دسته‌بندی نشده

معرفی معبد لوتوس هند : مکان دیدنی زیبا در دهلی

بازدید از معبد منحصر به فرد لوتوس در دهلی

ایران کشور نسبتا خشکی هست و مردم کشور ما ترجیح می‌دهند که تور اروپا را انتخاب کنند تا از مناظر سبز این قاره دیدن کنند ولی با توجه به تفاوت در سلایق جمعیت کثیری از گردشگران ایرانی به مکان های گردشگری تاریخی و کهن علاقمند هستند که یکی از پر طرفدار ترین کشور های گردشگری از حیث جاذبه های تاریخی و معماری کهن ، کشور هند میباشد که به صورت روزانه به معرفی کلیه مکان های گردشگری موجود در پکیج مسافرتی تور هند خواهیم پرداخت .

یکی از مواردی که سبب می شود در هند، تور دهلی را به تور گوا ترجیح دهید می تواند معبود لوتوس باشد که به نام های معبد نیلوفر آبی، معبد آئین بهائی یا مشرق الاذکار بهائیان نیز مشهور است و علاوه بر اینکه به عنوان مادر معابد در شبه قاره هند محسوب می شود، نکته اصلی آن این است که معمار آن یک ایرانی بهائی با نام فریبرز صهباست که شکل ظاهری آن را به شکل گل نیلوفر ساخته است.

معبد لوتوس هند

همیشه اگر دقت داشته باشید در تمامی بناهای مشهور تمامی شهرهای دنیا در ساخت آنها چندین شخص با اقلیت های مختلف همکاری داشته اند، و همچنین هر جزئی از آن نیز از کشورهای مختلفی تهیه شده اند. دقیقا مانند این بنای عظیم و زیبا که در تور دهلی از آن دیدن خواهید کرد که از 27 گلبرگ تشکیل شده است که با بتن سفید ساخته شده اند و سنگ مرمرهایی که از یونان خریده و در ایتالیا برش داده شده اند، پوشیده شده است.

مراحل ساخت معبد نیلوفر آبی نیز خود داستان جالبیست. این بنا در زمان حکومت دولت خانم گاندی ساخته شده است و از آنجا که در آن زمان واردات اجناس خارجی ممنوع بوده است، این بنای باشکوه بدون امکانات معماری مدرن و حتی بدون بولدوزر و مته برقی ساخته شده است، اما هیچ کدام از این موارد سبب نشده است که این پدیده جهانی خلق نشود که تا کنون نیز جوایز بین المللی فراوانی از نظر هنر معماری دریافت کرده است.

معبد لوتوس هند کجاست ؟

دلیل دیگری علاوه بر معماری که باعث شده این بنا به یکی از بایدهای تور هند تبدیل شود، این است که این بنا را بعد از استقلال هند، سمبل معماری آن کشور می دانند و روزنامه تایمز به معبد لوتوس، لقب تاج محل قرن بیستم را داده و حتی تمبر یادگاری نیز در کنار سه بنای مهم دیگر هند برای این معبد چاپ کرده اند.

در مرکز این گل نیلوفر که ساخت آن در سال 1980 شروع و 6 سال به طول انجامیده است، تالار بزرگی با ظرفیت 1300 نفر تعبیه شده است که نه در بزرگ به این تالار مرکزی باز می شود، که هر کدام از این درها در 9 طرف ساختمان قرار داده شده اند. در بالاترین بخش ساختمان ارتفاع آن از کف 27.34 متر می باشد و قطر آن نیز 70 متر است، و مساحت 64.10 هکتاری را در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان برای آن اختصاص داده اند.

تصاویر معبد لوتوس هند

در تور هند از دیدن جمعیت زیاد و شلوغ آن، نباید چندان متعجب شوید و همین جمعیت زیاد سبب شده تا از هر دین و آئینی در این کشور به وفور یافت شود و همگی آنان با احترام به عقاید هم در آسایش با هم زندگی نمایند که بیشترین آنها را نیز بهائی ها تشکیل می دهند اما در این بنای باشکوه، علاوه بر مناس ویژه بهائیان، سایر هندیان عزیز با هر مدهب، آئین و اعتقادی به تفکر و مناجات بپردازند.

حتماً بخوانید:

معبد کایلاسا کجاست؟

معبد کایلاسا کجاست؟

معبد کایلاسا، عجیب و شگفت انگیز : معبد کایلاسا در غارهای الورا در هند واقع شده است و یکی از با شکوه ترین معابد غاری هند است. این سازه عظیم یکی از 34…

علاوه بر معماری بسیار زیبا و دلفریب آن، محیط اطراف آن نیز که بسیار آرام و زیباست هم سبب شده که با وجود اینکه تنها بیش از 20 سال از عمر این معبد می گذرد، بیش از 50 میلیون نفر تا به حال از آن بازدید نمایند و حتی شاهد آن هستیم که در تعطیلات رسمی هند، میزان بازدید از معبد لوتوس به 100 هزار نفر در روز می رسد.

منبع : پارس پالاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا