دسته‌بندی نشده

قرص زفران یا اندانسترون – درمان سریع حالت تهوع و استفراغ

از قرص زفران یا اندانسترون برای رفع استفراغ و حالت تهوع در زمان پس از عمل جراحی هم استفاده میشود. این قرص با جلوگیری از یکی از عملکرد های بدن که ترشح سروتونین میباشد عمل میکند. ترشح سروتونین باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ میشود. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

شما عزیزانی که به دنبال مطالبی درمورد اندانسترون هستید ممکن است که در یک یا چند تا از موضوعات زیر سوالاتی داشته باشید.

اندانسترون در حاملگی

اندانسترون برای کودکان

شربت اندانسترون

مقدار مصرف اندانسترون

اشکال دارویی اندانسترون

اصلا نگران نباشید، در ادامه مقاله سعی میکنیم که به بیشترین این مسائل پاسخ دهیم.

نحوه استفاده قرص اندانسترون

برای جلوگیری از استفراغ و حالت تهوعی که ناشی از شیمی درمانی است، این قرص را 30 دقیقه قبل از شروع روند درمانی بخورید. اگر رادیو درمانی انجام میدهید، قرص زفران را یک تا دو ساعت قبل از شروع درمان بخورید. اگر میخواهید احساس حالت تهوع و یا استفراغ را بعد از عمل جراحی کنترل کنید، از این قرص یک ساعت قبل از عمل استفاده کنید.
اگر از شکل مایع این دارو استفاده میکنید، حتما از یک پیمانه یا قطره چکان دقیق برای اندازه گیری دوز مناسب استفاده کنید. از قاشق های غذاخوری که در خانه ها وجود دارد استفاده نکنید، چراکه مقیاس دقیقی نیست و در استفاده از چنین داروهایی باید نهایت استفاده را داشت.
البته اگر دکتر تان به شما دوز مخصوصی را توصیه کرده است، حتما باید به او گوش دهید. اندانسترون (که اسم علمی زفران میباشد) حتی ممکن است که روزی سه بار در یک یا دو روز پس از شیمی درمانی یا رادیو درمانی استفاده شود. اگر از این دارو با برنامه زمانی خاصی استفاده میکنید، حتما دقیقا سر زمان مشخص آن را بخورید تا از بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد.
دوز مناسب شما بستگی به وضعیت تان و پاسخی که بدن شما به درمان میدهد دارد. البته برای کودکان دوز مناسب میتواند بر اساس سن و وزن نیز تعیین شود. بیشترین حد استفاده که به مشکلات زیاد کبدی هم منجر میشود، 8 میلی گرم در 24 ساعت است. از این دارو دقیقا همانگونه که پزشک توصیه کرده استفاده کنید. استفاده بیشتر و یا کمتر میتواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود. برای اطمینان بیشتر حتما از پزشک خود یا پزشک داروخانه سوال کنید.

قرص اندانسترون
قرص اندانسترون
قرص اندانسترون
قرص اندانسترون
شربت اندانسترون
شربت اندانسترون

عوارض قرص اندانسترون (زفران)

سر درد، احساس سبکی در ناحیه سر، سرگیجه، احساس خستگی، خواب آلودگی یا یبوست ممکن است بر اثر استفاده از اندانسترون رخ دهد. اگر این عوارض ادامه پیدا کرد یا تشدید شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
به یاد داشته باشید که دکتر شما این دارو را تجویز کرده چراکه گمان کرده سودی که به شما میرساند بیشتر از عوارض آن است. اکثر مصرف کننده گان این اندانسترون دچار عارضه خاصی نمیشوند.
اگر هر کدام از این عوارض برای شما پیش آمد، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. دل درد، گرفتگی عضلانی یا مشکلات بینایی همچون عدم شفافیت در بینایی یا کور شدن موقتی.
همچنین این موارد نیز جزو علائم جدی است که اگر در خود مشاهده میکنید، باید به سرعت آن را به پزشکتان اطلاع دهید. درد در ناحیه سینه، تپش تند، کند یا نا مرتب قلب، سرگیجه شدید و غش کردن.
استفاده از دارو زفران میتواند باعث افزایش سروتونین در بدن نیز بشود که تبدیل به شرایطی میشود که به آن سندرم سروتونین میگویند. اگر در هنگام مصرف این دارو در حال مصرف دارو های دیگری که به افزایش سروتونین ممکن است منجر شود هم باشید، خیلی خطرناک است. پس حتما پزشک (پزشک خود یا داروخانه) را از تمام داروهایی که مصرف میکنید، مطلع سازید. اگر یکی از این عوارض را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید. تپش قلب بالا، توهم زدن، از دست دادن قدرت تشخیص جهت ها و سردرگمی، سرگیجه شدید، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ شدید، تیک یا پرش عضلانی، تب ناگهانی و خستگی نا متعارف.
بوجود آمدن یک حساسیت آلرژی ناگهانی نسبت به این دارو خیلی بعید است اما اگر رخ داد، سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک شدید عبارت است از : خارش و جوش، خارش و ورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در نفس کشیدن.
این ها تمام عوارضی که ممکن است پیش بیاید نیست، اگر تغییر خاصی را در وضعیت سلامت خود متوجه شدید که حتی در موارد ذکر شده نیست، به سرعت به دکتر مراجعه کنید.


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با موارد استفاده و عوارض قرص اندانسترون آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا