دسته‌بندی نشده

فواید معجزه آسای برگ چغندر برای سلامتی بدن

خواص بسیار عالی و فراموش شده ی برگ چغندر

چغندر چیست؟

چُغُندَر (چگندر، چندر، لبلبو) گیاهی از خانوادۀ اسفناجیان، با ریشۀ غده‌ای و قندی و برگ‌های درشت و پهن که مواد غذایی در ریشه‌ی ستبرش اندوخته‌می‌شود. ریشۀ غده‌ای و مخروطی‌شکل این گیاه کاربرد خوراکی و دارویی دارد.گونه بنام آن چغندرِ قند است که در کارخانه‌ها از آن قند می‌گیرند. تفاله یا ملیس این گونه چغندر را برای خوراک دام‌ها یا بجای کود در پاره‌ای از کشاورزی‌ها بکار می‌برند.چغندر پخته از خوراک‌های خوش‌مزه و شیرین است.

چغندر و برگ چغندر را برای پختن آش‌ها و بورانی‌ها گوناگون بکار‌می‌برند. از گونه‌ای از آن نیز قند و الکل می‌سازند.گیاهی دوساله که در سال اول برگ‌های گسترده دارد و ریشه آن اندوخته قندی می‌سازد و در سال دوم ساقه گلدار آن از اندوخته‌ی قندی آن بهره می‌برد.ساکارز در برگ‌های بزرگ چغندر در هنگام روز ساخته‌می‌شود و شب به ریشه می‌رود در آنجا ذخیره می‌گردد و طبقه‌های ریشه کلفت می‌گردد. رنگ ریشه‌های چغندر ممکن است زرد یا سفید یا سرخ تیره باشد.

فواید دارویی و درمانی برگ چغندر

ویتامین‌ها

نوشته های مشابه

با وارد کردن برگ‌های چغندر به رژیم غذایی روزانه‌ی خود می‌توانید ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین نمایید.ویتامین C نقش اساسی و مهمی برای بدن داشته و از طرفی بدن توانایی ذخیره کردن این ویتامین را ندارد و اگر این ویتامین بیش از نیاز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع می‌شود و ذخیره نمی‌گردد و لذا رساندن ویتامین C به بدن به طور روزانه توصیه می‌شود. ویتامین C به بازسازی بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده‌ی بدن کمک کرده و همچنین وجود آن برای التیام یافتن زخم‌ها ضروری است.برگ‌های چغندر همچنین دارای بتاکاروتن بالایی هستند. بتاکاروتن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در کنار ویتامین C نقش اساسی در حفظ و تقویت سلامت بدن به ویژه به هنگام بروز بیماری‌ها و یا جراحت‌ها دارد.

کالری و چربی

یک فنجان برگ پخته شده چغندر دارای 36 کیلوکالری انرژی و بدون چربی می‌باشد.مصرف روزانه آن در کنار وعده‌های غذایی توصیه می‌شود و اگر در کنار وعده‌های غذایی حاوی پروتئین، مانند گوشت، مرغ و ماهی سرو شود وعده غذایی را کامل می‌کند.

خواص آب برگ چغندر

برگ‌های چغندر سرشار از مواد مغذی می‌باشند، اگرچه ممکن است شما از خوردن آن‌ها چندان لذت نبرید! چغندر و برگ‌های آن حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند، اگرچه چغندر بیشتر به شکل پخته شده آن (لبو) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گرفتن آب برگ‌های سبز چغندر نیز یکی از روش‌هایی است که می‌توان حداکثر ارزش غذایی از این سبزی را به دست آورد.آب برگ چغندر سبب سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن از مواد زائد شده و در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

کربوهیدرات و فیبر

برگ چغندر حاوی کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات‌ها یکی از منابع مهم برای بدن در تأمین انرژی و سوخت می‌باشند. هم‌چنین نقش اساسی در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فیبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوی فیبر نیز می‌باشد.

مواد معدنی

  • برگ چغندر حاوی مقداری آهن است. آهن از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد که در ساخت گلبول‌های قرمز خون مؤثر است. آهن همچنین به تنظیم رشد سلول‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین برگ‌های چغندر حاوی کلسیم می‌باشند.
  • کلسیم به سلامت و استحکام دندان‌ها و استخوان کمک می‌کند.
  • مصرف آب آن برای پوست بسیار مفید است و علاوه بر شادابی پوست، عملکرد
  • یک پاک کننده خوب را دارد
  • از طرفی کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی مانند حالت تهوع، سردرد و عصبی شدن دارد. کمبود کلسیم در بدن می‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود.

برگ‌های چغندر معطر هستند، اگرچه ممکن است عطر حاصل از آن چندان خوشایند شما نباشد. یکی از سبزیجاتی که می‌توان جایگزین چغندر کرد شلغم می‌باشد، برگ‌های سبز شلغم تقریباً همان خاصیت برگ‌های چغندر را دارا می‌باشند، البته اسفناج نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای برگ‌های چغندر باشد، با این تفاوت که پخت آن سریع‌تر انجام می‌شود.

حفظ سلامت استخوان

برگ چغندر به عنوان منبعی غنی از ویتامین کا و کلسیم محسوب می‌شود که هردوی این مواد برای حفظ ساختار قدرتمندانه‌ی اسکلتی لازم هستند. 99 درصد از کلسیم بدن در استخوان ذخیره می‌شود که برای حفظ سلامت استخوان، فشردگی مواد معدنی و همچنین جلوگیری از استخوان‌های ضعیف که می‎توانند منجر به شکستگی شوند، مهم هستند. صرفاً یک پیمانه برگ چغندر پخته می‌تواند 60درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین کا را تامین می‌کند!

بهبود هاضمه

فواید برگ چغندر برای سلامت گوارش این‌گونه است که با دفع سموم از بدن، التهاب را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهد. بتالائین‌های موجود در برگ چغندر به عنوان منبعی عالی برای پشتیبانی از سم‌زدایی هستند و به عنوان ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان درون روده عمل می‌کنند.

کمک به حفظ عملکرد سالم مغز

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مداوم سبزیجاتی که دارای بتالائین بالا هستند، می‌تواند در برابر اختلالات اکسیداتیو مرتبط با استرس ازجمله بیماری‌های دژنراتیو عصبی محافظت نماید. بتالائین‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ چغندر از سلول‌های مغزی در برابر جهش دفاع می‌کنند، از آسیب DNA محافظت می‌نمایند، رادیکال‌های آزاد و خطر اختلالاتی نظیر آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهند.

پشتیبانی از سلامت چشم

یکی دیگر از مزایای تغذیه‌ای برگ چغندر این است که منبعی عالی از کاروتنوئیدهایی نظیر لوتئین و زیازانتین می‌باشد. تحقیقات زیادی هستند که می‌گویند این کاروتنوئیدها از دید چشم محافظت کرده و با اختلالات چشمی مبارزه می‌نمایند.

عملکرد عصب و عضله

برگ چغندر دارای مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سایر مواد معدنی می‌باشد که برای سلامت عضله و سیستم عصبی حیاتی هستند. برگ چغندر دارای مقدار قابل توجهی از منیزیم روزانه است که می‌تواند به ازای یک پیمانه، 38 درصد از نیازهای بدن به این ماده را تامین نماید. منیزیم گردش خون را ارتقا داده و گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی ناشی از کمبود منیزیم را کاهش می‌دهد.

نکاتی در مورد برگ چغندر:

* هرگز آب برگ چغندر را به تنهایی نخورید، بلکه آن را با سایر آب‌میوه‌ها مخلوط کرده و سپس میل کنید.

* برگ‌های چغندر را که به رنگ سبز تیره هستند انتخاب کنید و از برگ‌هایی که به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند استفاده نکنید.

* اگر می‌خواهید آب برگ چغندر را وارد رژیم غذایی خود کنید، از مقدار کم شروع کرده و سپس به تدریج مصرف آن را زیاد کنید، یعنی در هفته اول به میزان کم و در هفته‌های بعدی به تدریج مصرف آن را زیاد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا