دسته‌بندی نشده

عوارض جبران ناپذیر سیگار بر باروری مردان و زنان چگونه است ؟

تاثیر سیگار بر ناباروری و باردارشدن

سیگار برگ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده است که برای «کشیدن دود» آن بکار می رود.

به تنها یک نخ سیگار به انگلیسی سیگارت می گویند و در اصطلاح آنها به آنچه ما سیگار برگ می گوییم، سیگار اطلاق می شود.

طرز استفادهٔ آن این طور است که یک طرف آن را آتش می زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه ها می کشند (پُک زدن).

نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه مدت می شود. سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه های تولید سیگارت را خریداری می کنند.

مردانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض ناباروری قرار میگیرند بهتر است با عوارض این ماده مخدر بر نیروی باروری مردان آشنا شوید و اگر خواهان یک باروری سالم و بی دغدغه هستید سیگار را ترک کنید در ادامه توضیحات مهمی در این باره آورده ایم .

عوارض مصرف سیگار و قلیون برباروری مردان و زنان

مصرف سیگار و قلیان ممکن است منجر به ناهنجاری‌های DNA شود که می‌تواند از طریق اسپرم به تخمک انتقال یابد و منجر به بروز نقص‌های مادرزادی در جنین شود.

اگرچه مصرف سیگار منجر به کم شدن تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن و درنتیجه باعث کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود، اما شواهد علمی در مورد اینکه مصرف دخانیات منجر به ناباروری شود، وجود ندارد.

بهتر است مردان زمانی که قصد بچه‌دار شدن دارند و پیش از اقدام به آن، مصرف سیگار خود را قطع یا تا حد زیادی کاهش دهند.

سیگار چگونه باعث ناباروری میشود ؟

سیگار از طریق متابولیت ها مانند نیکوتین ، کادمیم و هیدروکربن های آروماتیک در بدن ایجاد اختلال میکند .

در آقایان ، سیگار اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد اکسیژنی ایجاد می کند که موجب شکست هایی در ذخیره ژنتیکی اسپرم می شود .

در نتیجه تولید اسپرم را کاهش داده و عملکرد آن را به هنگام لقاح مختل می کند .

آنچه ثابت شده این است که سیگار هم باعث کاهش تعداد اسپرم مردان سیگاری می‌شود و هم تحرک اسپرم را کم می‌کند، همچنین مورفولوژی یا‌درصد شکل نورمال اسپرم‌ها را کاهش می‌د‌هد.

به لحاظ پزشکی همه اسپرم‌ها شکل نرمال ندارند و فقط اسپرم‌های نرمال باروری طبیعی را ایجاد می‌کنند.

مشکل اصلی دیگر در باروری مردان این است که آنها تا زمانی که در مراکز تشخیص ناباروری مورد آزمایش قرار نگیرند متوجه نمی‌شوند که در باروری آنها تغییر ایجاد شده است.

مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون و ناتوانی جنسی می شود قدرت و توانایی جنسی در بین ملل مختلف نشان دهنده ی قدرت مردانگی است.

اما متاسفانه باید بدانید که مصرف سیگار یکی از عاملین اصلی در بروز اختلالات جنسی است.

عملکرد سیگار بر ناباروری مردان

سیگار سیستم عصبی، دستگاه قلب و عروق و هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه خطر بروز ناتوانی جنسی در بین افراد سیگاری بیشتر است.

به عقیده ی متخصصان مصرف دخانیات خطر بروز اختلالات نعوظی در مردان را دو برابر افزایش می دهد.

خبر خوب اینکه با ترک سیگار این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود.

دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری به سلامت جنین آسیب می زند

مصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن در دوره ی بارداری به سلامت جنین و کودکان آسیب می رسانند.

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری و قرار گرفتن در معرض دود آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل سقط جنین، زایمان پیش از موعد و اختلال در رشد جنین می شود.

سیگار باعث ناباروری میشود یا دود سیگار ؟

دود سیگار حاوی حدود چهار هزار نوع ترکیب شیمایی است که بیش از چهل نوع آنها سرطان زا هستند.

معمولا نیکوتین جزو معدود ترکیباتی است که روی پاکت سیگار نوشته می شود، اما زمانی که سیگار آتش زده می شود، این استوانه ی کوچک به کارخانه ترکیبات شیمیایی تبدیل می شود.

سیگار حاوی قیر، گازهای سمی و فلزات سنگین است.

افرادی که هر روز یک پاکت سیگار می کشند، معادل ظرف ماست قیر در سال تنفس می کنند.

تمام این ترکیبات سلامت جسم شما را با خطرات جدی مواجه می کند.

همچنین سیگار باعث افزایش سلولهای التهابی در مایع منی و حتی تاثیر در DNA و ژنوم اسپرم می‌شود. بنابراین نه تنها سیگار نخستین علت سرطان مثانه و عاملی برای بروز بیماریهای قلب و عروق است بلکه مشخصا در کاهش باروری مردان و زنان نیز موثر است.

اطرافیان افراد سیگاری نیز از مضرات سیگار بی بهره نخواهند بود و آثار سوء سیگار بر باروری همسر افراد سیگاری قابل توجه است. این در حالیست که بیش از دو سوم افراد سیگاری از عوارض سیگار بر کاهش قدرت باروری خود هیچ اطلاعی ندارند.

محققین عنوان کردند که احتمال باروری زنان سیگاری و زنانی که مدت ها در محیط های حاوی دود سیگار زندگی کرده اند ، نسبت به سایر زنان ، کمتر است . دود سیگار همچنین می تواند مشکلات و عوارض بارداری و زایمان را تشدید کند .

نتیجه تحقیقات تاثیر سیگار بر یاروری مردان :

تحقیقات اخیر نشان می دهد اسپرم مردانی که سیگار مصرف می کنند، دارای آسیب DNA بیشتری نسبت به کسانی است که سیگار مصرف نمی کنند.

محققین در نمونه های اسپرم افراد داوطلب، 422 پروتئین را ارزیابی کردند. نتایج، فقدان یک پروتئین در این نمونه ها را نشان می داد.

در افراد سیگاری 27 پروتئین کمتر از حد معمول و شش پروتئین نیز بیشتر از حد معمول حضور داشتند.

تجزیه و تحلیل این پروتئین ها نشان می دهد که مصرف سیگار پاسخ های التهابی را در دستگاه تناسلی مردان به راه می اندازد. 20 مرد سیگاری و 20 مرد غیر سیگاری در این مطالعه شرکت کرده بودند.

سیگار کشیدن و قدرت باروری زنان

سیگار کشیدن می‌تواند با قدرت باروری زنان تداخل داشته باشد. مشکلات حاصل از مصرف سیگار می‌تواند اثر بدی در دستگاه تولیدمثل زنان داشته باشد. این مشکلات در سطوح مختلف به شرح زیر رخ می‌‌دهد:

  • تأثیر سیگار کشیدن روی تخمدان‌ها: تخمدان وظیفۀ آماده‌سازی و آزاد کردن ماهانۀ تخمک و همچنین تولید برخی از هورمون‌های بارداری را دارد.

مصرف سیگار و قلیان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان‌ها شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانۀ نامنظم، نداشتن دورۀ تخمک‌گذاری یا دورۀ ماهانۀ بدون تخمک‌گذاری شود.

  • تأثیر سیگار کشیدن روی رحم: برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیگار می‌تواند در عملکرد رحم تأثیر بگذارد و احتمال باروری را برای زنان سیگاری کمتر کند.

زنانی که سیگار می‌کشند، در باروری با چالش‌های متعددی روبرو می‌شوند، زیرا به نظر می‌رسد سیگار کشیدن، تولیدمثل را نیز درسطوح مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. عملکرد نامناسب تخمدان می‌تواند در عملکرد رحم نیز تأثیرگذار باشد.

  • آثار سیگار کشیدن روی دهانۀ رحم: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار در زنان با سرطان دهانۀ رحم ارتباط دارد. سرطان دهانۀ رحم شانس باروری زن را از بین می‌برد.

در اغلب زنان پس از ترک سیگار باروری بهبود می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های سیگاری با ترک حداقل دو ماه قبل از تلاش برای باردار شدن می‌توانند شانس خود را برای باروری افزایش دهند

سوالات متداول در مورد سیگار و نحوه تاثیر گذاری آن بر باروری مردان

سوال : آیا ناباروری در بین افراد سیگاری امری شایع است؟

پاسخ : حدود 20 تا 25‌درصد زوجین ممکن است دچار ناباروری باشند. این آمار با توجه به افزایش سن ازدواج بالاتر هم می‌رود.

اما به‌طور مسلم، عوامل جانبی بیشتری مانند عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، اقتصادی و اجتماعی بر باروری و افزایش شیوع ناباروری تاثیر گذارند.

از مهم‌ترین این عوامل رفتاری، مصرف دخانیات و مواد‌مخدر است. خیلی وقت‌ها مخصوصا آقایان فکر می‌کنند یک سیگار کشیدن ساده باعث ناباروری نمی‌شود و فلانی که سال‌هاست سیگار می‌کشد چند تا بچه دارد.

سوال : بسیاری از زنان، سیگاری‌های تحمیلی هستند. دود سیگار روی آنها هم تاثیر‌گذار است؟

پاسخ : واقعیت این است که دخانیات و مواد‌مخدر اثر سوء بر باروری هم در زنان و هم در مردان دارد؛ به‌نحوی که گفته می‌شود که مصرف 10 نخ سیگار در روز باعث کاهش 40 تا 50‌درصد باروری در هر دو جنس می‌شود.

از جمله تاثیرات سیگار می‌توان به تغییر در الگوی قاعدگی‌ها اشاره کرد. معمولا انتظار بر این است که زوج‌هایی که قصد باروری دارند بعد از چند ماه به نتیجه برسند ولی سیگار روی این زمان و اصل مسئله تاثیر می‌گذارد. حتی ممکن است فرد باردار هم بشود ولی سیگار باعث سقط در همان مراحل اولیه می‌شود.

خانم‌ها ممکن است در پی مصرف سیگار دچار اختلالات ماهانه بشوند. تغییر در الگوی نرمال عادت ماهانه می‌تواند در باروری زنان تاثیر منفی بگذارد. مواد شیمیایی درون سیگار بعد از مدتی مانع از تخمگ‌گذاری و در نتیجه اختلال در باروری زنان می‌شود.

سوال : آیا مصرف مخدر‌های سنتی و صنعتی هم روی جنین تاثیرگذارند؟

پاسخ : سیگار دروازه ابتلا به مواد‌مخدر هم هست. همه عوارضی که گفته شد در مورد مواد‌مخدر نیز به‌صورت شدید‌تر صادق است. این مواد تاثیرات جدی بر هورمون‌های اصلی باروری مثل LH، FSHو پرولاکتین در زنان و مردان می‌گذارند و ممکن است به‌شدت باعث ناباروری بشوند.

تاثیر مواد روی باروری سال‌هاست ثابت شده است. علاوه بر مواردی که در بالا در مورد دخانیات گفته شد، موادی مثل هروئین محدودیت‌هایی در رشد جنین ایجاد می‌کند.

خطر مرگ جنین را در حوالی زمان زایمان ایجاد می‌کند. ثابت شده که اندازه متوسط دور سر جنین افراد معتاد، از سایر افراد طبیعی کوچک‌تر است؛ در نتیجه نوزادان این افراد مغز کوچک‌تری دارند و رشد آنها تحت‌تاثیر این مسئله اختلال خواهد داشت.

بعد از تولد سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان این افراد بیشتر است. حتی امکان دارد که بچه بعد از زایمان مشکلی نداشته باشد ولی از آنجا که طی بارداری سموم مواد‌مخدر را دریافت کرده است، عوارض ترک اعتیاد مانند لرزش، تحریک‌پذیری، تب، تشنج و… را داشته باشد. نوزادان افراد معتاد بیشتر در معرض مرگ ناگهانی هستند.

بیشتر بخوانید :

آیا سیگار کشیدن باعث آرامش در فرد میشود ؟

ترک سیگار : ۱۰ راهکار خانگی حیرت انگیز برای ترک سیگار

چگونه با سیگار کشیدن نوجوانان برخورد کنیم؟

۱۰ روش ساده برای شناسایی فرد سیگاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا