دسته‌بندی نشده

فواید طب سوزنی بر درمان افسردگی

تأثیر طب سوزنی بر درمان افسردگی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان افسردگی در طب سوزنی آشنا شوید.

فواید طب سوزنی بر درمان افسردگی

اختلال افسردگی اساسی

در تحقیقی که در سال ۱۹۹۸ در آمریکا توسط موسسه ملی سلامت انجام شد مشخص گردید که در طی یک دوره درمان طب سوزنی بر روی گروهی از بیماران مبتلا به افسردگی، ۴۳ درصد علایم بیماران بهبود یافته است. از آن زمان به بعد، تحقیقات زیادی بر روی اثر طب سوزنی بر روی افسردگی انجام شده است که تمامی آنها اثرات مثبت طب سوزنی را بر روی افسردگی تایید نموده است.

بسیاری از افرادی که برای مشکلات دیگری مثل کمر درد یا خستگی مزمن به کلینیک طب سوزنی مراجعه می کنند این نکته را یادآور می شوند که بعد از درمان طب سوزنی، آنها احساس بهتری از نظر روحی داشته اند. امروزه مشخص شده است که طب سوزنی باعث آزاد شدن اندورفین در مغز می شود که یک ماده طبیعی بدن است که بر روی روحیه فرد می تواند موثر واقع شود.

اختلال افسردگی اساسی

تعریف افسردگی

اختلالات افسردگی جزو اختلال های خلقی محسوب میشود. افسردگی به هر شکل دیده شود,شیوه دید فرد از خود,از دیگران,و از دنیا را تعریف میکند.افسردگی قدرت قضاوت را تضعیف میکند و باعث رفتارهای نامعقول میشود. در هر یک از موارد, بیمار نمیتواند زندگی روزمره عادی داشته باشد. افسردگی میتواند,باعث ابتلاء بیمار به انواع بیماری های جسمی و روانی شود.

اختلال افسردگی بیشتر در دهه چهارم عمر شروع میشود ,هر چند امکان شیوع آن در تمام سنین ,حتی در جوانان 20 تا 30 سال نیز وجود دارد. افسردگی میتواند منجر به عدم تمرکز و مسئولیت پذیری در زندگی شود,بنابراین ممکن است فرد افسرده کنترل و تمایل خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد.افسردگی موجب عدم لذت فرد از زندگی میشود. فرد افسرده به سمت بدبینی,انتقاد,عدم اعتماد به نفس و کاهش احساسات و قدرت تخیل هدایت میشود.

تعریف اضطراب

اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر,ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته,که به فرد دست میدهد و شامل عدم اطمینان,درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است.وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلا استرس زا بوده اند یا طی آن ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد میشود.همه انسان ها در زندگی خود دچار اضطراب میشوند,ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است.تحقیقات و بررسی ها نشان میدهند که اظطراب در خانم ها,طبقات کم درآمد و افراد میان سال و سال خورده بیشتر دیده میشود.

استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان حال‌شدن، یکدیگر را با چیزی زدن، بهم واکوفتن، آشفتگی، بی‌تابی، بی آرامی می‌باشد اینها کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات بسیار استفاده می‌شوند: به طور مثال، به‌هنگام سخنرانی در برابر جمع، به‌هنگام امتحان، به‌هنگام مشکلات مادی، تاُخیر سر یک قرار و … هنگامی که در شرایطی چون شرایط فوق، در سخنان خود از این دو کلمه استفاده می‌کنیم، توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ ولی به طور مثال هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد.

اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحلهٔ مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود.

——————————————————————————————–


علائم ابتلا به اظطراب

1- احساس هراس، ترس و تشویش از علایم اضطراب است.
2- افکار وسواسی غیرقابل کنترل نیز از نشانه های اختلال اضطراب می باشد.
3- بیادآوری مکرر تجربیات ناراحت کننده.
4- کابوس های شبانه یکی از علایم بیماری اضطراب است.
5- احساس ناتوانی از علایم اضطراب می باشد.
6- رفتارهای تشریفاتی، مانند شستن مکرر دست می تواند علامت اضطراب باشد.
7- دست های (پاها) سرد و یا عرق کرده ممکن است نشانه اختلال اضطراب باشد.
8- تنگی نفس یکی از علایم اضطراب است.
9- تپش قلب می تواند ناشی از اختلال اضطراب باشد.
10- ناتوانی در آرام بودن و لرزش از نشانه های اضطراب است.
11- خشکی دهان می تواند ناشی از اضطراب باشد.
12- بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا پاها از علایم بیماری اضطراب است.
13- تهوع می تواند یکی از نشانه های اضطراب باشد.
14- تنش عضلانی از علایم اضطراب است.
15- سرگیجه می تواند از اثرات بیماری اضطراب باشد.
16- تنفس عمیق و سریع.
17- احساس خستگی یا ضعف ممکن است از اثرات اختلال اضطراب باشد.

——————————————————————————————–

تعریف خشم و عصبانیت

خشم یا عصبانیت وضعیتی روانی است که در گستره آزردگی اندک تا غضب شدید میگنجد.معلول های فیزیکی خشم شامل,تند شدن ضربان قلب,افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. از دید عده ای,خشم بخشی از واکنش مغز به بیمناکی اش از درد است.هنگامی که شخص خودآگاهانه به تصمیم اقدام میگیرد تا بلافاصله رفتار تهدیدکننده نیروی بیرونی دیگری را متوفق کند,خشک احساس غالب(رفتاری,ذهنی و کالبد شناختی) در وی میشود.

خشم را یکی از حالات طبیعی انسان ها میدانند که در واقع راهی است برای نجاب دادن یا حفظ کردن فرد از یک نگرانی یا خطری که در حال وقوع است.نمودهای خارجی خشم را در حالات چهره و بدن,واکنش های کالبدشناختی و گاه رفتارهای تهاجمی در ملآ عام میتوان یافت. مثلا جانوارن و انسان ها صدایشان را بالا میبرند,میکوشند که بزرگتر جلوه کنند,دندان هایشان را بر هم میسایند و خیره میشوند.خشم الگویی رفتاری است که برای مواجهه با تعرض کنندگان بروز داده میشود تا از رفتار تهدیدکننده شان دست بردارند.

——————————————————————————————–

طب سوزنی درمان افسردگی پس از زایمان

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ در آمریکا انجام شده نشان داده شده است که بیمارانی که در طی دوران بارداری شان از طب سوزنی استفاده کرده اند علائم افسردگی در دوران بارداری از خود نشان نداده اند ودر طی ده هفته بعد از زایمان نیز موارد افسردگی در آنها کمتر از سایر افرادبوده است.

——————————————————————————————–

علائم خشم و عصبانیت

  • علائم فیزیولوژیک: افزایش ضربان قلب، تنفس های تند، تنش عضلات، لرزش، داغ شدن، تعریق، تغییر رنگ صورت.
  • علائم شناختی: کاهش تمرکز، اشتغال ذهنی با عامل عصبانیت، گفتارهای درونی منفی.
  • علائم رفتاری: ژست های تهاجمی، مشت شدن دست ها، بلند و خصمانه شدن تن صدا.

——————————————————————————————–

تاثیرات اختلالات روانی بر زندگی کاری و روابط بیمار

درمان بیماران اعصاب و روان بسیار هزینه‌بر است. یکی از اتفاقاتی که برای این دسته می‌افتد بیکاری مطلق در دوران بیماری است. چون بیماران جسمی با توجه به نوع مشکل خود علاوه بر اینکه ممکن است در طول درمان کار خود را از ندهند بعد از دوره درمان به سرعت به محیط کار خود بازمی‌گردند. اما برگشت به کار بیماران روانی بسیار دشوار است و نگهداری آنها نیز در برخی موارد بسیار هزینه‌بر است. از طرفی این بیماران به دلیل درگیر شدن ذهنی توان بازگشت به شرایط عادی را نداشته و در واقع وبال جامعه می‌شوند تا جایی که حتی در مورد زنان، شانس ازدواج و تشکیل خانواده را برای آنان کم می‌کند.

عوارض و عواقب ناشی از درمان دارویی به علت درمان طولانی مدت از جمله کاهش توان جسمی، خواب‌آلودگی، کم تحرکی در برخی موارد و عدم پیگیری خانواده‌ها در مصرف مداوم داروها باعث ناتوانی فرد می‌شود.
از طرفی شخص دچار اختلالات نام برده دچار مشکل در ارتباط بر قرار کردن با افراد جامعه و حتی عزیزترین نزدیکان خود میشود که همین امر باعث تشدید بیماری شخص میشود و این دور باطل ادامه پیدا میکند تا حدی که بیمار را از پا در بیاورد و به کلی گوشه نشین و عزلت طلب و در اکثر مواقع نیاز به بستری کردن کند.

——————————————————————————————–

درمان اختلالات افسردگی ,اظطراب و خشم و عصبانیت با رفلکسولوژی

رفلکسولوژی پرطرفدارترین روش درمانی در چند سال اخیر است که امروزه با استقبال بسیار زیادی به خصوص در آمریکا و کشورهای اروپایی و سایر کشورهای توسعه یافته مواجه شده است. این روش سنتی-مدرن که ریشه کشف آن به کشور چین در 5000 سال گذشته میرسد,روز به روز در حال تکمیل و تحقیقات علمی میباشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی و اختلالات روانی با درصد بالایی از موفقیت در درمان استفاده میگردد.رفلکسولوژی بر پایه انجام تکنیک هایی ایجاد شده است که با توجه به بیماری مورد نظر نقاط خاصی از بدن را تحریک میکنیم و در نتیجه عملکرد اندام های داخلی مرتبط با آن بخش به تعادل میرسد و به اصطلاح مانند روز اول میشود و بیماری به مرور از بین میرود و شخص مانند دوران کودکی سرزنده و شاد و سلامت به زندگی باز میگردد.

در رابطه با تاثیر رفلکسولوژی بر اختلالات روانی در سالهای اخیر تحقیقات و مطالعات گسترده ای در دانشگاه های میشیگان و هاروارد و کلمبیا انجام شده است که با تست تکنیک های رفلکسولوژی بر روی تعداد زیادی از بیماران دارای افسردگی مزمن و اضطراب و خشم و عصبانیت و حتی دوقطبی و وسواس به نتیجه های شگفت انگیزی از تاثیر این تکنیک ها دست پیدا کرده اند.تا حدی که طبق گزارش این تیم های تحقیقاتی , انجام تکنیک هایی خاص از رفلکسولوژی بدون دارو توانسته بیش از 85 درصد این بیماران را به حالت طبیعی و نرمال خود بازگرداند که این رقم میتواند انقلابی در درمان بیماریهای خلقی باشد.

——————————————————————————————–

رفلکسولوژی چیست و چگونه عمل می‏کند؟

عدم تعادل بدن در طول جریان زندگی روزانه می‌تواند سبب شود که پیامهای عصبی در هر جای بدن مسدود (بلوکه) گردند و این بدان معنی است که سرعت حرکت پیامهای عصبی به عضلات، اعضاء و غدد بدن تا حدودی کند می‌شود دانش رفلکسولوژی در جهت رفع این انسداد مسیرها و بهبود ارتباطات عصبی عمل می‌کند. همچنین آزادسازی اندورفین را در بدن افزایش می دهد و موجب افزایش سلامتی و نشاط و “احساس خوب بودن” در فرد می‌گردد. غالباً رفلکسولوژی را نه تنها روی کف پا بلکه روی دست، صورت، گوش، بازو و … هم انجام می‏دهند

بازتاب شناسی یا رفلکسولوژی یک هنر ظریف و شکلی از درمانهای شفابخش طب کل نگر است و نباید آنرا با ماساژ کف دست و پا اشتباه گرفت بلکه یک نوع فشار درمانی ویژه و معین می باشد این رشته یک تکنیک قدیمی است وبراین اساس پایه‌ریزی شده که نقاط بازتابی(رفلکس) در روی کف دستها، پاها، گوش و … وجود دارند که با هر قسمت بدن اعم از عضله، عصب،غده و استخوان مطابقت دارند و فشار روی این نقاط تورم یا احتقان را از بین می‌برد و به آرامش اعصاب کمک می‌کند و این آرامسازی اعصاب هم به نوبه‏ی خود انقباض عروقی را کاهش می دهد بطوریکه خون و جریان عصبی با آزادی راحتی (بیشتری جریان می یابند و در نتیجه‏ی بهبود) جریان خون، سموم نیز از بدن خارج می‌شوند.

——————————————————————————————–

تاثیر رفلکسولوژی بر درمان افسردگی و اضطراب و اختلالات خلقی چیست؟

تکنیک های رفلکسولوژی با تحریک مرحله به مرحله نقاط معینی در پا و دست و همچنین گوش بیمار باعث تحریک غدد درون ریز و به تعادل رسیدن ترشح هورمون ها به ویژه دوپامین و سروتونین میشود و با افزایش گردش خون و بهبود عملکرد متابولیسم بدن باعث ایجاد آرامشی عمیق و سرخوشی در بیمار میشود. طبق گزارشات و تجربیات رفلکسولوژی تاثیرات درمانی خود را تا حداکثر 7 روز پس از اجرای تکنیک ها روی بیمار میگذارد به شکلی که بیمار مبتلا به وضوح اثرات درمانی را در خود احساس خواهد کرد.

——————————————————————————————–

فواید دیگر رفلکسولوژی چیست؟

  • رفلکسولوژی باعث آرامش عميق مي شود
  • رفلکسولوژی فشار روحي و تنش را كاهش مي دهد
  • رفلکسولوژی شرايط بدن را براي رسيدن به بهبودي مساعد مي سازد
  • رفلکسولوژی موجب تنظيم سيستم گردش خون مي شود
  • رفلکسولوژی فشار خون را متعادل مي كند
  • رفلکسولوژی حس سلامتي را براي فرد ايجاد مي كند
  • رفلکسولوژی اعتماد به نفس را افزايش مي دهد
  • رفلکسولوژی خواب را عميق مي كند و موجب كاهش بي خوابي مي شود
  • رفلکسولوژی درد را از طريق آرامش عضلاني تسكين مي دهد
  • رفلکسولوژی باعث بهبود تحريك مفاصل مي شود
  • رفلکسولوژی سموم بدن را دفع مي كند
  • رفلکسولوژی كاركرد هورمون ها را منظم و به رفع بيماري هايي نظير سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی كمك مي كند
  • رفلکسولوژی باعث تنظيم دستگاه بدن مي شود
  • رفلکسولوژی برطرف كننده سوءهاضمه، يبوست، اسهال و ديگر اختلالات گوارشي مي شود
  • رفلکسولوژی تنفس را عميق و آهسته مي كند
  • رفلکسولوژی به تخليه بلغات و مخاط كمك مي كند
  • رفلکسولوژی مشكلات ادراري نظير التهاب مثانه را بهبود مي بخشد
  • رفلکسولوژی از بيماري هاي متداول پيشگيري مي كند
  • رفلکسولوژی به تمركز حواس كمك مي كند و موجب تحريك كاركرد ذهن مي شود
  • رفلکسولوژی به علت ایجاد بيماري ها پي مي برد
  • رفلکسولوژی هيجان هاي روحي را متعادل مي سازد
  • رفلکسولوژی فعاليت هاي بيش از حد اندام هاي مختلف بدن را كاهش مي دهد يا سبب فعال نمودن اندام هاي كم تحرك مي شود
  • رفلکسولوژی یا بازتاب شناسي بدن را پاكيزه مي سازد، به دفع سموم كمك مي كند و به بدن در مبارزه با ميكروب ياري مي رساند.

——————————————————————————————–

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا