دسته‌بندی نشده

مزایای تزریق انوکساپارین در بارداری

تزریق انوکساپارین در بارداری

انوكساپارين در پيـشگيري و درمـان ترومبوز وريدهاي عمقي و ترومبوآمبولي ريوي، جلوگيري از انعقاد خون در گردش خون خـارج بـدن طـي جراحـي قلب و روش هاي دياليز، به عنوان داروي كمكي در درمان آنژين ناپايدار، آمبولي شرياني محيطي و كاهش خطر بروز ترومبـوز مغـزي و مـرگ در بيمـاراني كـه دچـار حملـه پيشرونده شديد و ناگهاني مي شوند، مصرف مي شود. اين دارو همچنـين بـه عنـوان پيـشگيري در اعمـال جراحـي ارتوپدي و جراحي عمومي به كار ميرود.

بعضی از داروها نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شوند. با این حال، سایر داروها ممکن است به طور ایمن در بارداری یا شیردهی استفاده شوند که مزایای آن برای مادر بیشتر از خطرات آن است. قبل از استفاده از هر دارویی در بارداری، همیشه به پزشک اطلاع دهید.

انوکساپارین در گروه B مي باشد. با این حال، دارو از جفت عبور نمی کند و بنابراین وارد جریان خون نوزاد نمی شود. مصرف این دارو در بارداری مضر نیست. هپارین های کم وزن مولکولی مانند این یکی اغلب برای پیشگیری و درمان لخته های خون در زنان باردار استفاده می شود. با این حال، دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون در زنان باردار با دریچه های قلب مصنوعی توصیه نمی شود، زیرا اطلاعات مربوط به استفاده از آن در این مورد خاص کافی نیست. از پزشک خود درخواست مشاوره پزشکی بیشتری داشته باشید.

این دارو در زنانی که به نوزاد شیر می دهند مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، بعید است دارو به شیر مادر منتقل شود و حتی اگر منتقل شود، در روده کودک غیر فعال خواهد شد.

انوکساپارین

مـوارد منـع مـصرف انوکساپارین

ايـن دارو در بيمـاران مبـتلا بـه هموفيلي و ساير اخـتلالات خـوني، كمـي پلاكـت خـون، قرحه گوارشي، خونر يزي اخير مغزي، زيادي شديد فـشار خون، بيماري شديد كبد، آنوريسم، نارسايي كليه، پـس از صدمات شديد يا جراحي اخير بر روي چـشم يـا سيـستم عصبي، اندوكارديت حاد باكتريايي، بـي حـسي نخـاعي يـا اپيدورال با مقادير درماني هپارين و حساسيت شـديد بـه هپارين، موارد تهديد به سقط و خ ونريزي عروق مغز نبايد مصرف شود.

عوارض جانبي انوکساپارین

خونريزي، نكروز پوست، كمـي پلاكـت خون، افزايش پتاسيم خون ، واكـنش هـاي حـساسيتي (از جمله كهير، آنژيوادم و آنافيلاكسي ) ، پوكي استخوان پـس از مصرف طولاني اين دارو گزارش شده است.

مقدار مصرف انوکساپارین

براي پيـشگيري از ترومبـوز وريـدهاي عمقي به ويژه در بيماراني كه تحـت عمـل جراحـي قـرار مي گيرند، از طريق تزريق زيرجلدي در بيماران در معرض خطر متوسـط، 20 ميلـي گـرم (2000 واحـد ) تقريبـاً 2 ساعت قبـل از جراحـي و سـپس 20 ميلـي گـرم (2000 واحد) هر 24 ساعت به مدت 7-10 روز مصرف مي شـود .در بيمـاران در معـرض خطـر شـديد (بـه عنـوان مثـال جراحيهاي ارتوپديك ) 40 ميلي گـرم (4000 واحـد )12 ساعت قبـل از جراحـي وسـپس 40 ميلـي گـرم (4000 واحد) هر 24 ساعت به مدت 7-10 روز تزريق مي شـود .

براي پيشگيري از ترومبوز وريدهاي عمقي در بيماراني كه تحت عمـل جراحـي قـرار نمـي گيرنـد ، از طريـق تزريـق زيرجلدي 40 ميلي گرم (4000 واحد ) هر 24 ساعت بـه مدت حداقل 6 روز (حداكثر 14 روز ) تا هنگامي كه بيمار بتواند تحرك مجدد خود را بـه دسـت آورد ، مـصرف مـي شود. در درمان ترومبوز وريدهاي عمقي يا آمبولي ريـوي ، از طريق تزريق زيرجلـدي 150units/kg) 1/5mg/kg) هـر 24 سـاعت و معمـولاً بـه مـدت حـداقل 5 روز (و تـا هنگـامي كـه پاسـخ ضـدانعقادي مناسـب بـا اسـتفاده از داروهاي ضدانعقاد خوراكي تثبيت شود ) مصرف مي شود . در درمـان آنـژين ناپايـدار و انفـاركتوس ميوكـارد بـدون ST-segement elevation، از طريق تزريق زيرجلدي 100units/kg) 1mg/kg) هر 12 ساعت معمولاً بـراي 2-8 روز (حداقل 2 روز ) مصرف مي شود . براي استفاده از انوكــساپارين بــه منظــور جلــوگيري از ايجــاد لختــه در extracorporeal circuits بايد بـه بروشـور ايـن دارو مراجعه كنيد.

تزریق امپول

در استفاده از انوکساپارین باید به نکات زیر توجه شود

  • دارو هر روز باید در ساعت خاصی زده شود. بطور مثال اگر تزریق امروز در ساعت 8 صبح انجام شده فردا هم در همین ساعت انجام شود.
  • قبل از استفاده از این دارو روش تزریق آن باید به شما یا یکی از وابستگان نزدیک شما آموزش داده شود.
  • اگر همزمان با انوکساپارین از داروهای ضد انعقاد خوراکی مانند وارفارین هم استفاده میکنید باید هر روز یا هر چند روز یکبار آزمایش خون انجام دهید تا میزان انعقاد پذیری خون شما بررسی شود.
  • وقتی از این دارو استفاده می کنید بهتر است برای کوتاه کردن موی پوست در هر نقطه ای از بدن خود بجای تیغ از ماشین استفاده کنید.
  • از نوشیدن الکل اجتناب کنید.
  • اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید.
  • هر بار به پزشک یا دندانپزشک مراجعه میکنید باید به او بگویید که از انوکساپارین استفاده می کنید.
  • قبل از شروع استفاده از انوکساپارین همه داروهایی را که از قبل مصرف میکرده اید به پزشک معالج خود اطلاع دهید. بعضی داروها با انوکساپارین تداخل دارند.
  • همزمان با انوکساپارین از آسپرین، داروهای ضد التهابی، مکمل های ویتامین و داروهای گیاهی استفاده نکنید مگر اینکه از پزشک خود اجازه گرفته باشید.

هشدارهایی در مورد آمپول انوکساپارین

  • قبل از مصرف به صورت پروفيلاكسي هر گونه خونريزي را بررسي و رد كنيد.
  • دارو را با ديگر داروهاي تزريقي مخلوط نكنيد.

divider

بیشتر بخوانید:

همه آنچه باید درمورد آمپول پیشگیری از بارداری بدانید

تزریق انسولین در بارداری و راههای پیشگیری از دیابت بارداری

دلیل سقط جنین مکرر در دوران بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا