دسته‌بندی نشده

معرفی دشت ارژن و دریاچه پریشان از مناطق دیدنی شیراز

دشت ارژن کجاست ؟

دشت ارژن یکی از مناطق زیبا و دیدنی برای علاقه مندان به طبیعت است که در مجاورت ارتفاعات جنوبی رشته کوه‌های زاگرس (معروف به زاگرس فارس) و در حاشیه جاده اصلی شیراز به کازرون و بوشهر با مساحت 59 هزار و 784 هکتار قرار دارد.

دشت ارژن تا سال ۱۳۸۵ از توابع کازرون بود و لی بعد از آن به شیراز داده شد ولی همچنان عوام آن را بخشی از کازرون میدانند. این منطقه که بعنوان ذخیره گاه زیستکره از سوى یونسکو انتخاب شده شامل دشت وسیع ارژن و تالاب بین المللى پریشان است.

در این منطقه گونه هاى غالب گیاهى منطقه را نى ، جگن ، بلوط و بادام تشکیل می دهد و گونه هاى مهم جانورى آن شامل پرندگان آبزى و کنار آبزى از جمله پلیکان پا خاکسترى ، اردک سر سفید و عقاب شاهى است . تعدادى گوزن زرد ایرانى نیز به این منطقه آورده شده اند . این منطقه به دلیل آنکه زیستگاه مناسبى براى زمستان گذرانى و زادآورى بسیارى از پرندگان است داراى اهمیت بین المللى است.

در گذشتهٔ نه چندان دور این دشت مأوای حیواناتی همچون شیر ایرانی و آهو بوده که با از بین رفتن نیزارهای اطراف دریاچه و تبدیل آن‌ها به اراضی مزروعی زیستگاه مناسب زادوولد شیر از بین برده شده و باعث منقرض شدن نسل این شیر گردیده‌است و همچنین از آهوان دشت ارژن در سریال پایتخت نیز یاد شده‌است

 منطقه سرسبز دشت ارژن شیراز Dashte Arjan

دشت ارژن یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناختی جهان به شمار می‌رود به گونه‌ای که اغلب زمین‌شناسان جهان علاقمند به بازدید از این مکان می‌باشند . دشت ارژن از پتانسیل‌های بالقوه طبیعی و ژئومورفولوژیکی همچون اشکال انحلالی کارستی (لاپیه ، چشمه‌های کارستی ، دولین‌ها ، غارها و حفرات زیرزمینی و دره‌های کارستی) ، تاقدیس‌ها و ناودیس‌ها ، دریاچه ارژن ، منطقه حفاظت شده دشت ارژن و اشکال زیبای زمین‌شناسی برخوردار می‌باشد .

این منطقه در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب گردید و در سال 1353 با کاهش وسعت به 65 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده و از طرف سازمان ملل به عنوان ذخیره گاه زیست کره ی ارژن و پریشان معرفی گردید .

این دشت نمونه کاملی از دشت‌های کارستی (پولیه) است که با مشارکت نیروهای زمین‌ساختی (گسل) و فرایند انحلالی آب در سازند آهک آسماری به وجود آمده است .

در شمال غربی این دشت آثار باستانی و کتیبه‌های معروف تنگ شاپور قرار دارد . در نزدیکی این دشت دریاچه پریشان قرار دارد که از نظر صید ماهی قابل توجه می‌باشد و تالاب آب شیرین آن تالابی دائمی و بین المللی است و در مجموعه مناطق حفاظت شده توسط سازمان یونسکو ثبت شده است .

اطلاعات منطقه ای دشت ارژن

  • استان: فارس
  • شهر: شیراز
  • طبیعت: دریاچه، دشت، آبشار
  • آوازه (شهرت): محلی

آدرس دشت ارژن : استان فارس – 60 کیلومتری غرب شهرستان شیراز (در مسیر جاده کازرون – شیراز )

زمان مناسب برای بازدید از دشت ارژن چه موقع است ؟

آب و هوای دشت ارژن معتدل مایل به سردی است که فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این دشت زیبا است.

منطقه دشت ارژن به روی نقشه

divider

سایر دیدنی های منطقه دشت ارژن که باید ببینید

آبشار دشت ارژن، چشمه گلابی، تنگه تیز آب، تنگ براق و دریاچه‌های هفت برم از جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز محسوب می‌شوند که حتما باید از آن بازدیدکرد.

دشت ارژن به عنوان گنجینه‌ای طبیعی، بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است که فقط۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز به بوشهر واقع شده، شش ماه از سال بسیار دیدنی است، چرا که پرنده‌های مهاجر از این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه های فصلی استفاده می‌کنند.

ویژگی مهم آبشار و دریاچه ارژن شیراز، شیرین بودن آب این تالاب است که از آب آبشار و رودخانه دالکی تامین می‌گردد.

دشت ارژن

آبشار دشت ارژن از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد و با طبیعت خاص خود و غنای گونه‌های گیاهی و جانوری محل مناسبی جهت تفریح و گذران اوقات فراغت برای گردشگران تور شیراز به شمار می‌رود. جالب است که بدانید رودخانه طویل دالکی به طول ۱۷۰ کیلومتر از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستاهای بسیاری در انتهای مسیر طولانی خود، رودخانه هله را تشکیل می‌دهد. آبشار زیبای دشت ارژن در نزدیکی استراحتگاه دشت حفاظت شده ارژن قرار دارد و بیشتر اهالی شیراز از این آبشار به نام آبشار چرونیز یاد می‌کنند.

شما در مسیر پیاده‌روی آبشار چشمه‌های پرآب، آبشارهای متعدد همچون آبشار دریاهک (بین روستای بگدانه و مسخون)، آبشار دم اسب (نزدیک روستای کوه زرگ) و آبشار رامغان (نزدیک روستای امامزاده و پایین روستای فاریاب) و طبیعت خاص و بی‌نظیری را می‌بینید که به جد نظر گردشگران و بازدیدکنندگان تور شیراز را جلب خود می‌کند.

بهترین زمان بازدید از آبشار دشت ارژن فصل سرما به ویژه زمستان است، چرا که در این فصل آبشار جلوه جدیدی از زیبایی را به نمایش می‌گذارد و به آبشار یخی مبدل می‌شود. با تور شیراز علاءالدین تراول همراه باشید تا با کادری مجرب بهترین سفر را برای شما در این شهر تدارک ببیننم و دیدنی های شیراز را با بهترین حالت ممکن به شما نشان دهیم.

آبشار دشت ارژن

آبشار دشت ارژن - آبشار ارژن - Arzhan

آبشار زیبا و حفاظت شده دشت ارژن و کوهمره سرخی، واقع در 40 کیلومتری مسیر جاده شیراز به کازرون، با طبیعت خاص خود و غنای گونه های گیاهی و جانوری محل مناسبی جهت تحقیق و سیاحت است.

آبشار زیبای دشت ارژن با رسیدن فصل سرما جلوه جدیدی از زیبایی را به نمایش میگذارد و به آبشار یخی مبدل میشود.

آبشار دشت ارژن در زمستان به مجسمه‌ای یخی بدل می‌شود که قشنگی‌های خودش را دارد. وقتی هوا مطبوع است می‌شود در دشت و روی چمن‌هایش ولو شد و بعد به دیدن آبشار چرونیز رفت. در مسیر آبشار، چشمه‌های پرآب زیادی هست و بعد از دیدن همه اینها می‌توان به دیدن بازار سنتی ارژن در کازرون رفت.

فاصله این آبشار تا بازار مسگرها 78 کیلومتر میباشد. فاصله آبشار تا باغ جنت 70 کیلومتر می باشد. فاصله این دشت تا باغ پرندگان 91 کیلومتر می باشد. فاصله آبشار تا دروازه قرآن 95 کیلومتری می باشد.

دریاچه پریشان کجاست ؟

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یکی از مناطق دیدنی دشت ارژن است، دهستان دشت ارژن در شمال این دریاچه قرار گرفته‌است.

دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، ارژن ، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.

این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ نموده‌است و دارای 4 گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شده‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌اند.

  • آب این دریاچه از چشمه‌های اطراف آن تأمین می‌شود.
  • این دریاچه ماهی‌دار بوده و از منابع پروتئین منطقه علی‌الخصوص کازرون محسوب می‌شود.
  • دریاچهٔ دشت ارژن یکی از دریاچه‌های آب‌شیرین ایران است.
زمان مناسب برای بازدید از دریاچه پریشان

دریاچه پریشان در اردیبهشت ما به بیشترین میزان حجم آب خود می رسد و بسیار دیدنی خواهد بود.

divider

نزدیک ترین مکان ها و خدمات گردشگری به منطقه دشت ارژن

  • اقامتگاه بوم گردی تنگ چوگان کازرون – تلفن 09112077375
  • اقامتگاه بوم کلبه کوهسار – تلفن 09372375575
  • اقامتگاه روستایی کلبه مامان جون کازرون – تلفن 09112077375

بیشتر بخوانید:

آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در ایام نوروز

آشنایی با آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز

آداب و رسوم مردم گرجستان در عید نوروز

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در بندرعباس

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در همدان

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در سنندج

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در اردبیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا