دسته‌بندی نشده

فواید و عوارض چسب کمر

چسب کمر برای جلوگیری از درد کمر (فواید و عوارض چسب کمر)

کمر درد یکی از دردهای رایج امروزی است که بیشتر افراد با آن دسته پنجه نرم می‌کنند. ولی باید گفت که دانستنی های فراوانی در مورد کمر درد وجود دارد که قبل از اینکه شما دچار آن شوید، می‌توانید با آنها از کمر درد پیشگیری کنید.

بدین صورت که با دانستن نحوه نشستن درست، خوابیدن درست و … می‌توانید از آن پیشگیری کنید. چسب کمر هیچ گونه ارزش علمی برای درمان کمر درد ندارد و نتایج تحقیقات بی‌خاصیت بودن آنها را در بهبود یا درمان دردها نشان ‌داده است.


دکتر فرهاد شهرام فوق تخصص روماتولوژ اظهارداشت:

برای درمان هر بیماری ابتدا باید مکانیزیم یا پاتولوژی ایجاد کننده آن را مورد بررسی قرار داد و با مشخص کردن علت بروز کمردرد، مکانیزیم و فیزیوپاتولوژی آن می‌توان علت درد را تشخیص داد.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از کمردردها علت مکانیکال دارند، تصریح کرد: فشار آوردن به کمر، بلند کردن وزنه‌ی سنگین، قرار گرفتن در وضعیت نامناسب و اختلال در فقرات کمری در ایجاد درد کمر دخیل هستند.

وی یادآور شد: 95درصد از کمردردها بدون درمان بهبود می‌یابند و استفاده از انواع درمان‌های طبی و غیر طبی همانند چسب کمر، کشش‌های کمر و کمربندها تاثیری در تسکین و درمان کمردردها ندارند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روماتولوژی‌ اضافه کرد: فقط درمان‌هایی که در مطالعات کنترل شده، تاثیر آنها مشخص شده با مکانیسم‌های فیزیوپاتولوژی شناخته شده‌ی امروزی باید مورد استفاده قرار ‌گیرند.

چسب کمر

وی با اشاره به عوارض استفاده از این چسب‌ها تاکید کرد:

استفاده از این چسب‌ها موجب تحریک پوست، ضایعات آلرژیک، خارش، کهیر در محل چسباندن می‌شود و علاوه بر آن بیمار دچار اطمینان خاطر نابجا شده که این امر مانع از درمان مناسب توسط بیمار می‌شود و بیمار با اتکا به این اطمینان نابجا فشارهایی را به کمر وارد می‌کند، که موجب تشدید بیماری می‌شود.


روش استفاده از چسب کمر

اگر تصمیم گرفته‌اید که چسب کمر را برای آرام کردن دردتان انتخاب کنید و چسبی را یافته‌اید که فکر می‌کنید به تسکین درد و ناراحتی‌تان کمک می‌کند، حتماً دستور مصرف درج شده روی بسته‌بندی چسب کمر را مو به مو رعایت کنید.

  • چسب باید روی پوست خشک و تمیز شده شود و فقط با مواد چسبناک روی خود چسب به پوست بچسبد.
  • در دستور مصرف اکثر چسب‌های کمر قید شده است که پس از چسباندن چسب روی موضع دردناک، لباس تنگ نپوشید و موضع را نبندید.
  • چسب نباید مدتی طولانی‌تر از زمان قید شده در دستور مصرف روی پوست بماند. همچنین فاصله‌ی زمانی بین دفعات مصرف چسب را رعایت کنید.
  • هرچند اکثر چسب‌های کمر حاوی مواد گیاهی هستند، سوءمصرف آنها خطرناک است. بنابراین از چسب طبق دستور مصرف آن استفاده کنید تا دچار عوارض ناخوشایند نشوید.
  • چسب ضددرد نیز باید مانند هر داروی بدون نسخه دیگری در دوران بارداری یا شیردهی با مشورت پزشک مصرف شود
  • هرگز بدون مشورت پزشک از چسب ضددرد برای سنینی کمتر از سن قید شده روی بسته‌بندی چسب استفاده نکنید. اگر درد پس از اتمام دوره مصرف چسب آرام نشد، حتماً از پزشک متخصص وقت بگیرید.

چسب کمر

بایدها و نبایدهای چسب ضد درد کمر

  • اگر قصد خرید چسب کمر دارید، حتماً فراورده‌ای باکیفیت از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.
  • چسب‌های ضددردی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، معمولاً از آزمایش‌های علمی و کنترل کیفیت سربلند بیرون آمده است.
  • دکتر داروساز موظف است که کمکتان کند تا بتوانید چسب مناسب را با توجه به توصیفات محصول و توضیحاتی که درباره دردتان می‌دهید، انتخاب کنید.
  • چون خطر بروز واکنش آلرژیک یا خرید محصولات تقلبی وجود دارد، بهتر است قبل از انتخاب چسب درباره آن در اینترنت جستجو کنید.
  • چسب کمری را انتخاب کنید که بیماران دچار درد یا آسیب یکسان از مصرف آن رضایت داشته‌اند.
  • اگر مصرف کنندگان نظر مساعدی درباره یک نوع چسب کمر ندارند یا اصلاً نظری درباره این چسب وجود ندارد یا این که به نظر می‌رسد چسب از مواد استاندارد تهیه نشده باشد، از خرید آن خودداری کنید.

اقدام‌های احتیاطی

  • پس از مصرف چسب کمردرد مانند هر داروی بدون نسخه دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد.
  • به بیمارانی که واکنش شدید به آسپرین نشان می‌دهند، توصیه می‌شود که حتماً قبل از مصرف چسب‌های کمر حاوی متیل سالیسیلات با پزشک مشورت کنند، چون احتمال بالایی وجود دارد که با مصرف چسب نیز دچار واکنش مشابهی شوند.
  • برخی افراد دارای پوست حساس به دلیل وجود مواد چسبناک روی چسب یا در اثر تماس پوست با مواد فعال موجود در چسب دچار راش پوستی می‌شوند.
  • استفاده بیش از حد از چسب کمر یا باقی ماندن چسب برای مدتی طولانی‌تر از مان توصیه شده خطر بروز واکنش آلرژیک در ناحیه درمان را افزایش می‌دهد.
  • مسکن‌های بدون نسخه درد مشکلات شدیدتری را می‌پوشانند که برای درمان آنها باید به پزشک مراجعه کرد.
  • اگر دچار سوزش، خارش یا راش پوستی شدید، مصرف چسب کمردرد را بلافاصله قطع کنید و اگر علائم ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید.
  • پدهای گرمایی را هرگز روی چسب کمر یا ناحیه‌ای که به تازگی چسب آن را جدا کرده‌اید، قرار ندهید، چون این کار خطر تحریک یا آسیب دیدن پوست را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از بعضی چسب‌ها در زمان ورزش کردن توصیه نمی‌شود، چون چسب جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و در نتیجه ماده فعال در غلظتی بالاتر از حد در نظر گرفته شده جذب می‌شود.
  • اگر در کنار استفاده از چسب ضددرد کمر، مسکن‌های تجویزی نیز مصرف می‌کنید، حتماً درباره مناسب بودن این درمان ترکیبی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

به جز چسب کمر چه روش‌های دیگری برای درمان کمردرد وجود دارد؟

درمان‌های موثر کمردرد طبق تجربیات پزشکان عبارت است از:

کمپرس گرم یا سرد

اگر کمردردتان از اسپاسم و گرفتگی عضلات، مانند سندرم پریفورمیس نشأت می‌گیرد، کمپرس گرم یا سرد، به صورت کیسه آب گرم، پد گرمایی یا بطری آب داغ با دمای 40 درجه سانتیگراد، را امتحان کنید و ببینید که کدام تاثیر بهتری دارد.

کمپرس، به ویژه کیسه یخ را هر بار به مدت 20 ـ 15 دقیقه روی موضع بگذارید تا پوست فرصت بهبود یافتن داشته باشد. هرچه درد موضعی‌تر باشد، کمپرس گرم یا سرد مفیدتر است.

بالش کمر برای درمان کمر درد

نشستن طولانی مدت خطر بروز کمردرد را افزایش می‌دهد، بنابراین زمانی که پشت میز می‌نشینید، باید به وضعیت اندامی خود توجه کنید. بالشی را پشت کمر قرار دهید که قوس طبیعی کمر را نگه دارد و قوز کردن رو به جلو را سخت‌تر کند.

همچنین بخوانید:

درمان میخچه با چسب میخچه

حساسیت به چسب زخم و پیامدهای آن

ورزش کمردرد

ورزش کردن در حد اعتدال پس از شروع کمردرد، بخش مهمی از فرایند بهبود است. استراحت مطلق درد را پس از یک یا دو روز تشدید می‌کند، حال آن که فعالیت منظم عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات را تقویت می‌کند و بهبود می‌دهد.

سعی کنید ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی و حتی باغبانی را حداقل 5 روز در هفته، به مدت 30 دقیقه با شدت متوسط انجام دهید.

منظور از شدت متوسط این است که آن‌قدر نفس داشته باشید که بتوانید چند کلمه صحبت کنید، اما برای بلند آواز خواندن نفس کم بیاورید. مفیدترین تمرین‌ها حرکاتی هستند که عضلات مرکزی را به کار می‌گیرند.

کمربند بارداری برای رفع کمردرد

بستن کمربند بارداری بهترین توصیه برای بانوان بارداری است که از کمر درد رنج می‌برند، کمربند بارداری رحم را بالا نگه می‌دارد. باندهای شکمی برای زمان نشستن راحت‌تر است، اما کمربند بارداری که شکم مادر را نگه می‌دارد و فشار روی پایین کمر را از بین می‌برد، برای تسکین درد سیاتیک در زمان راه رفتن و ایستادن مفیدتر است.

اما اگر باردار نیستید، بهتر است از کمربند طبی و بریس استفاده نکنید، چون حمایت بریس اجازه نمی‌دهد که توده عضلانی مورد نیاز بخش مرکزی و کمر تقویت شود.

تزریق کورتیزون برای درمان کمردرد

پژوهش‌ها نشان داده است که استروئید خوراکی کمکی به تسکین درد سیاتیک نمی‌کند، اما تزریق استروئید می‌تواند درد برخی بیماران را برای مدت کوتاهی تسکین دهد.

فاوت بین تزریق استروئید و استروئید خوراکی چیست؟

هنگامی که استروئید تزریق می‌شود، دارو مستقیماً وارد ساختار مشکل‌آفرین می‌شود. دوز پایین‌تری از استروئید در آمپول کورتیزون وجود دارد، به همین دلیل خطر بروز عوارض جانبی مانند بی‌خوابی و تغییرات رفتاری در تزریق کورتیزون کمتر است.

هرچند براساس مطالعات انجام شده، تزریق استروئید روش کارآمدی برای تسکین طولانی مدت درد نیست، اما بیماران پس از این تزریق و آرام شدن درد بهتر می‌توانند درمان‌های طب فیزیکی و فیزیوتراپی را انجام دهند.

طب فیزیکی

طب فیزیکی درمانی موثر برای اکثر بیماران مبتلا به کمردرد محسوب می‌شود. به علاوه از آنجایی که مصرف بسیاری از داروها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، طب فیزیکی و فیزیوتراپی اهمیت بیشتری برای بانوان باردار پیدا می‌کند. همچنین متخصصین طب فیزیکی با آموزش دادن حرکات اصلاحی به تسکین کمردرد کمک می‌کنند.

طب سوزنی برای درمان کمردرد

طب سوزنی روشی موثر و شناخته شده برای کاهش درد است؛ طب سوزنی میزان اندورفین را افزایش می‌دهد و به این ترتیب مقاومت بیمار در برابر درد بالاتر می‌رود و التهاب کاهش می‌یابد.

طب سوزنی به عنوان درمانی کمکی در کنار طب فیزیکی یا حتی تزریق، اثربخشی این درمان‌ها را افزایش می‌دهد. طب سوزنی درمانی کاملاً ایمن است که حداقل خطر و عوارض جانبی را به دنبال دارد.

ماساژدرمانی برای درمان کمردرد

اکثر متخصصین ماساژ درمانی از مهارت و دانش لازم برای تسکین موقتی یکی از شایع‌ترین دردها، یعنی کمردرد برخوردار هستند. اگر قبل از شروع کمردرد هم ماساژ انجام داده‌اید، بهتر است برای درمان کمردرد نیز به همان متخصص همیشگی مراجعه کنید، چون او به خوبی می‌داند که چه حرکتی تنش شما را برطرف می‌کند و با ماساژ مناسب می‌تواند به کنترل علائم و تسکین درد کمک کند.

اگر ماساژ درمانی را برای تسکین کمردرد انتخاب کرده‌اید، از متخصص بخواهید که فشاری بیشتر از حد متوسط را اعمال نکند، چون تحریک تهاجمی بافت‌های عمیق باعث تشدید علائم می‌شود و با درد بیشتری از تخت ماساژ پایین خواهید آمد.

درمان دستی جهت رفع کمردرد

درمان دستی رویکردی غیرتهاجمی و غیردارویی برای تسکین درد سیاتیک است. پژوهشگران در سال 2010 دریافتند که 60% از بیماران مبتلا به درد سیاتیک دچار فتق دیسکی که درمان‌ غیرجراحی را برای تسکین درد خود انتخاب کرده بودند.

با بهره‌گیری از درمان دستی از همان مزایایی برخوردار شدند که گروه دیگری از بیماران از عمل جراحی به دست آورده بودند.به علاوه درمان دستی نوعی درمان کمکی است که غالباً اثر دیگر روش‌های مدیریت درد را تکمیل می‌کند.

دیسککتومی برای درمان کمردرد

چنانچه فتق دیسک درد غیرقابل کنترلی را ایجاد کرده باشد که در پایین کمر نیز منتشر می‌شود و درمان‌های غیرجراحی محافظه کارانه تاثیری بر تسکین آن نداشته باشد، عمل جراحی دیسککتومی برای برداشتن بخش آسیب دیده‌ی دیسک توصیه می‌شود.

خبر خوب این است که جراحی دیسککتومی عملی با حداقل تهاجم است و ایمن محسوب می‌شود؛ اما خبر بد این است که هرچند جراحی زودهنگام تسکین درد آنی را برای بیماران دچار فتق دیسک به ارمغان می‌آورد،

اما پژوهش‌ها نشان داده است که تسکین درد و کاهش ناتوانی در بیمارانی که عمل دیسککتومی را انجام داده‌اند، یک سال بعد از عمل تفاوت چندانی با بیمارانی نمی‌کند که درمان‌های غیرجراحی بلندمدت را انتخاب کرده‌اند. درباره مناسب بودن انجام جراحی دیسککتومی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا