که جنگل را به دریا متصل می‌کند. ساحل شنی گیسوم از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌باشد. قدم‌زدن روی شن‌های نرم ساحل گیسوم، جت اسکی، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، تماشای زیبایی‌های آسمان شب و البته آفرو‌دهای جنگلی از تفریحاتی است که در این سفر می‌توانید از آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که بهترین زمان سفر به ساحل جنگلی گیسوم فصول بهار و پاییز و بطور دقیق ماه‌های اردیبهشت، مهر و آبان می‌باشد.

مسیر دسترسی به جنگل گیسوم: ابتدا خود را به شهر رشت برسانید و به سمت آستارا حرکت کنید. با عبور از منطقه «پره سر» و طی ۵ کیلومتر به جنگل‌های گیسوم وارد می‌شوید.

پاییز

آشوراده در شمال

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریاچه مازندران است. آب‌وهوای این جزیره معتدل و مرطوب می‌باشد. جزیره آشوراده به نوعی یک امتداد از خشکی در آب است. زیبایی این جزیره در فصل پاییز، به دلیل به بار نشستن انار‌های وحشی و تمشک دوچندان خواهد شد. پوشش جانوری آشوراده در فصل پاییز نیز از جاذبه‌های دیدنی این جزیره می‌باشد که از جمله آن می‌توان به اسب وحشی، روباه، گراز‌های کوچک، خرگوش و حیوانات بومی اشاره کرد. این جزیره در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجر نیز هست و به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت به شمال در پاییز به شمار می آید. آشوراده در فصل پاییز مکان مناسبی برای تماشای بسیاری از جانوران از نزدیک است.

مسیر دسترسی به آشوراده: ابتدا خود را استان گلستان برسانید سپس به سمت بندر ترکمن حرکت کنید. این جزیره در فاصله ۱۰ کیلومتری از بندر ترکمن قرار دارد که توسط قایق‌های تندرو به سمت جزیره مسافر می‌برند.

جنگل ناهار‌خوران در شمال

جنگل ناهارخوران در جنوب شهر گرگان واقع شده است و یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت به شمال در پاییز محسوب می‌شود. این جنگل به دلیل واقع شدن در دامنه پرشیب دو کوه از آب‌ و هوای بسیار مساعد و مطبوعی برخوردار می‌باشد. این جنگل امروزه به گردشگاهی برای مردم گرگان تبدیل شده است. پارک جنگلی ناهار‌خوران در فصول مختلف سال به ویژه پاییز، میزبان خیل عظیم مردمی می‌باشد که برای تماشای زیبایی‌های پاییز هزار رنگ خود را به این جنگل می‌رسانند. پیاده‌روی، جنگل‌نوردی، کوه‌نوردی، عکاسی، پیک نیک و کمپینگ از تفریحات رایج در این پارک جنگلی است.

مسیر دسترسی به جنگل ناهار‌خوران: برای دسترسی به این جنگل زیبا از شهر گرگان به سمت جنوب حرکت کنید و از طریق بلوار ناهار خوران خود را به این جنگل بی‌نظیر برسانید.

ناهارخواران

جنگل سیاهکل آبشار لونک در شمال

آبشار لونک یکی از زیباترین آبشار‌های مازندران است. برای تماشای این آبشار زیبا باید از جاده سیاهکل-دیلمان عبور کنید. زیبایی این جاده کوهستانی و جنگلی زمانی دوچندان می‌شود که از کنار باغ‌های چای و شالیزارها عبور می‌کند. بطورکلی آبشار لونک شامل دو آبشار بسیار زیبا می‌باشد که در فصول بهار و پاییز بسیار پر آب هستند. عرض این آبشار به حدود ۲۰ متر می‌رسد و در وصف زیبایی این آبشار همین بس که زوج‌های جوان این مکان را برای عکاسی انتخاب می‌کنند. آبشار لونک در دل طبیعت قرار دارد و یک رودخانه‌ نیز در اطراف آن به چشم می‌خورد. درختان بلند و تنومند، گل‌های زیبا و صدای گوش‌نواز پرندگان از زیبایی‌های جنگل سیاهکل به شمار می‌روند. برای رفاه حال گردشگران مسیر‌های داخل جنگل به صورت پله‌ای تعبیه شده است. جنگل سیاهکل و آبشار لونک یکی از بهترین مقاصد مسافرت به شمال در پاییز محسوب می‌شوند.

مسیر دسترسی جنگل سیاهکل آبشار لونک: برای سفر به آبشار لونک ابتدا باید خود را به شهر سیاهکل برسانید و سپس به سمت دیلمان حرکت کنید. پس از طی مسافت ۲۱ کیلومتر به آبشار لونک خواهید رسید.

جنگل راش در شمال

برای سفر به شمال در پاییز جنگل راش یکی از بهترین مقاصد به شمار می آید. انتخاب مقصد برای مسافرت به شمال در پاییز کار بسیار دشواری است. اما اگر قصد دارید تا یک آخر هفته را به طبیعت گردی و عکاسی بپردازید جنگل راش می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. این جنگل یکی از جاذبه‌های استان مازندران است. جنگل راش از بزرگترین منابع چوب درخت راش می‌باشد و پیاده‌روی و جنگل‌نوردی در میان درختان بلند و تنومند راش لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما فراهم می‌آورد. آرامش حاکم بر این جنگل به قدری می‌باشد که صدای رودخانه‌ای که از اطراف این جنگل زیبا در گذر است به وضوح شنیده می‌شود. از دیگر زیبایی‌های این منطقه آبشار اوبن می‌باشد. آب این آبشار از چشمه‌های بالا دست آن تأمین می‌شود. گذشته از تماشای رودخانه، آبشار، دوچرخه‌سواری، عکاسی و پیک‌نیک از دیگر تفریحات رایج در این جنگل به شمار می‌آیند.

مسیر دسترسی به جنگل راش: از جاده فیروزکوه به سمت ورسک و شورمست حرکت کنید بعد از گذر از شهرک صنعتی شورمست قبل از پمپ بنزین، وارد خروجی سمت راست جاده شوید و بعد از گذر از لمرز به فلورد خواهید رسید، با ادامه مسیر از وزملا و درزیکلا عبور کرده و به روستای سنگده که ابتدای مسیر جنگل است می‌رسید.

JANGEL

منطقه یوش در شمال

یوش منطقه ییلاقی است که در دره‌ای میان کوه‌های البرز قرار دارد. این روستا زادگاه پدر شعر نو فارسی علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج می‌باشد. خانه نیما یوشیج یکی از پر بازدید ترین مکان‌های استان مازندران است که در این روستا واقع شده. روستای یوش در طول تاریخ یکی از گردشگاه‌های پادشاهان بود و گذشته از جنبه تاریخی روستا، زیبایی جاده یوش به بلده می‌باشد. این زیبایی به حدی است که آن را همتای گردنه حیران سرعین می‌دانند.

مسیر دسترسی به روستای یوش: برای رسیدن به روستای یوش از مسیر جاده هراز به سمت آمل حرکت کرده و قبل از رسیدن به آمل تابلوی یوش قابل رویت است.

دریاچه شور‌مست در شمال

این دریاچه در اغلب روزهای سال میزبان طبیعت دوستان و ماهی‌گیران می‌باشد و به عنوان یکی دیگر از بهترین مقاصد برای مسافرت به شمال در پاییز شناخته شده است. این منطقه به دلیل اختلاط آب‌وهوای دواقلیم، یکی آب و هوای معتدل و مرطوب مازندران و دیگری آب‌وهوای خشک و بیابانی شهر فیروزکوه، دارای آب‌وهوای خاصی است. به همین دلیل در این منطقه یکجا شاهد دو فصل متفاوت خواهید بود از یک سو کوه‌های پوشیده از برف و از سوی دیگر جنگلی سرسبز منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است. مسیر دریاچه شورمست بصورت پیچ در پیچ به سمت بالا است که منظره‌ای کم نظیر را پیش چشم گردشگران قرار می‌دهد. واقع شدن این دریاچه در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از تهران این دریاچه را به یکی از مکان‌های توریستی شهرستان سوادکوه تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی به دریاچه شورمست: برای رسیدن به دریاچه شور‌مست از مسیر جاده فیروزکوه خود را به شهر فیروزکوه برسانید و پس از طی ۵۰ کیلومتر از شهر فیروزکوه قبل از رسیدن به پل سفید با توجه به تابلو‌های راهنما به سمت دریاچه شورمست حرکت کنید.

پارک

جنگل النگدره در شمال

همانطور که گفتیم در این مقاله همه چیز داریم. کویر، جزیره، جنگل، شهر مذهبی و هر مکان دیگری که ارزش بسیاری برای سفر در فصل پاییز دارد. تجربه بهترین سفر در پاییز با دیدن زیبایی های جنگل النگدره برای شما امکان پذیر می شود.

جنگل‌های سرسبز در فصل پاییز به بوم‌های نقاشی زیبایی تبدیل می‌شوند که می‌توانید جشنواره رنگ‌ها را در آن‌ها مشاهده کنید. درختانی که در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و نارنجی غرق‌شده‌اند، فقط جای آبی خالیست. فرض کنید بارانی هم زده باشد، دیگر تمام است. شمایید و یک منظره‌ی رؤیایی.

آب گرم لاویج در شمال

لاویج در واقع نام یک روستا در نزدیکی شهر نور است. این روستای ییلاقی در دامنه‌های البرز جای گرفته است. این منطقه نیز مانند جنگل النگدره طبیعت سرسبز و شگفت‌انگیزی دارد که در فصل پاییز به طبیعتی رنگارنگ تبدیل می‌شود. اگر به سمت لاویج رهسپار شوید در مسیر به ملاقات پارک جنگلی کشپل نیز می‌روید و از بام زیبای آن نیز دیدن می‌کنید. آبگرم لاویج هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. به دلیل اینکه این روستا در دامنه‌های البرز قرار دارد، در اطراف این ناحیه با چشمه‌های آب‌معدنی زیادی نیز برخورد خواهید کرد. این منطقه آب‌وهوای خنکی دارد و در این آب‌وهوای خنک در فصل پاییز آب گرم لاویج می‌تواند معجزه بخش باشد.

دریاچه

دریاچه الیمالات در شمال

در مسیر چمستان – نور، دریاچه ای واقع شده که در نتیجه ی یک سد خاکی به وجود آمده است. برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیری در قلب جنگل عبور کنید و در جای جای آن می توانید شاهد برگ ریزان پاییز باشید. به دریاچه که می رسید آن را همچون نگنی می بینید که درختان آن را در بر گرفته اند. انعکاس رنگ های پاییزی در آب تصویر متفاوتی از پاییز را به شما ارائه می دهد.

برای افزایش لذت سفرتان می توانید شبی را در کنار این منظره ی زیبا بگذرانید. برای این کار می توانید چادری را در مکان های نصب چادر برپا و یا از سوییت های اقامتی اطراف دریاچه استفاده کنید. می توانید با استفاده از امکانات قایق سواری به مرکز دریاچه بروید و از مناظر اطراف لذت ببرید. آلاچیق، سوپر مارکت، رستوران و کافی شاپ از دیگر امکاناتی هستند که در این مکان در اختیار شما قرار دارند.

مسیردسترسی:دریاچه الیمالات در ۸ کیلومتری نور و سه کیلومتری جاده اصلی نور به چمستان قرار دارد و از جاده ی نور _ چمستان می توانید به آن برسید. مسیر تا نزدیک دریاچه خاکی و مناسب است و امکان تردد با هر وسیله ی نقلیه ای فراهم می باشد.

جنگل های لوندویل گیلان

لوندویل منطقه ای زیبا است که جنگل، چشمه، دریا، آبشار و کوه را در آن می توانید ببینید. اما اگر در پاییز راهی این شهر شدید راه جنگل را در پیش بگیرید و عشق بازی رنگ ها با طبیعت را لمس کنید. در قلب جنگل بزنید و با قدم هایتان جای جای آن را ببینید. به موسیقی دلبرانه ی عبور آب از رودخانه ی میان جنگل گوش فرا دهید و آرامشی کم نظیر را تجربه کنید. در گوشه ای از این جنگل نیز می توانید به تماشای آبشار لاتون که در میان انبوه رنگ های پاییزی جاری شده است بپردازید به شرطی که قدرت 4 ساعت پیاده روی را داشته باشید. اگر تمایل به اقامت در این طبیعت را داشتید یکی از کلبه های روستای کوته کومه را به شما پیشنهاد می کنیم.

مسیردسترسی: برای رفتن به لوندوویل از رشت به سمت آستارا حرکت کنید و حدود 15 کیلومتر قبل از آستارا چشمتان به تابلوی راهنما می خورد که شما را به سوی لوندویل راهنمایی می کند.

جاده چالوس در شمال کشور

جاده چالوس با نام رسمی جاده 59، معروف ترین جاده کشور است که از سال 1312 بسیاری از مسافران را در چهار فصل سال از شهر کرج در استان البرز به شهر چالوس در استان مازندران می رساند. جاده ای پیچ در پیچ و کوهستانی با چشم انداز های طبیعی منحصر به فرد که شما را در طول مسیر لحظه ای رها نمی کنند. وجود رستوران ها و اماکن تفریحی در طول این جاده آن را به یکی از تفرجگاه های پر رفت و آمد ایران تبدیل کرده است.

پاییز که از راه می رسد در سر تا سر جاده می توانید شاهد برگ ریزان و باران رنگ ها باشید. پس اگر دلتان خواست که به جاده بزنید و در زیبایی های پاییز غرق شوید به تماشای جاده چالوس بروید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و بکر ییلاقی گیلان را بشناسید

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی فریدن

معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا