دسته‌بندی نشده

مراقبت های لازم بعد از عمل پشت پلک جهت بهبودی سریعتر

مراقبت های بعد از عمل پلک

چشم ها برجسته ترین اعضای صورت هستند که بیشترین توجه را به خود جلب می کنند و از حساس ترین اعضای صورت هستند که پوست اطراف آنها بسیار ظریف است.

همین ویژگی باعث می شود که در برابر اثرات پیری و به خصوص قرار گرفتن طولانی مدت در برابر عناصر خشن محیطی مانند آلودگی هوا، اشعه های مضر آفتاب، ضربات فیزیکی و … آسیب پذیرتر باشند.
افتادگی پلک، پف های خفیف تا شدید پلکی، کبودی پلک و انباشت سلول های چربی در پلک ها از جمله مشکلات و ناهنجاری های زیبایی چشم بوده که در هر سنی ایجاد گردیده و علاوه بر تأثیر روانی و نامطلوب بر زیبایی اشخاص، تأثیر فراوانی بر میزان بینایی افراد مبتلا خواهند داشت.

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نیز همچون سایر عمل های جراحی، دارای دوره نقاهت یا بهبودی بعد از عمل می باشد. توجه به مراقبت های بعد از جراحی پلک علاوه بر این که فرد را در بهتر سپری نمودن دوران نقاهت این جراحی یاری می کند می تواند از بروز عوارض احتمالی ناشی از جراحی نیز بکاهد.

لازم به ذکر است رعایت دستورالعمل های مراقبتی بعد از جراحی پلک تقریباً به اندازه خود این جراحی حائز اهمیت است؛ به طوری که در صورت بی توجهی به رعایت صحیح این دستورالعمل ها ممکن است عوارضی برای فرد اتفاق بیافتد که متأسفانه گاهی برخی از این عوارض جبران ناپذیر بوده و امکان دارد راهی جهت درمان یا بهبود آن وجود نداشته باشد.
بنابراین با توجه به اهمیت قابل توجهی که مراقبت های بعد از جراحی پلک در راستای کسب نتایج قابل قبول از این عمل جراحی و نیز پیشگیری از عوارض احتمالی عمل دارد، بر آنیم تا به شرح مهم ترین نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک بپردازیم.

عمل پلک

کاربردهای جراحی زیبایی پلک

درمان افتادگی پوست یا شلی پوست پلک بالا که باعث ایجاد چین و چروک روی پلک می‌شود و می‌تواند انحنای سطحی (کانتور) پلک را با مشکل مواجه کند.
ناشی از سنگینی پوست اضافه که باعث اختلال در بینایی فرد می‌شود.
برطرف کردن پف و تورم پلک‌ها
برطرف کردن پف و تورم زیر چشم
رفع افتادگی پلک پایین که باعث بیشتر دیده شدن نواحی سفید چشم در زیر قرنیه می‌شود.
برداشت پوست اضافی و رفع چین و چروک‌های ظریف پلک پایینی.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بلفاروپلاستی

نحوه خوابیدن بعد از عمل کردن پلک ها از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که درست خوابیدن بعد از این عمل جراحی می تواند منجر به تسریع روند بهبودی شده و در کاهش ورم و کبودی نیز تأثیر قابل توجهی بگذارد. لذا توصیه می شود برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک، در هنگام خواب و استراحت از قرار گیری صورت بر روی بالش خودداری نمایید و به صورت طاقباز خوابیده و سر خود را به کمک بالش، به میزان 30 درجه بالاتر از حد بدن قرار دهید.

از بین بردن ورم بعد از عمل پلک

این تورم طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی به بیشترین حد خود می‌رسد و در این زمان پوست پلک بالا و پایین حساس شده و پف می‌کند. معمولاً بعد از گذشت یک هفته بخش وسیعی از تورم از بین می‌رود، البته ممکن است بعد از گذشت شش تا دوازده هفته بازهم مقداری از تورم باقی ‌مانده باشد که به‌مرورزمان بهتر خواهد شد.
چهره شما در عرض چند هفته کاملاً حالت طبیعی خود را به دست می‌آورد؛ اما مراقبت صحیح از ابتدا و اجتناب از رفتارهای اشتباه پس از جراحی پلک تأثیر زیادی بر زمان بهبودی خواهد داشت. برای کسب نتیجه خوب از جراحی پلک باید صبور باشید تا تورم پلک‌ها به‌صورت کامل از بین برود.

از کمپرس سرد استفاده کنید

تورم، استراحت و خواب را دشوار می‌کند؛ بنابراین استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه تحت درمان به‌ بهبود سریع تر شما کمک می‌کند. قرار گرفتن بافت در معرض سرما می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. همیشه به توصیه جراح در مورد استفاده از کمپرس سرد پس از جراحی روی پلک توجه کنید.

سر خود را بالا نگه‌ دارید

ورم و التهاب ناشی از افزایش جریان خون در ناحیه تحت جراحی است. این واکنش طبیعی بدن شما به جراحت در هنگام شروع فرآیند التیام است اما تورم بیش‌ازحد در طول بهبودی می‌تواند آزاردهنده و دردناک باشد. زمانی که در خانه استراحت می‌کنید سر خود را بالا نگه‌دارید. سعی کنید تا حد امکان به پشت بخوابید و هر شب موقع خواب از دو بالش برای بالا نگه‌داشتن سر خود استفاده کنند. از این طریق نیروی گرانش باعث تخلیه مایعات و التهاب از بافت‌های پلک می‌شوند.

مراقبت بعد از عمل پلک

تغذیه مناسب داشته باشید

اگر اصول تغذیه بعد از جراحی پلک را به طور کامل رعایت کنید، می‌توانید به‌سرعت بهبودی خود را به دست آورید. غذاهای سبک و مقوی بخورید، به مقدار کافی آب بنوشید. در صورت امکان ویتامین یا آنتی‌اکسیدان مصرف کنید. مصرف نمک و غذاهای فراوری‌شده را محدود کنید. نمک باعث حفظ مایعات در بدن و ماندگار شدن تورم می‌شود. اگر رژیم غذایی خوبی داشته باشید می‌توانید به بهبود سریع بدن خود کمک کنید.

از فعالیت‌های شدید خودداری کنید

درحالی‌که بدن شما در حال بهبودی پس از جراحی است، نباید فشار زیادی بر بدن خود وارد کنید. اگر در تلاش برای کاهش تورم چشم‌هایتان هستید، ورزش طی چند روز اول اشتباه است و باعث تشدید تورم می‌شود؛ بنابراین پس از جراحی از فعالیت‌های شدید ورزش اجتناب کنید این بدین معنی است که باید از انجام هر کاری که باعث افزایش جریان خون به چشم می‌شود پرهیز کرد

رفع کبودی دور چشم بعد از عمل پلک

در ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی از کمپرس یخ بر روی پلک ها استفاده کنید تا تورم و کبودی کاهش یابد.

خارش بعد از عمل پلک

خارش پلک‌ها طبیعی هستند و نشانه روند بهبودی هستند. داروهای چشمی خود را به منظور کاهش قرمزی، خارش یا خشک شدن چشم ها، طبق دستور پزشک، مصرف کنید. وقتی از قطره یا پماد چشمی استفاده می کنید تا چهار هفته پس از عمل پلک، از ماساژ و خارش پلک پرهیز کرده و محل بخیه ها را دستکاری نکنید.

مراقبت بعد از کشیدن بخیه پلک

برای جلوگیری از عفونت جای بخیه عمل پلک لازم است که روزانه سه مرتبه محل بخیه را با آب و صابون بشویید.
یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در بهبود جای بخیه عمل پلک، استفاده مکرر و منظم از پماد‌هایی است که پزشک برای شما تجویز کرده است.
همچنین استفاده از قطره چشم یا همان قطره‌ای که برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، به‌شدت توصیه می‌شود.
تا ده روز بعد از عمل پلک نباید آرایش کنید.
پس از جراحی پلک، بیماران باید به منظور مرطوب نگه داشتن چشم های خود از قطره چشم استفاده کنند.
استحمام بعد از جراحی زیبایی پلک، منعی ندارد؛ اما بیماران باید توجه کنند که در هنگام شستن و خشک کردن صورت خود با ملایمت برخورد کرده تا از وارد شدن آسیب به ناحیه عمل پلک خودداری کنند.

 جراحی زیبایی پلک

نحوه انجام جراحی زیبایی پلک

این جراحی به ‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به هیچ بستری در آن وجود ندارد. این جراحی تا حدی در بسیاری موارد نیاز به هیچ بیهوشی ندارد مگر در برخی افراد که به درخواست خود و تحت نظر پزشک بیهوشی، از این شرایط استفاده می‌کنند. برای انجام عمل، پزشک، برشی در بالای پلک ایجاد می‌کند و پوست اضافه و چربی را برمی‌دارند.

در این پروسه گاهی ماهیچه‌ها نیز تقویت می‌شوند. جراحی پلک پلک پایین نیز به‌وسیله برش کوچک انجام می‌شود. در جراحی پلک پایین، معمولاً یک برش زیر پلک ایجاد می‌شود که گاهی داخل پلک و زیر مژه قرار دارد و گاهی نیز در ناحیه زیر چشم است. بعد از این اقدام، پوست اضافی و چربی خارج می‌شود و پلک در محل موردنظر خود فیکس می‌شود. این تمام رویدادی است که برای انجام جراحی پلک بالا و پایین انجام می‌شود.

مراقبت های قبل از عمل پلک

قبل از اقدام به جراحی پلک، پزشک برخی آزمایشات مانند بینایی سنجی و اشک چشم را انجام می دهد.
داروهای مصرفی خود از قبیل داروهای تجویزی، بدون نسخه و حتی مکمل ها را باید به پزشک گزارش دهید.
برخی از داروها خطر خونریزی را افزایش می دهند و قبل از جراحی نباید از آنها استفاده کنید: ایبوپروفن، ادویل، وافارین.
سه هفته قبل از عمل، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را متوقف کنید.
در بعضی موارد ممکن است پزشک توصیه کند که در روز عمل ناشتا باشید.

معمولاً بعد از جراحی، پانسمان خاصی بر روی موضع جراحی گذاشته نمی‌شود. صرفاً از پماد موضعی برای ترمیم بافت استفاده شده که این موضوع ممکن است باعث تاری دید شود. البته جای نگرانی نیست و این تاری دید، موقتی خواهد بود. در ادامه، مهم‌ترین نکات و مراقبتهای بعد از عمل پلک را مطرح کرده‌ایم:

بلفاروپلاستی

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبتهای بعد از عمل بلفاروپلاستی، موضوع شستشو و نظافت چشم‌ها است. بهتر است در دو روز ابتدایی پس از عمل جراحی، از سرم فیزیولوژیک برای شستشوی چشم‌ها استفاده کنید؛ اما بعد از ۲ روز، می‌توان از آب جوشیده سرد نیز استفاده کرد. در هنگام شستشو توجه داشته باشید به هیچ‌وجه محل بخیه‌ها و چشمان خود را فشار ندهید؛ چرا که این موضوع می‌تواند باعث خونریزی شده و صدمات جدی به بافت ترمیم شده بزند.

بعد از جراحی زیبایی پلک نیاز است تا به مدت یک هفته از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید. به مانند دیگر جراحی‌های مرتبط با چشم (همچون لیزیک)، نیاز است تا میزان خشکی چشم به حداقل برسد؛ چراکه خشکی چشم می‌تواند باعث ایجاد خراش در چشم شده که به تبع آن، ایجاد عفونت محتمل خواهد بود. بهتر است پیش از استفاده از قطره اشک مصنوعی، حتماً دستان خود را به طور کامل شستشو دهید.
استفاده از مواد آرایشی تا دو هفته پس از جراحی زیبایی پلک ممنوع است. خصوصاً لوازم آرایشی مخصوص چشم‌ها همچون سایه چشم، خط چشم، ریمل و…

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبتهای بعد از عمل بلفاروپلاستی، انجام حرکات و فعالیت‌های بدنی است. تا زمان بهبودی نسبی و بعد از تشخیص پزشک، به هیچ‌وجه حرکات سنگین و سبک ورزشی انجام ندهید. همچنین نیاز است تا مدت حدود یک هفته، از خم شدن، حرکات شدید و یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

مهم است تا زمان بهبودی نسبی فعالیت‌های ماهیچه‌های صورت محدود باشد. سعی کنید خنده‌های کنترل شده‌ای داشته باشید و به هیچ وجه فریاد نزنید. ایجاد فشار عضلانی در اطراف نواحی ترمیم شده ممکن است موجب شل شدن آن شود.
نیاز است تا دو هفته پس از جراحی از خوردن آسپرین خودداری کنید. مصرف آسپرین ممکن است موجب خونریزی شود. توجه داشته باشید در صورت بروز درد، آن هم به تجویز پزشک از برخی مسکن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

یکی دیگر از مراقبتهای بعد از عمل بلفاروپلاستی که نیاز است به آن عمل کنید، نکاتی درباره زمان خواب بیمار است. در هنگام خواب، به وسیله پنبه و یا گازهای استریل، پس از ضدعفونی دستان خود، پمادهای اضافه را از روی بخیه‌های پلک‌ها پاک کنید. فراموش نکنید تا زمانیکه بخیه‌ها وجود دارند، استفاده از پمادهای چشمی روزانه دوبار ضروری است. مالیدن پماد درون پلک زیرین باعث تاری دید می‌شود، بنابراین بهتر است این کار را تنها در زمان خواب انجام دهید.

حتماً بخوانید:

معمولاً جراح بین ۵ روز الی یک هفته پس از جراحی، حمام کامل را برای شما تأیید خواهد کرد. بهتر است تا زمانیکه پزشک تشخیص نداده است به نکات مراقبتهای بعد از عمل بلفاروپلاستی عمل کنید و از حمام کامل بپرهیزید؛ چراکه رسیدن بخار و یا مواد شوینده به چشم‌ها ممکن است باعث ایجاد عفونت در محل بخیه‌ها شود.
استفاده از کمپرس سرد جهت کاهش تورم و کبودی
دوری از فعالیت‌هایی که باعث خشکی چشم می‌شوند به مدت یک هفته تا ۱۰ روز.
استفاده از عینک‌های آفتابی در سه هفته اول پس از جراحی لازم است.
از بلند کردن وسایل سنگین بپرهیزید.

منبع : کلینیک صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا