دسته‌بندی نشده

محله لرد کیوان یزد

یزد یکی از شهر‌های تاریخی هم در جهان و کشور ایران است. این شهر قدمت بسیار دارد همچنین محله‌های قدیمی بسیاری در این شهر واقع شده است که حدودا مربوط به چندین قرن پیش است. این شهر خشتی جزء اولین شهرهای تاریخی ایران است و در جهان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یزد از جمله شهرهایی است که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌نماید. همچنین این شهر در یونسکو به‌عنوان یک شهر بین‌المللی به ثبت رسیده است. در گوشه‌گوشه این شهر محله‌های تاریخی با قدمت‌های فراوان واقع شده است.

همین‌طور بناهای تاریخی متعددی نیز در یزد بنا شده‌اند و ارزش آن‌ها سبب تاریخی شدن این شهر شده است. همچنان این محله‌ها ظاهری قدیمی و خشتی خود را حفظ کرده‌اند و همین امر باعث زیبایی بخشیدن بیشتر به شهر یزد شده است. شهر یزد مشهور به بادگیر و همین‌طور قنات‌های متعدد است. برای اقامت در این شهر می‌توانید هتل داد یزد را انتخاب کنید و قیمت هتل داد یزد نیز بر اساس امکاناتی که ارائه می‌دهد مناسب است و می‌تواند سفر به‌یادماندنی را به ارمغان آورد.

محله لرد کیوان

یکی از محله‌های قدیمی که ظاهر تاریخی آن تابه‌حال نیز حفظ شده محله لرد کیوان است. این محله خانه‌هایی با ظاهری خشتی و کاهگلی دارد که ظاهر تاریخی این محله را زیباتر و تاریخی‌تر جلوه داده است. موقعیت جغرافیایی این محله از سمت شمال با باغ گندم و همچنین از سمت جنوب با محله «شاه‌طهماسب» در ارتباط است و از غرب به محله «ابوالمعالی» و از شرق نیز به محله‌های «دروازه شاهی» و «لب خندق» محدود می‌شود. دلیل نام‌گذاری محله لرد کیوان چنین بوده که اجناس و کالاهای موردنیاز مردم مانند هیزم و میوه وجود دارد که شباهت بسیاری به میدان دارد.

در شهر یزد فقط یک لرد وجود ندارد بلکه ۸ لرد با پسوندهای متفاوت در اطراف شهر یزد قرار دارد. محله لرد کیوان یک محله تاریخی با ظاهری زیبا و بناهای تاریخی متعددی واقع شده است. ازجمله این بناها می‌توان به آب‌انبار لرد کیوان و محل لرد کیوان اشاره نمود که سالانه گردشگران از این منطقه بازدید می‌کنند؛ گردشگران می‌توانند در هتل داد یزد ساکن شوند زیرا این هتل نیز یک بنای تاریخی است و قیمت هتل داد یزد بر اساس خدمات متفاوت است.

محله قدیمی آب شاهی

محله آب شاهی در اطراف شهر یزد واقع شده است این محله در زمان‌های قدیم با نام «نعیم آباد» شناخته شده است. جمعیت انبوهی در این محله گرد هم آمده‌اند و این منطقه جزء پرجمعیت‌ترین و همچنین قدیمی‌ترین محله‌های شهر یزد است. دلیل نام‌گذاری این محله به «آب شاهی» به این‌صورت است که «شاه شجاع مظفری» یک قنات در محله تاسیس نمود و این محل به نام آب شاهی معروف شد. قدمت این محله به قرن هشتم بازمی‌گردد که توسط «شاه یحیی مظفری» واقع شده است.

این مطلب را هم بخوانید: هتل ویندهام گرند استانبول

آداب و رفتار مردمان محله آب شاهی با دیگر مناطق یزد تفاوت‌های چشمگیری دارد. این امر در نوع پوشش و گویش آن‌ها نیز تاثیرگذار است و کاملا تفاوت‌شان با دیگر مناطق مشهود است. مردمان این منطقه در گذشته از دین زرتشتی پیروی می‌کردند و آتشکده‌های متعددی برای عبادت در نظر داشتند و به دین خود نهایت احترام را می‌گذاشتند. از بناهای تاریخی مهم در این منطقه نیز می‌توان به مسجد جامع آب شاهی اشاره کرد.

محله لرد کیوان یزد

محله قدیمی شاهدباز

از دیگر محله‌های قدیمی شهر یزد می‌توان به محله شاهدباز اشاره کرد. تلفظ محله شاهدباز توسط افراد بومی با گویش محلی به‌صورت «شرباز» تلفظ می‌شود. این محله در اطراف خیابان سلمان فارس محدود می‌شود. مردمان بومی این محله توجه بسیاری به برگزاری مراسم روضه‌خوانی و مراسم مذهبی دارند. همچنین برای رونق این مراسم نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هرساله مراسم خود را باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار نمایند. چنان‌چه مردمان قدیمی شاهدباز مراسم خود را در حسینیه‌های محله‌ خود برگزار می‌نمایند.

مردمان این محله در ایام قدیم به کشاورزی در زمین‌های اطراف مجاور می‌پرداختند و شغل کشاورزی در رده اول برای آنان حائز اهمیت است. درگذشته تعداد افرادی که در این منطقه زندگی می‌کردند خیلی بیشتر از حال ممکن بود اما در حال حاضر ساکنان این محله بیشتر افراد عراقی هستند. در این محله بناهای ارزشمندی وجود دارد از جمله این بناها آب‌انبار شاهدباز، حسینیه و مسجد می‌توان نام برد.

محله چهار منار یزد

محله چهار منار یزد از قدیمی‌ترین محله‌های شهر یزد به‌حساب می‌آید. محله چهار منار قدیمی‌ترین بافت از نظر وسعت را دارد. یکی از مناطقی به شمار می‌رود که در دو مقطع جهانی ثبت شده است. اتفاقات بسیاری در این مناطق رخ‌داده است از جمله این رخدادها حوادث تاریخی شعر است که در ایام قدیم بسیار رایج بوده و حدودا در هر دوره چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

این محله در سال ۲۰۱۱ ثبت جهانی شده است. در سال‌های اخیر نیز تمامی آثار تاریخی این محله ثبت ملی شده است. برای بازدید از این محله می‌توانید هتل داد یزد را انتخاب کرده و برای آگاهی از هتل قیمت هتل داد یزد را از وب‌سایت علی بابا مشاهده فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا