دسته‌بندی نشده

معرفی فیلم سینمایی کلمبوس + خلاصه داستان و بازیگران

همه چیز درباره فیلم سینمایی کلمبوس

فیلم کلمبوس فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی ساختهٔ سال ۱۳۹۷ است. هاتف علیمردانی کارگردان پرکار سینمای ایران که حداقل هر سال یک فیلم از او به اکران درآمده است.

از ساخته های سالهای گذشته علیمردانی می توان به « آباجان » ، « هفت ماهگی » و « کوچه بی نام » اشاره کرد که مورد استقبال تماشاگران سینما نیز قرار گرفته اند.

فیلم سینمایی کلمبوس در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

مشخصات کلی فیلم سینمایی کلمبوس

کارگردان : هاتف علیمردانی

تهیه‌کننده : هاتف علیمردانی

نویسنده : هاتف علیمردانی

موسیقی : احسان مطوری

فیلم‌برداری : محمود کلاری

تدوین : امیر ادیب‌پرور

توزیع‌کننده : هدایت فیلم

بازیگران فیلم سینمایی کلمبوس

  • فرهاد اصلانی
  • سعید پورصمیمی
  • شبنم مقدمی
  • هانیه توسلی
  • مجید صالحی
  • فریده سپاه‌منصور
  • عرفان ابراهیمی
  • میترا رفیع
  • نیما نیک‌طبع

ستارگان فیلم سینمایی کلمبوس

فرهاد اصلانی که یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است، در فیلم حضور دارد. شبنم مقدمی پرکار که اخیراً « اکسیدان » را بر پرده سینماها داشت نیز بازیگر فیلم است.

هانیه توسلی هم که در همین ماه « گرگ بازی » از او به اکران درآمد نیز در فیلم حضور دارد. مجید صالحی هم که امسال بین کمدی و درام در رفت و آمد بوده نیز بازیگر فیلم است.

در میان بازیگران فیلم نام سعید پورصمیمی هم دیده می شود که باعث تعجب و نگرانی است. اینکه چه شده که سعید پورصمیمی هم گرفتار چنین اثر کمدی شده، جای تفکر و تامل دارد.

خلاصه داستان و جزییات فیلم سینمایی کلمبوس

بازیگران فیلم سینمایی کلمبوس

کلمبوس داستان خانواده‌ای ریشه‌دار را محور قرار داده است که می‌خواهند به امید زندگی بهتر راهی آمریکا شوند. داستان فیلم درباره مهاجرت است و اتفاقاتی که قرار هست در نهایت رویه ضد مهاجرت به خود بگیرد!

یک خانواده متمول قصد مهاجرت به آمریکا دارند. پسر این خانواده دنبال اجرای دسیسه است تا سرمایه را به تنهایی از آن خود کند. مهاجرت خانواده را متلاشی می‌کند و …

separator line

نقد و بررسی فیلم کلمبوس

در ادامه به نقد و برسی فیلم سینمایی کلمبوس می پردازیم :

نکات مثبت فیلم سینمایی کلمبوس

شاید فروشگاه های اطراف محل نمایش فیلم در هنگام اکران، کمی از خوراکی هایشان را به فروش برسانند و چرخه اقتصاد را به حرکت درآورند و البته خانواده نیز در مسیر منزل تا سینما حال و هوایی عوض کند. عامل تمام این اتفاقات مثبت می تواند « کلمبوس » باشد!

نکات منفی فیلم سینمایی کلمبوس

خیلی نباید دنبال فیلمنامه در اثر بود. به سختی می توان چهار خط فیلمنامه دکوپاژ شده در فیلم مشاهده کرد و مطمئن بود که زمانی هم برای نگارش چنین فیلمنامه ای صرف شده یا خیر!

شوخی با مهاجرت و اصطلاحات فرنگی و ادغام آن با فرهنگی ایرانی و… به نظر می رسد که تاریخ مصرف آن گذشته باشد و نبش قبر کردن آن کاری بیهوده باشد؛ اتفاقی که در « کلمبوس » رخ داده!

یکی از خلاقانه ترین بخش های فیلم « کلمبوس » ، ترکیب واژه کلمبوس با ” بوس ” است! در واقع نویسنده تمام تلاش و همت خود را بکار بسته تا بتواند از این ترکیب خلاقانه شوخی خلق کند که نتیجه اش قابل پیش بینی است!

ژانر فیلم کلمبوس کمدی است یا جدی ؟

تیزرهای «کلمبوس» می‌گوید با فیلمی کمدی مواجه هستیم. شروع فیلم نیز کمدی است. حتی بازی‌ها به کمدی پهلو می‌زند اما لحن فیلم در میانه داستان عوض می‌شود. این اتفاق مخاطبان را با پرسشی مواجه می‌کند که فیلم کمدی است یا جدی؟

آن‌ها به امید فراغت به سینما می‌آیند اما با فیلمی دوپاره مواجه می‌شوند که نه کمدی‌اش قدرت خنداندن دارد و نه وجه جدی آن سرگرم‌کننده و همراهی برانگیز است. داستان به‌کندی پیش می‌رود، بازی‌ها بین کمدی و جدی معلق است، گره‌افکنی و گره‌گشایی‌ها غافلگیرکننده نیست، می‌توان قصه را پیش‌بینی کرد و …

تیزرهای فیلم سینمایی کلمبوس چه می‌گویند ؟

بعد از تماشای فیلم بعضی‌ها معتقدند سرشان کلاه رفته. این دلخوری از جنس عصبانیت تماشای «خانم یایا» و «لس‌آنجلس تهران» است. مثلاً سروشکل «خانم یایا» نوید یک فیلم کمدی می‌داد اما فیلم کاملاً جدی است.

از آن‌طرف تیزرهای «لس‌آنجلس تهران» حکایت از فیلمی شاداب دارد اما طنز آن به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد.

همین اتفاق برای «کلمبوس» هم افتاده؛ یک تیزر خوش ریتم که هم ترامپ در آن هست و هم گاف تورقوزآبادی نتانیاهو. در فیلم اما فقط اشاره‌ای کوتاه به انتخابات آمریکا می‌شود و خبری از تورقوزآباد نیست.

دلخوری مشهود در کامنت ها همین است که چرا ردی از آن تیزر خوشحال در فیلم یافت نمی‌شود. «کلمبوس» به سیاق خیلی از فیلم‌های دیگر در حد تیزر جذاب است و توان همراه کردن مخاطب در طول نود دقیقه را ندارد.

جهت مشاهده تیز فیلم سینمایی کلمبوس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود و مشاهده جدیدترین تیزر فیلم سینمایی کلمبوس

separator line

فیلم سینمایی کلمبوس چه پیامی دارد ؟

بازیگران فیلم سینمایی کلمبوس

آنچه واضح است این‌که «کُلمبوس» به شکل مستقیم پدیده مهاجرت را نقد می‌کند و می‌گوید در غرب خبری نیست. کارگردان برای انتقال این پیام از نشانه‌های آشکار و پنهان بهره می‌برد و دست‌آخر خانواده را متلاشی‌شده و خانه اجدای شان را ویران نشان می‌دهد… .

عیب فیلم مستقیم گویی نیست؛ چراکه اصلاً برای بیان این منظور لازم است همه‌چیز عیان نشان داده شود. عیب «کلمبوس» به ضعف‌های روایی آن برمی‌گردد که بخش‌هایی از آن در ادامه مرور شده است.

دلیل نقض غرض بودن فیلم سینمایی کلمبوس

همانطور اشاره کردیم که «کلمبوس» قرار است نقدی باشد بر مهاجرت. برای این منظور قصه خانواده‌ای متمول را روایت کرده که در ایران صاحب‌ خانه باغی بزرگ هستند ولی در آمریکا مجبورند تن به هر کاری بدهند.

مثلاً دختر خانواده که بیش از چهل سال در ناز و تنعم بوده و دست به سیاه‌وسفید نمی‌زده حالا کارگر یک مزرعه در کلمبوس است.

حتماً موقعیت‌هایی که خیلی‌مان در ایران داریم در کشوری دیگر نداریم ولی اگر خانواده‌مان در ایران صاحب پول هنگفت باشند، آن زندگی رقت‌بار را رها می‌کنیم؛ نمی‌کنیم؟

وانگهی همسر و دختر این خانم صاحب ثروت شده‌اند و مدام از او می‌خواهند به ایران برگردد؛ چرا کارگری در آمریکا را ترجیح می‌دهد؟ و یک نکته دیگر؛ چرا خانواده به او کمک مالی نمی‌کند که در ینگه دنیا از این فلاکت نجات یابد؟

فیلم «کلمبوس» می‌خواهد بر اصالت و حفظ ریشه تأکید کند اما به خاطر همین نکات ساده که اشاره کردیم، گرفتار نقض غرض می‌شود. این منظور باید طوری بیان شود که مخاطب آن را باور کند و از عمق جان بپذیرد که ماندن در کشور یعنی زندگی عزت مندانه.

فیلم اما شخصیت اصلی را کودن نشان می‌دهد و البته توضیح نمی‌دهد چرا ماندن در آمریکا برایش جذاب‌تر است؟ چه چیزی دیده که حاضر است این‌قدر حقارت را تحمل کند؟

چرا مکر برادر و مرگ پدر او را به خود نمی‌آورد؟ فیلم از پس این مهم برنمی‌آید تا مخاطبان بعد از نمایش فیلم کنایه بزنند که «یک‌وقت نرید کُلمبوس!»

ختم کلام

شاید بهتر باشد به جای تماشای « کلمبوس » در مدت زمان نزدیک به 90 دقیقه، تلفن را برداشته و به عزیزانتان که مدت هاست از آنها بی خبر هستید تماس بگیرید و به آنان بگویید که چقدر دوستشان دارید!

اینکار می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روی روان و اعصاب تان داشته باشد و در عین حال، خلقی را هم خوشحال خواهید کرد. 90 دقیقه زمان ارزشمندی است؛ ارزش زمان را بدانید!

بیشتر بخوانید ::

فیلم سینمایی جذاب و دیدنی پالتو شتری + خلاصه داستان و بازیگران

معرفی فیلم سینمایی آشفتگی + خلاصه داستان و بازیگران

معرفی فیلم سینمایی قسم + خلاصه داستان و بازیگران

خلاصه داستان و اسامی بازیگران فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا