دسته‌بندی نشده

عوارض کنار رفتن چشم بند نوزاد در دستگاه زردی

کنار رفتن چشم بند نوزاد در دستگاه زردی

زردی یک بیماری شایع در نوزادان است که پوست و سفیدی چشم نوزاد در اثر افزایش سطح بیلی‌روبین در خون، زرد رنگ می‌شود. بیلی‌روبین یک ماده زرد رنگ است که در هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز خون تولید شده و با تجمع آن باعث عوارض زیادی در کودکان می‌شود.

در نوزادان نارس، کبد هنوز به طور کامل رشد نکرده است و نمی‌تواند بیلی‌روبین را به طور کامل از بدن خارج کند یا ممکن است نوزاد دارای مشکلات ژنتیکی، ناسازگاری‌های گروه خونی رزوس (Rh)، مشکل در گلبول‌های قرمز خون نوزاد یا کم خونی همولیتیک باشد و بدن نوزاد نتواند به اندازه کافی بیلی روبین را از بین ببرد. به همین دلیل با جمع شدن بیلی روبین خون، نوزاد مبتلا به زردی می‌شود.

با تجمع بیلی روبین خون در نوزادان عوارض جبران ناپذیری مانند بیماری کرنیکتروس در نوزاد به وجود می‌آید؛ پس بهتر است که با مشاهده علائم زردی فوراً درمان آن صورت بگیرد تا نوزاد از شر این بیماری متداول خلاص شود.

یکی از روش‌های درمان زردی نوزاد، اجاره دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی) است. در این روش، نوزاد در معرض نور فلورسنت دستگاه، و تابش طول موج‌های خاص قرار می‌گیرد که به تجزیه بیلی‌روبین خون کمک می‌کند.

چشم بند نوزاد در دستگاه زردی

استفاده از دستگاه زردی نوزاد نیاز به رعایت یک سری نکات دارد که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرند. برای محافظت از چشمان نوزاد در برابر اشعه‌های دستگاه فتوتراپی، از چشم بند استفاده می‌شود. اما ممکن است در برخی موارد، چشم بند نوزاد کنار برود و نوزاد در معرض مستقیم نور قرار بگیرد.

تاثیر نور دستگاه زردی نوزادان

استفاده از دستگاه زردی نوزادان (فتوتراپی) خطری ندارد! اما باید توجه داشته باشید که در حین استفاده از دستگاه نکات مراقبتی را رعایت کنید تا نوزاد از عوارض دستگاه در امان باشد.

برخی از عوارض استفاده از دستگاه زردی می‌تواند شامل آسیب به چشمان نوزاد، آسیب به اندام‌های تناسلی نوزاد، کم آبی بدن نوزاد، افزایش دمای بدن نوزاد و غیره باشد.
که در برخی موارد این عوارض با مداوا کردن آن، به سرعت درمان می‌شود.

علت کنار رفتن چشم بند نوزاد در دستگاه زردی

در برخی موارد، ممکن است چشم بند نوزادی که زیر دستگاه زردی است از روی چشمان او کنار برود. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

اندازه نامناسب چشم بند: اگر چشم بند نوزاد خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، ممکن است از روی چشمان کودک کنار برود.
فعالیت و تکان خوردن نوزاد: نوزادان ممکن است در هنگام فتوتراپی دست و پا زده و چشم بند خود را کنار بزنند و یا ممکن است نوزاد در حین خواب چشم بند را کنار بزند.
مواد حساسیت‌زا چشم بند: برخی از مواد موجود در چشم بندها می‌تواند باعث خارش چشم نوزاد شوند و او را تحریک کنند تا چشم بند خود را کنار بزند.

نور دستگاه زردی

اگر چشم بند نوزاد از روی چشمان او کنار رفت، باید بلافاصله جلوی چشمان او را بگیرید تا از قرار گرفتن چشمان نوزاد در معرض نور مستقیم دستگاه فتوتراپی جلوگیری کنید، سپس، چشم بند را دوباره روی چشمان او قرار دهید.

عوارض کنار رفتن چشم بند نوزاد در دستگاه فتوتراپی

ازآنجاکه تاثیر نور دستگاه زردی بر چشم نوزاد بسیار زیاد است؛ قرار گرفتن مستقیم چشمان نوزاد در معرض نور فلورسنت (فتوتراپی) می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند آسیب به شبکیه چشم کودک و اختلال در بینایی شود.

بنابراین استفاده از چشم بند دستگاه زردی برای نوزادان بسیار ضروری است. همچنین زمانی که چشم بند نوزاد کنار رفت باید فوراً چشمان نوزاد را بپوشانید، آن را به جای خود برگردانید یا چشم بند نوزاد تعویض کنید.

در صورت آسیب دیدن چشم نوزاد در اثر کنار رفتن چشم بند، ممکن است قرمزی چشم، آبریزش چشم و حساسیت نوزاد به نور پیدا کند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راهکارهای پیشگیری از کنار رفتن چشم بند نوزاد

برای پیشگیری از کنار رفتن چشم بند نوزاد در دستگاه زردی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

از چشم بند مناسب استفاده کنید: چشم بند باید به اندازه سر نوزاد باشد و از مواد نرم و ضد حساسیت ساخته شده باشد، همچنین چشم بند باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا چشمان نوزاد را کاملاً بپوشاند و در جای خود محکم قرار بگیرد.

چشم بند را به درستی روی سر نوزاد قرار دهید: طرز بستن چشم بند نوزاد در دستگاه زردی باید به گونه‌ای باشد که محکم روی سر نوزاد قرار بگیرد تا از کنار رفتن آن جلوگیری شود. چشم بند باید به گونه‌ای تنظیم شود که کاملاً چشمان نوزاد و روی قسمتی از بینی و گونه‌های او قرار بگیرد.

پیشگیری از کنار رفتن چشم بند

با نوزاد خود بازی کنید: بازی کردن با نوزاد می‌تواند او را سرگرم کند و از بی‌قراری او جلوگیری کند.

اجاره دستگاه زردی با لامپ ال ای دی: هنگام استفاده از این دستگاه‌های تونل مانند، بدن نوزاد درون محفظه بسته آن قرار می‌گیرد و سر نوزاد بیرون محفظه آن است و هیچ نوری به سر و چشمان نوزاد اصابت نمی‌کند.

حتماً بخوانید:

با پزشک متخصص مشورت کنید: اگر چشم بند نوزاد به طور مداوم کنار می‌رود با پزشک صحبت کنید تا راه‌حل‌های دیگری را برای محافظت از چشمان نوزاد در نظر بگیرید.

با رعایت این نکات می‌توانید از کنار رفتن چشم بند نوزاد و آسیب دیدن چشمان او جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا