دسته‌بندی نشده

كمبود « روی » باعث كوتاهی قد و خستگی زودهنگام افراد می‌شود

منطقه مركزی از دسته اول ساده ترین مثال كلر و سدیم است كه مصرف آن به صورت نمك طعام متداول است ; اما عناصر ناچیز یا ریزمغذی شامل : مس آهن روی ید كبالت منگنز فلوئور و مولیبدن به اختصار است .
از آن جایی كه « روی » یك ماده بسیار ضروری برای انسان است و در صورت كمبود عوارض خطرناك و جبران ناپذیری ایجاد می كند به نقش مفید این عنصر می پردازیم .

« روی » بعد از آهن بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است .
این عنصر فعال كننده بیش از دهها آنزیم دربدن موجودات زنده است و در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می كند.
براساس آمار حدود ۵۰ درصد كم خونی شایع در جامعه حاصل كمبود تلفیقی دو عنصر آهن و روی است اما در كشور ما بیشتر به آهن اهمیت داده می شود و نقش مفید « روی » فراموش شده است .

كمبود « روی » در ایجاد خستگی زودهنگام بی تاثیر نیست .
عوارض ناشی از آن كاهش رشد جسمانی تاخیر در بهبود زخمها و آسیبهای پوستی ریزش مو بی اشتهایی و اسهال از دست دادن حس چشایی و بویایی كوتاهی قد نارسایی بلوغ جنسی در مردان و كاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی است . اختلال در تفكر رفتار خلق و خو و نیز كاهش توانایی یادگیری حاصل از كمبود روی نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است .

سلولهای بدن از گلوكز استفاده می كنند كه در این میان عنصر « روی » نقش موثری در جذب گلوكز از سوی سلولها را به عهده دارد. به همین دلیل در افرادی كه قند خون آنها بالاست و از انسولین استفاده می كنند نقش « روی » در كاهش میزان قند خون این افراد بی تاثیر نیست و همزمان با انسولین می تواند از دیابت و عوارض آن جلوگیری كند.

« روی » یكی از عناصر تشكیل دهنده مینای دندان است و كمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین كمبود آن در زنان باردار موجب زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و كاهش وزن نوزاد می شود. مصرف « روی » در دوران بارداری در زیبایی نوزاد نیز موثر است .
از نظر علم پزشكی « روی » در معالجه بسیاری از بیماری ها از قبیل ; سرماخوردگی آسم دیابت كم كاری غدد خصوصا تیروئید آلزایمر وزوز گوش عفونت مثانه درد عضلات انواع سوختگی ها و نیز استرس های عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

« روی » بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده های لبنی تخم مرغ و غلات یافت می شود.
منابع عمده روی صدف گوشت قرمز مرغ ماهی جگر غلات آسیاب نشده حبوبات شیر و فرآورده های آن است ; اما میوه ها و سبزی های برگ سبز منابع فقیر این عنصر هستند. در صورت تشخیص پزشك و نیاز بدن این عنصر به صورت قرص تجویز می شود.
كمبود « روی » افراد را دچار كوتاهی قد می كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا