دسته‌بندی نشده

فضیلت مناجات الْمُطیعین + متن دعا و ترجمه

مناجات الْمُطیعین چیست؟

مناجات المطیعین یا مناجات فرمانبرداران خدا، از مناجات های پانزده گانه است که از امام سجاد (ع) نقل شده است. درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی و زائل کردن شک و ریب ازموضوعات این مناجات است. حضرت به ما یاد می دهد که همت بلند داشته باشیم و عالیترین مقامات که همان هم نشینی با پیامبران الهی است، را از خداوند مسئلت کنیم.

متن و ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگی است؛

اللّٰهُمَّ أَلْهِمْنا طَاعَتَکَ ، وَجَنِّبْنا مَعْصِیَتَکَ ، وَیَسِّرْ لَنا بُلُوغَ مَا نَتَمَنَّىٰ مِنِ ابْتِغاءِ رِضْوانِکَ ، وَأَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِکَ ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصائِرِنا سَحابَ الارْتِیابِ ، وَاکْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا أَغْشِیَةَ الْمِرْیَةِ وَالْحِجابِ ، وَأَزْهِقِ الْباطِلَ عَنْ ضَمائِرِنا ، وَأَثْبِتِ الْحَقَّ فِى سَرائِرِنا ، فَإِنَّ الشُّکُوکَ وَالظُّنُونَ لَواقِحُ الْفِتَنِ ، وَمُکَدِّرَةٌ لِصَفْوِ الْمَنائِحِ وَالْمِنَنِ .

خدایا، فرمانبری ات را به ما الهام فرما و ما را از نافرمانیت دور کن و راه رسیدن به آنچه از خشنودی ات آرزومندیم آسان کن و ما را در میان بهشت هایت جای ده و از برابر دیدگان دل هایمان، ابرهای شک و دودلی را بزدای و از قلوبمان پرده های تردید و کوردلی را کنار زن و از نهادمان باطل را زایل کن و حق را در درون ما استوار گردان، زیرا شک ها و گمان ها، بارور کننده ی آشوب ها و تیره کننده ی عطاها و بخشش های زلال و بی آلایش اند،

اللّٰهُمَّ احْمِلْنا فِى سُفُنِ نَجاتِکَ ، وَمَتِّعْنا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِکَ ، وَأَوْرِدْنا حِیَاضَ حُبِّکَ؛ وَأَذِقْنا حَلاوَةَ وُدِّکَ وَقُرْبِکَ ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فِیکَ ، وَهَمَّنا فِى طَاعَتِکَ ، وَأَخْلِصْ نِیَّاتِنا فِى مُعامَلَتِکَ ، فَإِنَّا بِکَ وَلَکَ وَلَا وَسِیلَةَ لَنا إِلَیْکَ إِلّا أَنْتَ .

خدایا ما را بر کشتی های نجاتت بنشان و از لذّت راز و نیازت بهره مند گردان و به حوض های دوستی ات وارد کن؛ و شیرینی محبّت و مقام قربت را به ما بچشان، کوششمان را در راهت و همّتمان را در طاعتت قرار ده و نیّت هایمان را در معامله با خود خالص گردان، چراکه ما با تو و از توییم و برای ما وسیله ای جز به سوی تو نیست،

مناجات الْمُطیعین چیست؟

إِلٰهِى اجْعَلْنِى مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ ، وَأَلْحِقْنِى بِالصَّالِحِینَ الْأَبْرارِ ، السَّابِقِینَ إِلَى الْمَکْرُماتِ ، الْمُسارِعِینَ إِلَى الْخَیْراتِ ، الْعامِلِینَ لِلْباقِیاتِ الصَّالِحاتِ ، السَّاعِینَ إِلَىٰ رَفِیعِ الدَّرَجاتِ ، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ ، وَبِالْإِجابَةِ جَدِیرٌ ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا، مرا از گزیدگان بندگان خوبت قرار ده و به شایستگان نیکوکار ملحق کن، هم آنان که به بندگی پیشی گرفتند و به سوی خیرات شتافتند و برای باقیات صالحات تلاش کردند و برای رسیدن به درجات بلند کوشش نمودند، همانا تو بر هر چیز توانایی و به اجابت دعا سزاواری، به مهربانی ات ای مهربان ترین مهربانان.

مناجات الْمُطیعین یا راز و نیاز فرمان برداران خدا

مناجات الْمُطیعین یا راز و نیاز فرمان برداران خدا، از مناجات های پانزده گانه است که از امام سجاد علیه السلامنقل شده است. درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی و زائل کردن شک و ریب از مباحث این مناجات است. حضرت به ما یاد می دهد که همت بلند داشته باشیم و عالی ترین مقامات که همان همنشینی با پیامبران الهی است، را از خداوند مسئلت کنیم.

مضامین مناجات المطیعین

درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی از خداوند.
درخواست زدوده شدن شک و تردید از دل انسان از خداوند.
معرفی شک و گمان فاسد بعنوان بستر فتنه.
درخواست سوار شدن بر کشتی های نجات و رحمت الهی؛کسی که سوار کشتی نجات و رحمت الهی می شود، از لذت مناجات با معبود بهره مند و سرشار می شود.
درخواست توفیق مجاهدت در راه خداوند، مجاهدت نظامی و جهاد با نفس و خودسازی که جهاد اکبر نامیده شده است.
اشاره به این که انسان، از خود اصالت و استقلالی ندارد و هستی وی عاریه است:« فَاِنَّا بِکَ وَلَکَ».
شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.
هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست:« وَلا وَسیلَةَ لَنا اِلَیْکَ اِلاَّ اَنْتَ».
در دعاهای خویش، همت والا داشتن و تقاضای عالی ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.
درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکانی که در اتصاف به فضائل و مکارم اخلاقی از افراد دیگر پیشی گرفته اند و عمر خویش را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند.

مضامین مناجات المطیعین

آموزه های دعا

درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی از خداوند؛
درخواست زدوده شدن شک و تردید از دل انسان از خداوند؛
معرفی شک و گمان فاسد به عنوان بستر فتنه؛
درخواست سوار شدن بر کشتی های نجات و رحمت الهی؛
کسی که سوار کشتی نجات و رحمت الهی می شود، از لذت مناجات با معبود بهره مند و سرشار می شود.
درخواست توفیق مجاهدت در راه خداوند، مجاهدت نظامی و جهاد با نفس و خودسازی که جهاد اکبر نامیده شده است.
اشاره به اینکه انسان، از خود اصالت و استقلالی ندارد و هستی او عاریه است: «فَاِنَّا بِکَ وَلَکَ».
شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.

هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست: «وَلا وَسیلَةَ لَنا اِلَیْکَ اِلاَّ اَنْتَ».
در دعاهای خویش، همت والا داشتن و درخواست عالی ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.
درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکانی که در اتصاف به فضایل و مکارم اخلاقی از دیگران پیشی گرفته اند و عمر خود را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا