دسته‌بندی نشده

قانون گذاری در خانه برای کودک و نوجوان چطور باید باشد؟

تعیین قوانین و مقررات خانوادگی برای کودکان و نوجوانان

اهمیت قوانین خانوادگی

قانون گذاری در خانه برای کودکان عباراتی مثبت درباره چگونگی مراقبت و رفتار اعضای خانواده با همدیگر است. قوانین خانوادگی کمک می کند تا:

  • کودکان و نوجوانان یاد بگیرند چه رفتاری در خانواده اشکال دارد و چه رفتاری اشکال ندارد.
  • بزرگترها برای نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان ثبات داشته باشند.
  • قوانین به هر عضوی از خانواده کمک می کند تا بهتر با بقیه کنار بیاید.
  • آنها زندگی خانوادگی را مثبت تر و آرام تر می کنند.

قوانین خوب خانوادگی برای کودک و نوجوان چه خصوصیاتی دارند ؟

قوانین خانوادگی خوب رفتار بچه ها را به سمت و سویی مثبت می برد. این قوانین:

  • نشان می دهند دقیقا چه رفتاری را انتظار دارید؛ مثلا ما وقتی چیزی می خواهیم می گوییم “لطفا…”
  • درک آن برای بچه ها آسان است مثلا “در خانه با صدایی آهسته صحبت می کنیم”.
  • به جای اینکه به بچه ها بگوید چه کاری انجام ندهند می گوید چه کاری انجام دهند “لباس هایت را کنار بگذار” به جای “شلخته نباش”.
  • قوانینی هم که به بچه ها می گوید چه کار نکنند گاهی اوقات خوب هستند. آنها وقتی خوب هستند که بیان کاری که بچه ها نباید انجام بدهند مشکل باشد. مثلا “وقتی به سوپرمارکت می رویم هر چیزی را می بینی نخواه” یا “سوار ماشین آدم های بی احتیاط نشو”.

لیستی کوتاه از قوانین خانوادگی بهتر از لیستی طولانی به خصوص برای بچه های کوچک تر است. قوانین هر خانواده با خانواده ای دیگر متفاوت است. قوانین خانوادگی شما تحت تاثیر عقاید و ارزش ها، موقعیت شما، پختگی و نیازهای کودک شما است.

قوانین خانوادگی برای کودکان و نوجوانان باید در چه مورد باشد ؟

مهم ترین چیزهایی را که باید در خانه شما قوانینی داشته باشد مشخص کنید. این قوانین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رفتار فیزیکی در برخورد با همدیگر، مثلا “با همدیگر با ملایمت برخورد کنید”.
  • امنیت، مثلا “وقتی سوار ماشین می شوید کمربندتان را ببیندید”.
  • رفتار اخلاقی، مثلا “ما قبل از صحبت کردن صبر می کنیم تا صحبت های دیگری تمام شود”.
  • وظایف روزمره، مثلا “ما هر شب نوبتی میز شام را می چینیم”.
  • احترام به همدیگر، مثلا “قبل از وارد شدن به اتاق همدیگر در می زنیم”.

کودک شما یاد می گیرد قوانین جزئی از زندگی هستند و قوانین متفاوتی برای مکان ها و مراحل مختلف زندگی مثل دوران مدرسه، استفاده از وسایل نقلیه و هنگام ورزش کردن وجود دارد. ایجاد و پیروی کودکان از قوانین خانوادگی به آنها کمک می کند به قوانین مکان های دیگر هم احترام بگذارند.

چه کسی باید قوانین خانوادگی را برای بچه ها ایجاد کند ؟

بهتر است هنگام قانون گذاری در خانه همه اعضای خانواده تا حد ممکن شرکت داشته باشند. کودکان از سه سالگی به بعد می توانند بخشی از صحبت درباره قوانین خانه باشند. همچنان که بچه ها بزرگ تر می شوند می توانند بیشتر در تصمیم گیری برای قانون گذاری در خانه شرکت داشته باشند.

وقتی کودکان و نوجوانان را در وضع قوانین خانه شرکت می دهید به آنها کمک می کنید تا قوانین را درک کنند و بپذیرند و متوجه شوند چرا خانواده به این قوانین احتیاج دارد. این یعنی احتمال درک قوانین برای آنها منصفانه به نظر می رسد و پیروی همیشگی از آنها برایشان راحت می شود.

درگیر شدن کودکان و نوجوانان در تعیین قانون در خانواده به آنها فرصتی هم برای مسئولیت پذیری رفتار خودشان را می دهد. شاید بد نباشد قوانین را بنویسید و جایی بگذارید که همه بتوانند آنها را ببینند و به ذهن بسپارند.

این کار به روشن کردن قوانین خانه و خانواده کمک می کند و از بحث هایی مثل این کار بر خلاف قوانین بود یا نبود جلوگیری می کند. برای بچه های کوچک تر می توانید قوانین را با کشیدن نقاشی به آنها نشان دهید.

چه زمانی باید قوانین را دوباره بررسی کرد یا تغییر داد ؟

خوب است گاه به گاه به قوانین خانوادگی رسیدگی کنید تا ببینید چطور پیش می روند. این کار به یادآوری مهم ترین قوانین خانوادگی به هر کسی هم کمک می کند. علاوه بر این زمان هایی هست که با بزرگ شدن بچه ها و تغییر موقعیت خانوادگی قوانین هم نیاز به تغییر دارند.

مثلا ممکن است با بزرگ شدن بچه ها زمان بیداری یک بچه مدرسه ای یا محدودیت رفت و آمد نوجوان را بیشتر کنید؛ یا اگر ساعات کاری یکی از والدین تغییر کند ممکن است قوانین جدیدی برای کمک در انجام کارهای خانه لازم باشد.

درست مثل زمانی که قوانین جدیدی برای خانه ایجاد می کنید بهتر است در تغییر قوانین هم بچه ها را درگیر کنید.

ایجاد قوانین خانوادگی برای کودک و نوجوان

قوانین خانوادگی برای بچه ها در سنین مختلف

قوانین خانوادگی برای بچه های پیش دبستانی

بیشتر بچه های 3 تا 4 ساله مهارت های زبانی کافی برای درک قوانین ساده را دارند. اما در این سن، بچه ها احتمالا قوانین را فراموش یا به آنها بی اعتنایی می کنند. آنها به پشتیبانی و یادآوری شما برای پیروی از قوانین خانوادگی احتیاج دارند. مثلا “یادت باشد ما برای غذا خوردن باید بنشینیم”.

وقتی موضوع امنیت است قوانین مهم هستند اما بهتر است برای محافظت از کودک فقط به آنها تکیه نداشته باشید. مثلا ممکن است یکی از قوانین شما این باشد که “از جاده دور بمان” اما باز هم لازم است هنگامی که نزدیک جاده ها هستید مراقب بچه باشید.

قوانین خانوادگی برای بچه های دبستانی

بچه ها با هم فرق می کنند اما نباید انتظار داشت بچه ها تا قبل از 8 الی 10 سالگی بتوانند بدون کمک شما در بیشتر مواقع قوانین را دنبال کنند. مثلا بچه های این سن احتمالا قوانینی مثل مسواک زدن دندان ها قبل از خوابیدن یا منتظر یک بزرگتر ماندن برای رد شدن از جاده را احتمالا به یاد دارند.

قوانین خانوادگی برای نوجوانان

قوانین همانقدر که برای بچه های کوچک تر اهمیت دارد برای نوجوانان هم مهم است. هنگامی که چیزهای زیاد دیگری در زندگی نوجوانان در حال تغییر است قوانین واضح و روشن به آنها حسی از امنیت می دهد.
قوانینی درباره رفتار امن برای نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد.

این قوانین ممکن است در رابطه با استفاده از الکل، رابطه جنسی، ارتباط با جنس مخالف، انتخاب دوست و ساعات رفت و آمد باشد. بعضی از خانواده ها در این باره با هم صحبت می کنند و یک قرارداد امنیتی امضا می کنند. یک قرارداد امنیتی یک توافق امضا شده از خلاصه قوانین است. مثلا “اگر شب از وسایل نقلیه استفاده کنم به شما اس ام اس می دهم”.

اما باید به یاد داشت شما می توانید قانون گذاری برای نوجوانان در خانواده را در این سن چالشی تر کنید چرا که نوجوانان به دنبال استقلال و خودمختاری بیشتری در این سن هستند.

راهکارهای مناسب برای ارتباط بهتر والدین با نوجوانان در سن بلوغ

قوانین خانوادگی برای کودکانی با نیازهای اضافه

در خانواده هایی که بچه هایی با نیازهای اضافه هستند، قوانین با ثبات این پیام را می رساند که همه در خانواده مساوی هستند. مثلا اگر قانون خانوادگی شما این است که همه باید به خوبی با همدیگر صحبت کنند کودک شما با نیازهای اضافه هم باید این قانون را درست مثل دیگر بچه ها دنبال کند.

بعضی بچه ها با نیازهای اضافه ممکن است برای درک و یادآوری قوانین به کمک احتیاج داشته باشند. بعضی قوانین خانوادگی ممکن است برای کل خانواده لازم باشد در حالی که یک سری قوانین دیگر باید احتمالا فقط برای بچه های کوچک تر یا نوجوان ها باشد. همان طور که بچه ها بزرگ تر و با تجربه تر می شوند قوانین هم در کنار آنها و متناسب با سنشان تغییر می کنند.

ایجاد قوانین خانوادگی برای کودک و نوجوان

وقتی بچه ها قوانین خانوادگی را رعایت نمی کنند چه باید کرد؟

وقتی بچه ها از قوانین پیروی نمی کنند احتمالا باید به سادگی به آنها قوانین را یادآوری کنید و به آنها فرصتی دیگر بدهید. این کار در نهایت موثرتر از استفاده از عواقب قانون شکنی در خانه است. بهتر است به عنوان یک خانواده درباره این عواقب صحبت کنید.

این کار به شما اطمینان می دهد همگی عواقب قانون شکنی در خانواده را درک کرده اند و با آن توافق دارند و اگر همگی این عواقب را درک کرده و با آن توافق کنند پذیرش عواقب و برخوردهای بعد از آن برای بچه ها راحت تر می شود.

ایجاد قوانین خانوادگی برای کودک و نوجوان

انواع قوانین خانوادگی مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان

با اینکه شاید خواهر شما به بچه هایش اجازه دهد روی مبل ها بپرند ممکن است شما با انجام این کار بچه ها در خانه تان مشکل داشته باشید یا ممکن است بچه ها اجازه داشته باشند در آشپزخانه با قابلمه ها و ماهیتابه ها آهنگ بزنند اما در خانه مادر بزرگ چنین کاری اصلا نباید انجام شود.

ایجاد قوانین واضح خانوادگی برای کودک راهی آسان برای کاهش مشکلات رفتاری و افزایش ثبات در اصول خانوادگی برای بچه ها و نوجوانان است. بچه ها برای احساس امنیت و اطمینان به قوانین کافی احتیاج دارند اما اگر برای آنها قوانین خیلی زیادی وضع کنید احتمالا جلوی رشد آنها را می گیرید.

اما صرف نظر از اینکه بچه ها چند ساله هستند یا چند تا بچه دارید 5 نوع قانون خانوادگی هست که همه بچه ها به آنها احتیاج دارند.

قوانین خانوادگی برای افزایش امنیت کودکان

قوانین امنیتی در خانواده شامل امنیت فیزیکی و امنیت احساسی است. امنیت فیزیکی ممکن است چیزهایی مثل “روی مبل فقط باید نشست نه اینکه ایستاد یا پرید یا وقتی مامان در حمام است در خانه را باز نکن” باشد.

امنیت احساسی ممکن است شامل قوانین خانوادگی مثل “فقط از کلمات مهربانانه استفاده کن” یا “هر کسی می تواند احساساتش را تا زمانی که همراه با احترام باشد در میان بگذارد” باشد. وقتی بچه ها احساس امنیت کنند برای تمرکز انرژیشان روی کشف استعدادها و محیط اطرافشان احساس آزادی بیشتری دارند.

قوانین خانوادگی برای تشویق اخلاقیات در کودک

قانون گذاری خانوادگی برای کودکان که به تدریج ارزش ها و اخلاقیات را به بچه ها بفهماند اهمیت زیادی دارد. این نوع قوانین ممکن است شامل چیزهایی مثل “راست بگو” و “وقتی کسی را ناراحت کردی معذرتخواهی کن” باشد.

البته نقش شما هم در شکل گیری این قوانین ضروری است. کودک شما بیشتر از آنچه شما به آن عمل می کنید یاد می گیرد تا آنچه می گویید.

قوانین خانوادگی برای ایجاد عادات سالم در کودک

بچه ها وقتی برنامه ای روزانه و منظم داشته باشند خیلی خوب عمل می کنند بنابراین قوانینی را ایجاد کنید که بچه ها را به گسترش عادات روزانه تشویق می کند. مثلا “دندان هایت را بعد از صبحانه مسواک بزن” یا “لباس های کثیفت را در سبد بگذار”.

ایجاد عادات سالم و روزمره به کاهش جر و بحث بین والدین و بچه ها کمک می کند. وقتی بچه ها بدانند از آنها انتظار می رود وقتی از مدرسه به خانه بر می گردند کتشان را آویزان کنند یا باید بعد از شام فوری تکالیفشان را انجام دهند به کاهش عواقب قانون شکنی در خانواده کمک می کند.

قوانین خانوادگی برای بهبود مهارت های اجتماعی کودک

بچه ها برای یادگیری مهارت های اجتماعی هم به قوانین احتیاج دارند. مثلا “اسباب بازی هایت را به برادرت هم بده” یا “وقتی بازی می کنید نوبت را رعایت کنید”، به آنها روش های مناسبی برای برخورد با دیگران یاد دهید.
بچه های بزرگتر احتمالا به قوانینی درباره استفاده از وسایل الکترونیکی شان احتیاج دارند.

قوانینی را ایجاد کنید که استفاده بچه ها از گوشی های هوشمند و کامپیوتر را محدود می کند و قوانینی که آنها را به رعایت آداب تشویق می کند. مثلا “میز و سفره شام جای استفاده از تلفن همراه نیست” و اجازه ندهید فرزندتان با تلفن همراه در اتاقش بخوابد.

بایدها و نباید‌های کودکانه در استفاده از تکنولوژی

قوانین خانوادگی برای آمادگی بچه ها برای مواجه شدن با واقعیت های زندگی

بچه ها به قوانینی هم احتیاج دارند که آنها را برای بزرگسالی آماده کند. قوانینی دقیقی را در خانه برای کودک و نوجوان ایجاد کنید که به آنها مهارت هایی را در زندگی یاد دهد که به عملکرد بهتر آنها هنگام ترک خانه و خانواده کمک می کند. کمک به کودکتان در پیروی از این قوانین و تقویت این مهارت ها به خلق و خوی کودک شما ارتباط زیادی دارد.

بعضی بچه ها به احتمال زیاد فقط با انجام تکالیف مدرسه مسئولیت پذیر و با انگیزه می مانند در حالی که بچه های دیگر به قوانینی اضافه برای پشتیبانی احتیاج دارند. برای مثال، ایجاد قوانینی درباره انجام کارهای خانه و پول به آمادگی بچه ها برای محیط کار کمک می کند. برای بچه ها فرصتی فراهم کنید تا کارهای آسان خانه را انجام دهند و فرصتی برای داشتن پول تو جیبی داشته باشند.

بعد به آنها نکات و آموزش های لازم درباره پول را بدهید و به این ترتیب آنها یاد می گیرند چطور عاقلانه پول خرج کنند و برای پرداخت قبوض در بزرگسالی آماده می شوند.

بیشتر بخوانید:

تربیت کودکان خودساخته و منظم

چند قانون در برخورد والدین با نوجوانان

۲۰ راهکار تاثیر گذار برای تربیت کودک مسئولیت پذیر

آموزش ۲۵ نکته تربیتی به کودکان + نکات ریز و درشت آداب و معاشرت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا